A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/156892 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-05/000905511.pdf |
Resumo: | The present work, using inductive and hypothetic-deductive methods, aimed to expose the importance of science fiction literature for the teaching of Physics. Its contributive proposal was the explanation that the use of fiction, particularly science fiction works, stimulates the imagination, opening and preparing student's minds for abstract concepts contained in the professor's discourse and in Physics didactic books. The science fiction explores in its plot scientific concepts in hypothetical situations and this is an immersion opportunity for the reader/student to make the comprehension more possible. Therefore, the methodological approach applied was the qualitative research of the exploratory type and the method used was content analyses. The data gathering technic adopted to make the proposal practical was bibliographical research, assembling books of literary theory, articles and works in Education, Physics and Literature areas, and ultimately, hard and soft science fiction short stories and novels |
id |
UNSP_2d0885a5af84243c183bc7aa1a3c6b76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/156892 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de físicaFísicaFísica - Estudo e ensinoFísica - LiteraturasFicção científicaCulturaPhysicsThe present work, using inductive and hypothetic-deductive methods, aimed to expose the importance of science fiction literature for the teaching of Physics. Its contributive proposal was the explanation that the use of fiction, particularly science fiction works, stimulates the imagination, opening and preparing student's minds for abstract concepts contained in the professor's discourse and in Physics didactic books. The science fiction explores in its plot scientific concepts in hypothetical situations and this is an immersion opportunity for the reader/student to make the comprehension more possible. Therefore, the methodological approach applied was the qualitative research of the exploratory type and the method used was content analyses. The data gathering technic adopted to make the proposal practical was bibliographical research, assembling books of literary theory, articles and works in Education, Physics and Literature areas, and ultimately, hard and soft science fiction short stories and novelsO presente trabalho, utilizando-se dos métodos indutivo e hipotético-dedutivo, teve como objetivo expor a importância da literatura de ficção científica para o ensino da Física. Sua proposta contributiva consistiu na explanação que o uso da literatura de ficção, em particular as obras de ficção científica, estimula a imaginação, abrindo e preparando a mente dos alunos para os conceitos abstratos contidos no discurso do professor e nos livros didáticos de Física. A ficção científica explora em seu enredo conceitos científicos em situações hipotéticas e essa é uma oportunidade de imersão para o leitor/aluno tornar a compreensão algo mais possível. Para tanto, a abordagem metodológica aplicada foi a pesquisa qualitativa do tipo exploratória e o método utilizado foi a análise de conteúdo. A técnica de coleta de dados adotada para a viabilização da proposta foi a pesquisa bibliográfica, recolhendo livros de teoria literária, artigos e trabalhos na área da Educação, da Física e da Literatura e por fim, contos e romances de ficção científica hard e softUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Raboni, Paulo César de Almeida [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP]2018-09-19T17:29:05Z2018-09-19T17:29:05Z2018-01-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis43 p.application/pdfRIBEIRO, Conrado Luzini. A importância da literatura de ficção científica no ensino de física. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018.http://hdl.handle.net/11449/156892000905511http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-05/000905511.pdf22457754827727010000-0002-6506-9530Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-19T18:29:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156892Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:03:27.746079Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de física |
title |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de física |
spellingShingle |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de física Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP] Física Física - Estudo e ensino Física - Literaturas Ficção científica Cultura Physics |
title_short |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de física |
title_full |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de física |
title_fullStr |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de física |
title_full_unstemmed |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de física |
title_sort |
A importância da literatura de ficção científica no ensino de física |
author |
Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP] |
author_facet |
Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Raboni, Paulo César de Almeida [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Física Física - Estudo e ensino Física - Literaturas Ficção científica Cultura Physics |
topic |
Física Física - Estudo e ensino Física - Literaturas Ficção científica Cultura Physics |
description |
The present work, using inductive and hypothetic-deductive methods, aimed to expose the importance of science fiction literature for the teaching of Physics. Its contributive proposal was the explanation that the use of fiction, particularly science fiction works, stimulates the imagination, opening and preparing student's minds for abstract concepts contained in the professor's discourse and in Physics didactic books. The science fiction explores in its plot scientific concepts in hypothetical situations and this is an immersion opportunity for the reader/student to make the comprehension more possible. Therefore, the methodological approach applied was the qualitative research of the exploratory type and the method used was content analyses. The data gathering technic adopted to make the proposal practical was bibliographical research, assembling books of literary theory, articles and works in Education, Physics and Literature areas, and ultimately, hard and soft science fiction short stories and novels |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-19T17:29:05Z 2018-09-19T17:29:05Z 2018-01-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RIBEIRO, Conrado Luzini. A importância da literatura de ficção científica no ensino de física. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018. http://hdl.handle.net/11449/156892 000905511 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-05/000905511.pdf 2245775482772701 0000-0002-6506-9530 |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Conrado Luzini. A importância da literatura de ficção científica no ensino de física. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018. 000905511 2245775482772701 0000-0002-6506-9530 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/156892 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-05/000905511.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
43 p. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129155494051840 |