A importância da literatura de ficção científica no ensino de física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156892
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-05/000905511.pdf
Resumo: The present work, using inductive and hypothetic-deductive methods, aimed to expose the importance of science fiction literature for the teaching of Physics. Its contributive proposal was the explanation that the use of fiction, particularly science fiction works, stimulates the imagination, opening and preparing student's minds for abstract concepts contained in the professor's discourse and in Physics didactic books. The science fiction explores in its plot scientific concepts in hypothetical situations and this is an immersion opportunity for the reader/student to make the comprehension more possible. Therefore, the methodological approach applied was the qualitative research of the exploratory type and the method used was content analyses. The data gathering technic adopted to make the proposal practical was bibliographical research, assembling books of literary theory, articles and works in Education, Physics and Literature areas, and ultimately, hard and soft science fiction short stories and novels
id UNSP_2d0885a5af84243c183bc7aa1a3c6b76
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156892
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A importância da literatura de ficção científica no ensino de físicaFísicaFísica - Estudo e ensinoFísica - LiteraturasFicção científicaCulturaPhysicsThe present work, using inductive and hypothetic-deductive methods, aimed to expose the importance of science fiction literature for the teaching of Physics. Its contributive proposal was the explanation that the use of fiction, particularly science fiction works, stimulates the imagination, opening and preparing student's minds for abstract concepts contained in the professor's discourse and in Physics didactic books. The science fiction explores in its plot scientific concepts in hypothetical situations and this is an immersion opportunity for the reader/student to make the comprehension more possible. Therefore, the methodological approach applied was the qualitative research of the exploratory type and the method used was content analyses. The data gathering technic adopted to make the proposal practical was bibliographical research, assembling books of literary theory, articles and works in Education, Physics and Literature areas, and ultimately, hard and soft science fiction short stories and novelsO presente trabalho, utilizando-se dos métodos indutivo e hipotético-dedutivo, teve como objetivo expor a importância da literatura de ficção científica para o ensino da Física. Sua proposta contributiva consistiu na explanação que o uso da literatura de ficção, em particular as obras de ficção científica, estimula a imaginação, abrindo e preparando a mente dos alunos para os conceitos abstratos contidos no discurso do professor e nos livros didáticos de Física. A ficção científica explora em seu enredo conceitos científicos em situações hipotéticas e essa é uma oportunidade de imersão para o leitor/aluno tornar a compreensão algo mais possível. Para tanto, a abordagem metodológica aplicada foi a pesquisa qualitativa do tipo exploratória e o método utilizado foi a análise de conteúdo. A técnica de coleta de dados adotada para a viabilização da proposta foi a pesquisa bibliográfica, recolhendo livros de teoria literária, artigos e trabalhos na área da Educação, da Física e da Literatura e por fim, contos e romances de ficção científica hard e softUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Raboni, Paulo César de Almeida [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP]2018-09-19T17:29:05Z2018-09-19T17:29:05Z2018-01-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis43 p.application/pdfRIBEIRO, Conrado Luzini. A importância da literatura de ficção científica no ensino de física. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018.http://hdl.handle.net/11449/156892000905511http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-05/000905511.pdf22457754827727010000-0002-6506-9530Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-19T18:29:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156892Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:03:27.746079Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
title A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
spellingShingle A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP]
Física
Física - Estudo e ensino
Física - Literaturas
Ficção científica
Cultura
Physics
title_short A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
title_full A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
title_fullStr A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
title_full_unstemmed A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
title_sort A importância da literatura de ficção científica no ensino de física
author Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP]
author_facet Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Raboni, Paulo César de Almeida [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Conrado Luzini [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Física
Física - Estudo e ensino
Física - Literaturas
Ficção científica
Cultura
Physics
topic Física
Física - Estudo e ensino
Física - Literaturas
Ficção científica
Cultura
Physics
description The present work, using inductive and hypothetic-deductive methods, aimed to expose the importance of science fiction literature for the teaching of Physics. Its contributive proposal was the explanation that the use of fiction, particularly science fiction works, stimulates the imagination, opening and preparing student's minds for abstract concepts contained in the professor's discourse and in Physics didactic books. The science fiction explores in its plot scientific concepts in hypothetical situations and this is an immersion opportunity for the reader/student to make the comprehension more possible. Therefore, the methodological approach applied was the qualitative research of the exploratory type and the method used was content analyses. The data gathering technic adopted to make the proposal practical was bibliographical research, assembling books of literary theory, articles and works in Education, Physics and Literature areas, and ultimately, hard and soft science fiction short stories and novels
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-19T17:29:05Z
2018-09-19T17:29:05Z
2018-01-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, Conrado Luzini. A importância da literatura de ficção científica no ensino de física. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018.
http://hdl.handle.net/11449/156892
000905511
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-05/000905511.pdf
2245775482772701
0000-0002-6506-9530
identifier_str_mv RIBEIRO, Conrado Luzini. A importância da literatura de ficção científica no ensino de física. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018.
000905511
2245775482772701
0000-0002-6506-9530
url http://hdl.handle.net/11449/156892
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-07-05/000905511.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 43 p.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129155494051840