CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas Ferreira, Francisca Rayssa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Targino de Moura, Francisco Marconcio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767
Resumo: Themes such as teacher education and Science, Technology and Society (STS) are of relevance in contemporary education. We aimed to investigate the Science, Technology and Society Perspective (CTS) in the Training of Chemistry Teachers, presented at the National Chemistry Teaching Meetings (ENEQ) between 2010 and 2018. Our research had a qualitative approach, where we chose as a method Document Analysis. Our research corpus consisted of texts from the annals of the editions of the National Chemistry Teaching Meeting (ENEQ) from 2010 to 2018, from the Teacher Training and CTS Perspective GTs. Despite several works on the subject, the number of publications on the initial and continuing education of Chemistry teachers with a STS approach is incipient, not being a consolidated theme. Keywords: ENEQ. Chemistry Teacher Training. CTS Perspective.
id UEM-11_53bf667cc608f7af27f5f7a75f9370a2
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61767
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)LA PERSPECTIVA CTS EN LA FORMACIÓN DOCENTE EN OBRAS PRESENTADAS EN LOS ENCUENTROS NACIONALES DE ENSEÑANZA DE QUÍMICA (ENEQ)PERSPECTIVA CTS NA FORMAÇÃO DOCENTE EM TRABALHOS APRESENTADOS NOS ENCONTROS NACIONAIS DE ENSINO DE QUÍMICA (ENEQ)ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS.Themes such as teacher education and Science, Technology and Society (STS) are of relevance in contemporary education. We aimed to investigate the Science, Technology and Society Perspective (CTS) in the Training of Chemistry Teachers, presented at the National Chemistry Teaching Meetings (ENEQ) between 2010 and 2018. Our research had a qualitative approach, where we chose as a method Document Analysis. Our research corpus consisted of texts from the annals of the editions of the National Chemistry Teaching Meeting (ENEQ) from 2010 to 2018, from the Teacher Training and CTS Perspective GTs. Despite several works on the subject, the number of publications on the initial and continuing education of Chemistry teachers with a STS approach is incipient, not being a consolidated theme. Keywords: ENEQ. Chemistry Teacher Training. CTS Perspective.Temas como la formación del profesorado y la ciencia, la tecnología y la sociedad (CTS) son de relevancia en la educación contemporánea. Nuestro objetivo fue investigar la Perspectiva de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) en la Formación de Profesores de Química, presentada en los Encuentros Nacionales de Enseñanza de Química (ENEQ) entre 2010 y 2018. Nuestra investigación tuvo un enfoque cualitativo, donde elegimos como método Documento Análisis. Nuestro corpus de investigación estuvo conformado por textos de los anales de las ediciones del Encuentro Nacional de Enseñanza de la Química (ENEQ) que cubren el período 2010 a 2018, de los GTs de Formación Docente y Perspectiva CTS. A pesar de varios trabajos sobre el tema, el número de publicaciones sobre la formación inicial y continua del profesorado de Química con enfoque CTS es incipiente, no siendo un tema consolidado. Palabras clave: ENEQ. Formación de Profesores de Química. Perspectiva CTS.Temáticas como formação de professores e Ciências, Tecnologia e Sociedade (CTS) são de relevância na educação contemporânea. Tivemos como objetivo investigar a Perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) na Formação de Professores de Química, apresentados nos Encontros Nacionais de Ensino de Química (ENEQ) no período entre 2010 e 2018. Nossa pesquisa teve uma abordagem qualitativa, onde escolhemos como método a Análise Documental. Nosso corpus de pesquisa foi composto pelos textos dos anais das edições do Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ), compreendidos no período 2010 a 2018, dos GTs de Formação de Professores e Perspectiva CTS. Apesar de vários trabalhos acerca do tema, o número de publicações sobre a formação inicial e continuada de professores de Química com enfoque CTS é insipiente, não sendo uma temática consolidada. Palavras-chave: ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS.Universidade Estadual de Maringá2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6176710.4025/tpe.v25i1.61767Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 135-1532237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767/751375154269Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas Ferreira, Francisca Rayssa Targino de Moura, Francisco Marconcio2022-09-21T11:34:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61767Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.240848Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
LA PERSPECTIVA CTS EN LA FORMACIÓN DOCENTE EN OBRAS PRESENTADAS EN LOS ENCUENTROS NACIONALES DE ENSEÑANZA DE QUÍMICA (ENEQ)
PERSPECTIVA CTS NA FORMAÇÃO DOCENTE EM TRABALHOS APRESENTADOS NOS ENCONTROS NACIONAIS DE ENSINO DE QUÍMICA (ENEQ)
title CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
spellingShingle CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
Freitas Ferreira, Francisca Rayssa
ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS.
title_short CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
title_full CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
title_fullStr CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
title_full_unstemmed CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
title_sort CTS PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING IN WORKS PRESENTED AT NATIONAL NHEMISTRY TEACHING MEETINGS (ENEQ)
author Freitas Ferreira, Francisca Rayssa
author_facet Freitas Ferreira, Francisca Rayssa
Targino de Moura, Francisco Marconcio
author_role author
author2 Targino de Moura, Francisco Marconcio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas Ferreira, Francisca Rayssa
Targino de Moura, Francisco Marconcio
dc.subject.por.fl_str_mv ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS.
topic ENEQ. Formação de Professores de Química. Perspectiva CTS.
description Themes such as teacher education and Science, Technology and Society (STS) are of relevance in contemporary education. We aimed to investigate the Science, Technology and Society Perspective (CTS) in the Training of Chemistry Teachers, presented at the National Chemistry Teaching Meetings (ENEQ) between 2010 and 2018. Our research had a qualitative approach, where we chose as a method Document Analysis. Our research corpus consisted of texts from the annals of the editions of the National Chemistry Teaching Meeting (ENEQ) from 2010 to 2018, from the Teacher Training and CTS Perspective GTs. Despite several works on the subject, the number of publications on the initial and continuing education of Chemistry teachers with a STS approach is incipient, not being a consolidated theme. Keywords: ENEQ. Chemistry Teacher Training. CTS Perspective.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767
10.4025/tpe.v25i1.61767
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i1.61767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767/751375154269
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 135-153
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158341795840