O PAPEL DA BIBLIOTECA NA MEDIAÇÃO DA EDUCAÇÃO LITERÁRIA E FORMAÇÃO DO LEITOR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tassoni, Elvira Cristina Martins
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gonçalves, Bruna De Mattei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57291
Resumo: Literary education refers to the formation of readers able to discuss and analyze their own readings, understanding society in an active and critical way. Spaces that encourage reading, from an early age, such as libraries, are conducive to the development of readers and citizens. This quanti-qualitative research aims to investigate public libraries and libraries in public schools operating in the city of Campinas (SP) and discuss such spaces as promising for the formation of the reader. The method involved internet searches and unstructured interviews with some librarians, followed by visits. Only 16% of public, municipal and state schools in the city have specific spaces for book collections, but a considerable part is classified as a reading room and not a library. The city has six public libraries that, in addition to studies and research, promote meetings and events, contributing to a cultural and citizen formation.
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spelling O PAPEL DA BIBLIOTECA NA MEDIAÇÃO DA EDUCAÇÃO LITERÁRIA E FORMAÇÃO DO LEITORDesenvolvimento Cultural; Políticas Públicas; LeituraLiterary education refers to the formation of readers able to discuss and analyze their own readings, understanding society in an active and critical way. Spaces that encourage reading, from an early age, such as libraries, are conducive to the development of readers and citizens. This quanti-qualitative research aims to investigate public libraries and libraries in public schools operating in the city of Campinas (SP) and discuss such spaces as promising for the formation of the reader. The method involved internet searches and unstructured interviews with some librarians, followed by visits. Only 16% of public, municipal and state schools in the city have specific spaces for book collections, but a considerable part is classified as a reading room and not a library. The city has six public libraries that, in addition to studies and research, promote meetings and events, contributing to a cultural and citizen formation.La educación literaria se refiere a la formación de lectores capaces de discutir y analizar sus propias lecturas, entendiendo la sociedad de forma activa y crítica. Los espacios que fomentan la lectura, desde temprana edad, como las bibliotecas, son propicios para el desarrollo de lectores y ciudadanos. Esta investigación cuanti-cualitativa tiene como objetivo investigar las bibliotecas públicas y en las escuelas públicas que operan en la ciudad de Campinas (SP) y discutir espacios tan prometedores para la formación del lector. El método implicó búsquedas en Internet y entrevistas no estructuradas con algunos bibliotecarios, seguidas de visitas. Solo el 16% de las escuelas públicas, municipales y estatales de la ciudad cuentan con espacios específicos para colecciones de libros, pero una parte considerable está clasificada como sala de lectura y no como biblioteca. La ciudad tiene seis bibliotecas públicas que también promueven encuentros y eventos, contribuyendo a la formación cultural y ciudadana.Educação literária refere-se à formação de leitores aptos a discutirem e analisarem suas próprias leituras, compreendendo a sociedade de forma atuante e crítica. Espaços de incentivo à leitura, desde a mais tenra idade, como as bibliotecas, são propícios para o desenvolvimento de leitores e de cidadãos. Esta pesquisa quanti-qualitativa tem como objetivo investigar as bibliotecas públicas e as bibliotecas em escolas públicas em funcionamento na cidade de Campinas (SP) e discutir tais espaços como promissores para a formação do leitor. O método envolveu buscas pela internet e entrevistas não estruturadas com alguns bibliotecários, seguidas de visitas. Apenas 16% das escolas da rede pública, municipal e estadual da cidade, possuem espaços específicos para acervo de livros, mas parte considerável é classificada como sala de leitura e não biblioteca. A cidade tem seis bibliotecas públicas que, além de estudos e pesquisas, promovem encontros e eventos, contribuindo para uma formação cultural e cidadã.Universidade Estadual de Maringá2021-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5729110.4025/tpe.v24i2.57291Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 2 (2021); 44-672237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57291/751375152601Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTassoni, Elvira Cristina MartinsGonçalves, Bruna De Mattei2021-12-18T03:05:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57291Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:42.566181Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
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