O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mazia, Carlos Noel
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4517
Resumo: Current investigation analyzes the perception that a group of teachers has on the use of History of Science in the teaching of Physics in basic education. A diagnostic description is provided of the school's response to the challenges posed in its relationship with society and ambiguous manner it faces them. Discussions ensues on the need that teachers have to acquire adequate concepts of nature of Science for an efficient work in scientific literacy, with special emphasis on the use of the History of Science in this task. Versions of the History of the History of Science that foreground ambiguous views on scientific work and on the respective caution in didactic transposition are analyzed. Further, U. S. projects on the teaching of Physics are discussed, 'contrary' to the adoption of the History of Science, and on the contents of the History of Science in education were analyzed, following the methodological framework of Husserl's phenomenology. The convergence of these discourses did not suggest any resistance with regard to the use of the History of Science, except a lack of perspectives that could be viewed through the open windows of their daily experience in school.
id UEM-10_fe4d41d66d7d5317527f1e9698dce9d0
oai_identifier_str oai:localhost:1/4517
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?CiênciaHistóriaFísicaEnsinoAlfabetização científica.ScienceHistoryPhysicalTeachingScientific literacy.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaCurrent investigation analyzes the perception that a group of teachers has on the use of History of Science in the teaching of Physics in basic education. A diagnostic description is provided of the school's response to the challenges posed in its relationship with society and ambiguous manner it faces them. Discussions ensues on the need that teachers have to acquire adequate concepts of nature of Science for an efficient work in scientific literacy, with special emphasis on the use of the History of Science in this task. Versions of the History of the History of Science that foreground ambiguous views on scientific work and on the respective caution in didactic transposition are analyzed. Further, U. S. projects on the teaching of Physics are discussed, 'contrary' to the adoption of the History of Science, and on the contents of the History of Science in education were analyzed, following the methodological framework of Husserl's phenomenology. The convergence of these discourses did not suggest any resistance with regard to the use of the History of Science, except a lack of perspectives that could be viewed through the open windows of their daily experience in school.No presente estudo, objetivamos visibilizar a percepção que um grupo de professores tem acerca da utilização da Historia da Ciência no ensino de Física na Educação Básica. Para tanto, realizarmos uma descrição diagnostica da resposta da escola aos desafios postos em sua relação com a sociedade e da equivocada forma de enfrentá-los. Discorrermos também sobre a necessidade de o professor possuir concepções adequadas sobre a natureza da ciência para um eficiente trabalho voltado a alfabetização cientifica, enfatizando o uso da Historia da Ciência nessa tarefa. Analisamos as versões da Historia da Ciência que fortalecem as visões equivocadas do trabalho cientifico e os respectivos cuidados na transposição didática. Resenharmos dois projetos americanos de ensino de Física - "antagônicos" quanto a adoção da historia da ciência - e dos conteúdos de historia da ciência nos livros didáticos e analisamos os discursos de quatro professores relativos a Historia da Ciência no ensino de acordo com o referencial metodológico da fenomenologia de Husserl. As convergências desses discursos não apontaram para nenhuma resistência quanto ao uso da Historia da Ciência, mas para a falta de horizontes que poderiam ser visualizados por meio de janelas abertas no viver do dia-a dia na lide escolar138 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilDepartamento de FísicaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasMarcos Cesar Danhoni NevesJosie Agatha Parrilha da Silva - UEPGLuiz Roberto Evangelista - UEMPolônia Altoé Fusinato - UEMMazia, Carlos Noel2018-04-23T19:22:50Z2018-04-23T19:22:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4517porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-15T18:55:30Zoai:localhost:1/4517Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:41.178735Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?
title O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?
spellingShingle O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?
Mazia, Carlos Noel
Ciência
História
Física
Ensino
Alfabetização científica.
Science
History
Physical
Teaching
Scientific literacy.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?
title_full O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?
title_fullStr O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?
title_full_unstemmed O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?
title_sort O uso da história da ciência no ensino de física : o que pensam os professores?
author Mazia, Carlos Noel
author_facet Mazia, Carlos Noel
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Marcos Cesar Danhoni Neves
Josie Agatha Parrilha da Silva - UEPG
Luiz Roberto Evangelista - UEM
Polônia Altoé Fusinato - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Mazia, Carlos Noel
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência
História
Física
Ensino
Alfabetização científica.
Science
History
Physical
Teaching
Scientific literacy.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Ciência
História
Física
Ensino
Alfabetização científica.
Science
History
Physical
Teaching
Scientific literacy.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description Current investigation analyzes the perception that a group of teachers has on the use of History of Science in the teaching of Physics in basic education. A diagnostic description is provided of the school's response to the challenges posed in its relationship with society and ambiguous manner it faces them. Discussions ensues on the need that teachers have to acquire adequate concepts of nature of Science for an efficient work in scientific literacy, with special emphasis on the use of the History of Science in this task. Versions of the History of the History of Science that foreground ambiguous views on scientific work and on the respective caution in didactic transposition are analyzed. Further, U. S. projects on the teaching of Physics are discussed, 'contrary' to the adoption of the History of Science, and on the contents of the History of Science in education were analyzed, following the methodological framework of Husserl's phenomenology. The convergence of these discourses did not suggest any resistance with regard to the use of the History of Science, except a lack of perspectives that could be viewed through the open windows of their daily experience in school.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2018-04-23T19:22:50Z
2018-04-23T19:22:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4517
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4517
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Departamento de Física
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Departamento de Física
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841418391519232