Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Daniela Melaré Vieira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Dias, Isabel Barros, Seara, Isabel Roboredo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755
Resumo: Inclusive education means a series of factors or characteristics that foreground the theme. Access totechnology may be highlighted since inclusion potentialities materialize through them. ‘Accessibility Project’is an instance of such evolution, which has been developed within an e-learning milieu at the Open Universityin Portugal. The project aims at providing a mutual space to university students who have physical orsensorial access impairments. Current paper provides results of an investigation undertaken at the end of 2011and gives the state-of-the-art of students´ profile integrated in the project, coupled to the activities andimportance of the ‘Accessibility Project’ with regard to students. The project´s main factors andcharacteristics are underscored with information on the manner inclusions are undertaken through newtechnologies in distance education. 
id UEM-11_3f9b136eff3d903e30be276fcae6e20a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/23755
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher EducationProjeto acessibilidades: a Educação a Distância inclusiva no Ensino SuperiorDistance educationhigher educationinclusioninformation and communication technologiesEducação a distânciaEnsino SuperiorInclusãoTecnologias da informação e comunicaçãoInclusive education means a series of factors or characteristics that foreground the theme. Access totechnology may be highlighted since inclusion potentialities materialize through them. ‘Accessibility Project’is an instance of such evolution, which has been developed within an e-learning milieu at the Open Universityin Portugal. The project aims at providing a mutual space to university students who have physical orsensorial access impairments. Current paper provides results of an investigation undertaken at the end of 2011and gives the state-of-the-art of students´ profile integrated in the project, coupled to the activities andimportance of the ‘Accessibility Project’ with regard to students. The project´s main factors andcharacteristics are underscored with information on the manner inclusions are undertaken through newtechnologies in distance education. Quando falamos em educação inclusiva, podemos pensar em uma série de elementos e características quefundamentam esse tema. Dentre esses elementos, destacamos o acesso às tecnologias, pois graças a elas aspotencialidades da inclusão tornaram-se reais. Exemplo dessa evolução é o “Projeto Acessibilidades”,desenvolvido em ambiente de e-learning na Universidade Aberta, em Portugal. Esse projeto tem por objetivofacilitar um espaço de entreajuda aos estudantes da universidade que apresentem dificuldades físicas ousensoriais de acesso. No presente artigo, apresentamos os resultados de um estudo realizado ao final de 2011e que permitiu fazer o ponto de situação relativo ao perfil dos estudantes integrados no projeto, e à ação eimportância do Projeto Acessibilidades junto aos estudantes. Ressaltamos ainda os principais elementos ecaracterísticas do projeto, disponibilizando informações sobre como realizar um trabalho de inclusão com aajuda das novas tecnologias em educação a distância. Universidade Estadual de Maringá2014-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/2375510.4025/tpe.v16i1.23755Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 1 (2013); 7-192237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755/pdf_1Barros, Daniela Melaré VieiraDias, Isabel BarrosSeara, Isabel Roboredoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:31:48Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/23755Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:26.053542Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
Projeto acessibilidades: a Educação a Distância inclusiva no Ensino Superior
title Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
spellingShingle Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
Barros, Daniela Melaré Vieira
Distance education
higher education
inclusion
information and communication technologies
Educação a distância
Ensino Superior
Inclusão
Tecnologias da informação e comunicação
title_short Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
title_full Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
title_fullStr Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
title_full_unstemmed Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
title_sort Accessibility Project: Inclusive Distance Education in Higher Education
author Barros, Daniela Melaré Vieira
author_facet Barros, Daniela Melaré Vieira
Dias, Isabel Barros
Seara, Isabel Roboredo
author_role author
author2 Dias, Isabel Barros
Seara, Isabel Roboredo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Daniela Melaré Vieira
Dias, Isabel Barros
Seara, Isabel Roboredo
dc.subject.por.fl_str_mv Distance education
higher education
inclusion
information and communication technologies
Educação a distância
Ensino Superior
Inclusão
Tecnologias da informação e comunicação
topic Distance education
higher education
inclusion
information and communication technologies
Educação a distância
Ensino Superior
Inclusão
Tecnologias da informação e comunicação
description Inclusive education means a series of factors or characteristics that foreground the theme. Access totechnology may be highlighted since inclusion potentialities materialize through them. ‘Accessibility Project’is an instance of such evolution, which has been developed within an e-learning milieu at the Open Universityin Portugal. The project aims at providing a mutual space to university students who have physical orsensorial access impairments. Current paper provides results of an investigation undertaken at the end of 2011and gives the state-of-the-art of students´ profile integrated in the project, coupled to the activities andimportance of the ‘Accessibility Project’ with regard to students. The project´s main factors andcharacteristics are underscored with information on the manner inclusions are undertaken through newtechnologies in distance education. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755
10.4025/tpe.v16i1.23755
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v16i1.23755
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/23755/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 1 (2013); 7-19
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156556070912