CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767 |
Resumo: | Themes such as teacher education and Science, Technology and Society (STS) are of relevance in contemporary education. We aimed to investigate the Science, Technology and Society Perspective (CTS) in the Training of Chemistry Teachers, presented at the National Chemistry Teaching Meetings (ENEQ) between 2010 and 2018. Our research had a qualitative approach, where we chose as a method Document Analysis. Our research corpus consisted of texts from the annals of the editions of the National Chemistry Teaching Meeting (ENEQ) from 2010 to 2018, from the Teacher Training and CTS Perspective GTs. Despite several works on the subject, the number of publications on the initial and continuing education of Chemistry teachers with a STS approach is incipient, not being a consolidated theme. Keywords: ENEQ. Chemistry Teacher Training. CTS Perspective. |
id |
UEM-11_53bf667cc608f7af27f5f7a75f9370a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61767 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)LA PERSPECTIVA CTS EN LA FORMACIÓN DOCENTE EN OBRAS PRESENTADAS EN LOS ENCUENTROS NACIONALES DE ENSEÑANZA DE QUÍMICA (ENEQ)PERSPECTIVA CTS NA FORMAÇÃO DOCENTE EM TRABALHOS APRESENTADOS NOS ENCONTROS NACIONAIS DE ENSINO DE QUÍMICA (ENEQ)ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS.Themes such as teacher education and Science, Technology and Society (STS) are of relevance in contemporary education. We aimed to investigate the Science, Technology and Society Perspective (CTS) in the Training of Chemistry Teachers, presented at the National Chemistry Teaching Meetings (ENEQ) between 2010 and 2018. Our research had a qualitative approach, where we chose as a method Document Analysis. Our research corpus consisted of texts from the annals of the editions of the National Chemistry Teaching Meeting (ENEQ) from 2010 to 2018, from the Teacher Training and CTS Perspective GTs. Despite several works on the subject, the number of publications on the initial and continuing education of Chemistry teachers with a STS approach is incipient, not being a consolidated theme. Keywords: ENEQ. Chemistry Teacher Training. CTS Perspective.Temas como la formación del profesorado y la ciencia, la tecnología y la sociedad (CTS) son de relevancia en la educación contemporánea. Nuestro objetivo fue investigar la Perspectiva de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) en la Formación de Profesores de Química, presentada en los Encuentros Nacionales de Enseñanza de Química (ENEQ) entre 2010 y 2018. Nuestra investigación tuvo un enfoque cualitativo, donde elegimos como método Documento Análisis. Nuestro corpus de investigación estuvo conformado por textos de los anales de las ediciones del Encuentro Nacional de Enseñanza de la Química (ENEQ) que cubren el período 2010 a 2018, de los GTs de Formación Docente y Perspectiva CTS. A pesar de varios trabajos sobre el tema, el número de publicaciones sobre la formación inicial y continua del profesorado de Química con enfoque CTS es incipiente, no siendo un tema consolidado. Palabras clave: ENEQ. Formación de Profesores de Química. Perspectiva CTS.Temáticas como formação de professores e Ciências, Tecnologia e Sociedade (CTS) são de relevância na educação contemporânea. Tivemos como objetivo investigar a Perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) na Formação de Professores de Química, apresentados nos Encontros Nacionais de Ensino de Química (ENEQ) no período entre 2010 e 2018. Nossa pesquisa teve uma abordagem qualitativa, onde escolhemos como método a Análise Documental. Nosso corpus de pesquisa foi composto pelos textos dos anais das edições do Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ), compreendidos no período 2010 a 2018, dos GTs de Formação de Professores e Perspectiva CTS. Apesar de vários trabalhos acerca do tema, o número de publicações sobre a formação inicial e continuada de professores de Química com enfoque CTS é insipiente, não sendo uma temática consolidada. Palavras-chave: ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS.Universidade Estadual de Maringá2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6176710.4025/tpe.v25i1.61767Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 135-1532237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767/751375154269Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas Ferreira, Francisca Rayssa Targino de Moura, Francisco Marconcio2022-09-21T11:34:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61767Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.240848Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ) LA PERSPECTIVA CTS EN LA FORMACIÓN DOCENTE EN OBRAS PRESENTADAS EN LOS ENCUENTROS NACIONALES DE ENSEÑANZA DE QUÍMICA (ENEQ) PERSPECTIVA CTS NA FORMAÇÃO DOCENTE EM TRABALHOS APRESENTADOS NOS ENCONTROS NACIONAIS DE ENSINO DE QUÍMICA (ENEQ) |
title |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ) |
spellingShingle |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ) Freitas Ferreira, Francisca Rayssa ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS. |
title_short |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ) |
title_full |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ) |
title_fullStr |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ) |
title_full_unstemmed |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ) |
title_sort |
CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ) |
author |
Freitas Ferreira, Francisca Rayssa |
author_facet |
Freitas Ferreira, Francisca Rayssa Targino de Moura, Francisco Marconcio |
author_role |
author |
author2 |
Targino de Moura, Francisco Marconcio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas Ferreira, Francisca Rayssa Targino de Moura, Francisco Marconcio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS. |
topic |
ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS. |
description |
Themes such as teacher education and Science, Technology and Society (STS) are of relevance in contemporary education. We aimed to investigate the Science, Technology and Society Perspective (CTS) in the Training of Chemistry Teachers, presented at the National Chemistry Teaching Meetings (ENEQ) between 2010 and 2018. Our research had a qualitative approach, where we chose as a method Document Analysis. Our research corpus consisted of texts from the annals of the editions of the National Chemistry Teaching Meeting (ENEQ) from 2010 to 2018, from the Teacher Training and CTS Perspective GTs. Despite several works on the subject, the number of publications on the initial and continuing education of Chemistry teachers with a STS approach is incipient, not being a consolidated theme. Keywords: ENEQ. Chemistry Teacher Training. CTS Perspective. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767 10.4025/tpe.v25i1.61767 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i1.61767 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767/751375154269 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 135-153 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158341795840 |