O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Vera Felicidade
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2263
Resumo: The development process varies in terms of velocity and each individual can show delays or advances, depending on the organic, task and environment constraints of the individual (HAYWOOD, 2004). Thus, delays or advances influence directly on daily life skills, as walking, run, jump and throw. All individuals may show advances or delays in their levels of development, what also apply for those individuals with visual impairment (low vision). The aim of this study was to analyze the effect of an intervention program, in 10 individuals of both gender, aged between 6 and 12 years (mean age 9±1,7) with low vision, which were enrolled in the CAEDVs and AEE of public schools in Maringá. Medical records, children enrollment form from schools and TGMD-2 test (ULRICH, 2000) were used to evaluate all children. All students were evaluated at the beginning and end of the program with 32 sessions, built especially for the desired stimulation. Results were significant for variables such as horizontal jump (p=0,01) and stationary dribble (p=0,01), which means that the intervention improved the overall performance in 19,7%. However, despite the significant results in the motor quotient (p≤0,04), this came from very poor to poor. Thus, due to indicator of improvement found, it is possible to conclude that with a process of regular stimulation, it can be possible to supply the needs of these individuals as soon as promote their autonomy.
id UEM-10_f4f8707d8eb8281b20056693c93fda80
oai_identifier_str oai:localhost:1/2263
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visãoThe process of acquiring conventional motor skills in individuals with low visionHabilidades motoras - Baixa visãoDeficiência visual - Baixa visãoHabilidades motoras - IntervençãoHabilidades motoras - TGMD-2Criança - Desenvolvimento motor - Baixa visãoEducação especial - Baixa visãoCiências da SaúdeEducação FísicaThe development process varies in terms of velocity and each individual can show delays or advances, depending on the organic, task and environment constraints of the individual (HAYWOOD, 2004). Thus, delays or advances influence directly on daily life skills, as walking, run, jump and throw. All individuals may show advances or delays in their levels of development, what also apply for those individuals with visual impairment (low vision). The aim of this study was to analyze the effect of an intervention program, in 10 individuals of both gender, aged between 6 and 12 years (mean age 9±1,7) with low vision, which were enrolled in the CAEDVs and AEE of public schools in Maringá. Medical records, children enrollment form from schools and TGMD-2 test (ULRICH, 2000) were used to evaluate all children. All students were evaluated at the beginning and end of the program with 32 sessions, built especially for the desired stimulation. Results were significant for variables such as horizontal jump (p=0,01) and stationary dribble (p=0,01), which means that the intervention improved the overall performance in 19,7%. However, despite the significant results in the motor quotient (p≤0,04), this came from very poor to poor. Thus, due to indicator of improvement found, it is possible to conclude that with a process of regular stimulation, it can be possible to supply the needs of these individuals as soon as promote their autonomy.O processo de desenvolvimento varia em termos de velocidade, ou seja, cada sujeito pode apresentar atrasos ou avanços, dependendo das restrições orgânicas do sujeito, restrições da tarefa e do ambiente (HAYWOOD, 2004). Logo, os atrasos ou avanços influem diretamente nas habilidades da vida diária como, por exemplo: caminhar, correr, saltar, arremessar, etc. Todos os sujeitos podem apresentar avanços ou atrasos nos níveis de desenvolvimento, o que também se aplica às pessoas com deficiência visual (baixa visão). O foco central deste estudo foi analisar o efeito de uma proposta de estimulação motora em indivíduos de 6 a 12 anos com baixa visão, tendo como amostra 10 crianças de ambos os sexos com baixa visão, com idade média de 9±1,7 anos, que participam dos CAEDVs e AEE das escolas públicas de Maringá. Para a avaliação destas crianças, utilizou-se o prontuário médico e a ficha de matricula das escolas especializadas, e o Teste TGMD2 (ULRICH, 2000). Os alunos foram avaliados no início e ao final de um programa de 32 sessões, construído especialmente para a desejada estimulação. Os resultados foram significativos nas variáveis salto horizontal (p=0,01) e no quicar (p= 0,01), cuja intervenção resultou em melhoras no desempenho geral na ordem de 19,7%. Entretanto, apesar de revelar resultados significativos também no quociente motor gera l(p≤0,04), este se configurou muito pobre para ainda pobre. Assim, dados os indicadores de melhora encontrados, torna-se possível concluir que, com um processo de estimulação regular, pode ser possível suprir necessidades desses sujeitos, bem como promover a sua autonomia.83 fUniversidade Estadual de LondrinaBrasilPrograma de Pós-Graduação Associado em Educação Física - UEM/UELUEMMaringá, PRCentro de Ciências da SaúdeVanildo Rodrigues PereiraElsa Midori Shimazaki - UEMPedro Paulo Deprá - UEMDias, Vera Felicidade2018-04-10T18:00:24Z2018-04-10T18:00:24Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2263porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-26T14:24:29Zoai:localhost:1/2263Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:55:17.251276Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão
The process of acquiring conventional motor skills in individuals with low vision
title O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão
spellingShingle O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão
Dias, Vera Felicidade
Habilidades motoras - Baixa visão
Deficiência visual - Baixa visão
Habilidades motoras - Intervenção
Habilidades motoras - TGMD-2
Criança - Desenvolvimento motor - Baixa visão
Educação especial - Baixa visão
Ciências da Saúde
Educação Física
title_short O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão
title_full O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão
title_fullStr O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão
title_full_unstemmed O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão
title_sort O processo de aquisição de habilidades motoras convencionais em indivíduos com baixa visão
author Dias, Vera Felicidade
author_facet Dias, Vera Felicidade
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vanildo Rodrigues Pereira
Elsa Midori Shimazaki - UEM
Pedro Paulo Deprá - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Vera Felicidade
dc.subject.por.fl_str_mv Habilidades motoras - Baixa visão
Deficiência visual - Baixa visão
Habilidades motoras - Intervenção
Habilidades motoras - TGMD-2
Criança - Desenvolvimento motor - Baixa visão
Educação especial - Baixa visão
Ciências da Saúde
Educação Física
topic Habilidades motoras - Baixa visão
Deficiência visual - Baixa visão
Habilidades motoras - Intervenção
Habilidades motoras - TGMD-2
Criança - Desenvolvimento motor - Baixa visão
Educação especial - Baixa visão
Ciências da Saúde
Educação Física
description The development process varies in terms of velocity and each individual can show delays or advances, depending on the organic, task and environment constraints of the individual (HAYWOOD, 2004). Thus, delays or advances influence directly on daily life skills, as walking, run, jump and throw. All individuals may show advances or delays in their levels of development, what also apply for those individuals with visual impairment (low vision). The aim of this study was to analyze the effect of an intervention program, in 10 individuals of both gender, aged between 6 and 12 years (mean age 9±1,7) with low vision, which were enrolled in the CAEDVs and AEE of public schools in Maringá. Medical records, children enrollment form from schools and TGMD-2 test (ULRICH, 2000) were used to evaluate all children. All students were evaluated at the beginning and end of the program with 32 sessions, built especially for the desired stimulation. Results were significant for variables such as horizontal jump (p=0,01) and stationary dribble (p=0,01), which means that the intervention improved the overall performance in 19,7%. However, despite the significant results in the motor quotient (p≤0,04), this came from very poor to poor. Thus, due to indicator of improvement found, it is possible to conclude that with a process of regular stimulation, it can be possible to supply the needs of these individuals as soon as promote their autonomy.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2018-04-10T18:00:24Z
2018-04-10T18:00:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2263
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
Brasil
Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física - UEM/UEL
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências da Saúde
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
Brasil
Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física - UEM/UEL
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências da Saúde
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841395448676352