Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755 |
Resumo: | Inclusive education means a series of factors or characteristics that foreground the theme. Access totechnology may be highlighted since inclusion potentialities materialize through them. ‘Accessibility Project’is an instance of such evolution, which has been developed within an e-learning milieu at the Open Universityin Portugal. The project aims at providing a mutual space to university students who have physical orsensorial access impairments. Current paper provides results of an investigation undertaken at the end of 2011and gives the state-of-the-art of students´ profile integrated in the project, coupled to the activities andimportance of the ‘Accessibility Project’ with regard to students. The project´s main factors andcharacteristics are underscored with information on the manner inclusions are undertaken through newtechnologies in distance education. |
id |
UEM-11_3f9b136eff3d903e30be276fcae6e20a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/23755 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher EducationProjeto acessibilidades: a Educação a Distância inclusiva no Ensino SuperiorDistance educationhigher educationinclusioninformation and communication technologiesEducação a distânciaEnsino SuperiorInclusãoTecnologias da informação e comunicaçãoInclusive education means a series of factors or characteristics that foreground the theme. Access totechnology may be highlighted since inclusion potentialities materialize through them. ‘Accessibility Project’is an instance of such evolution, which has been developed within an e-learning milieu at the Open Universityin Portugal. The project aims at providing a mutual space to university students who have physical orsensorial access impairments. Current paper provides results of an investigation undertaken at the end of 2011and gives the state-of-the-art of students´ profile integrated in the project, coupled to the activities andimportance of the ‘Accessibility Project’ with regard to students. The project´s main factors andcharacteristics are underscored with information on the manner inclusions are undertaken through newtechnologies in distance education. Quando falamos em educação inclusiva, podemos pensar em uma série de elementos e características quefundamentam esse tema. Dentre esses elementos, destacamos o acesso às tecnologias, pois graças a elas aspotencialidades da inclusão tornaram-se reais. Exemplo dessa evolução é o “Projeto Acessibilidades”,desenvolvido em ambiente de e-learning na Universidade Aberta, em Portugal. Esse projeto tem por objetivofacilitar um espaço de entreajuda aos estudantes da universidade que apresentem dificuldades físicas ousensoriais de acesso. No presente artigo, apresentamos os resultados de um estudo realizado ao final de 2011e que permitiu fazer o ponto de situação relativo ao perfil dos estudantes integrados no projeto, e à ação eimportância do Projeto Acessibilidades junto aos estudantes. Ressaltamos ainda os principais elementos ecaracterísticas do projeto, disponibilizando informações sobre como realizar um trabalho de inclusão com aajuda das novas tecnologias em educação a distância. Universidade Estadual de Maringá2014-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/2375510.4025/tpe.v16i1.23755Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 1 (2013); 7-192237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755/pdf_1Barros, Daniela Melaré VieiraDias, Isabel BarrosSeara, Isabel Roboredoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:31:48Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/23755Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:26.053542Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education Projeto acessibilidades: a Educação a Distância inclusiva no Ensino Superior |
title |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education |
spellingShingle |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education Barros, Daniela Melaré Vieira Distance education higher education inclusion information and communication technologies Educação a distância Ensino Superior Inclusão Tecnologias da informação e comunicação |
title_short |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education |
title_full |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education |
title_fullStr |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education |
title_full_unstemmed |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education |
title_sort |
Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education |
author |
Barros, Daniela Melaré Vieira |
author_facet |
Barros, Daniela Melaré Vieira Dias, Isabel Barros Seara, Isabel Roboredo |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Isabel Barros Seara, Isabel Roboredo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Daniela Melaré Vieira Dias, Isabel Barros Seara, Isabel Roboredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Distance education higher education inclusion information and communication technologies Educação a distância Ensino Superior Inclusão Tecnologias da informação e comunicação |
topic |
Distance education higher education inclusion information and communication technologies Educação a distância Ensino Superior Inclusão Tecnologias da informação e comunicação |
description |
Inclusive education means a series of factors or characteristics that foreground the theme. Access totechnology may be highlighted since inclusion potentialities materialize through them. ‘Accessibility Project’is an instance of such evolution, which has been developed within an e-learning milieu at the Open Universityin Portugal. The project aims at providing a mutual space to university students who have physical orsensorial access impairments. Current paper provides results of an investigation undertaken at the end of 2011and gives the state-of-the-art of students´ profile integrated in the project, coupled to the activities andimportance of the ‘Accessibility Project’ with regard to students. The project´s main factors andcharacteristics are underscored with information on the manner inclusions are undertaken through newtechnologies in distance education. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755 10.4025/tpe.v16i1.23755 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v16i1.23755 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 1 (2013); 7-19 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207156556070912 |