FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564 |
Resumo: | Initial teacher training is a privileged space for debates on education. The aim of the present investigation was to analyze the relationship between teacher education and science education. Methodologically, it was an exploratory research organized in a bibliographic survey; document analysis; and reflection on strategies to foster research in undergraduate courses. The results highlighted the research as a fundamental part of the teaching internship, even though there are open spaces in relation to the theme. Thinking about strategies that guide teacher training in approach to science education becomes urgent in this context. Although the debates on teacher education concerned with scientific education have increased, spaces remain to be filled by theoretical reflections, practical pedagogical actions and favorable political decisions. |
id |
UEM-11_5d99fc41f94c333814f75cfeb7ed02aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/58564 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATIONPOR UNA FORMACIÓN DEL PROFESORADO PREOCUPADA CON LA EDUCACIÓN CIENTÍFICAPOR UMA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PREOCUPADA COM A EDUCAÇÃO CIENTÍFICATeacher TrainingScience EducationScientific InitiationFormación de profesoresEnseñanza de las cienciasIniciación CientíficaFormação de professoresEducação CientíficaIniciação CientíficaInitial teacher training is a privileged space for debates on education. The aim of the present investigation was to analyze the relationship between teacher education and science education. Methodologically, it was an exploratory research organized in a bibliographic survey; document analysis; and reflection on strategies to foster research in undergraduate courses. The results highlighted the research as a fundamental part of the teaching internship, even though there are open spaces in relation to the theme. Thinking about strategies that guide teacher training in approach to science education becomes urgent in this context. Although the debates on teacher education concerned with scientific education have increased, spaces remain to be filled by theoretical reflections, practical pedagogical actions and favorable political decisions.La formación inicial del profesorado es un espacio privilegiado para los debates sobre educación. El objetivo de la presente investigación fue analizar la relación entre la formación del profesorado y la formación científica. Metodológicamente, fue una investigación exploratoria organizada en un relevamiento bibliográfico; análisis de documentos; y reflexión sobre estrategias para fomentar la investigación en cursos de pregrado. Los resultados evidenciaron la investigación como parte fundamental de la pasantía docente, aunque existen espacios abiertos en relación a la temática. Pensar en estrategias que orienten la formación del profesorado en el abordaje de la educación científica se torna urgente en este contexto. Si bien han aumentado los debates sobre la formación del profesorado en torno a la formación científica, quedan espacios por llenar de reflexiones teóricas, acciones pedagógicas prácticas y decisiones políticas favorables.A formação inicial docente configura-se como privilegiado espaço de debates sobre educação. O objetivo da presente investigação foi analisar as relações entre formação de professores e educação científica. Metodologicamente, tratou-se de pesquisa exploratória organizada em levantamento bibliográfico; análise documental; e reflexão sobre estratégias para fomentar a pesquisa nas licenciaturas. Os resultados evidenciaram a pesquisa como parte fundamental do estágio docente, ainda que existam espaços abertos em relação ao tema. Pensar nas estratégias que direcionem a formação docente em aproximação à educação científica torna-se urgente nesse contexto. Ainda que os debates sobre uma formação docente preocupada com a educação científica tenham aumentado, permanecem espaços a serem preenchidos por reflexões teóricas, ações pedagógicas práticas e decisões políticas favoráveis.Universidade Estadual de Maringá2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5856410.4025/tpe.v24i3.58564Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 63-812237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564/751375153257Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNedel Oliveira, Victor HugoGiordani Vasques, Daniel2021-12-18T03:04:47Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/58564Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:43.133422Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION POR UNA FORMACIÓN DEL PROFESORADO PREOCUPADA CON LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA POR UMA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PREOCUPADA COM A EDUCAÇÃO CIENTÍFICA |
title |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION |
spellingShingle |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION Nedel Oliveira, Victor Hugo Teacher Training Science Education Scientific Initiation Formación de profesores Enseñanza de las ciencias Iniciación Científica Formação de professores Educação Científica Iniciação Científica |
title_short |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION |
title_full |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION |
title_fullStr |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION |
title_full_unstemmed |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION |
title_sort |
FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION |
author |
Nedel Oliveira, Victor Hugo |
author_facet |
Nedel Oliveira, Victor Hugo Giordani Vasques, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Giordani Vasques, Daniel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nedel Oliveira, Victor Hugo Giordani Vasques, Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Training Science Education Scientific Initiation Formación de profesores Enseñanza de las ciencias Iniciación Científica Formação de professores Educação Científica Iniciação Científica |
topic |
Teacher Training Science Education Scientific Initiation Formación de profesores Enseñanza de las ciencias Iniciación Científica Formação de professores Educação Científica Iniciação Científica |
description |
Initial teacher training is a privileged space for debates on education. The aim of the present investigation was to analyze the relationship between teacher education and science education. Methodologically, it was an exploratory research organized in a bibliographic survey; document analysis; and reflection on strategies to foster research in undergraduate courses. The results highlighted the research as a fundamental part of the teaching internship, even though there are open spaces in relation to the theme. Thinking about strategies that guide teacher training in approach to science education becomes urgent in this context. Although the debates on teacher education concerned with scientific education have increased, spaces remain to be filled by theoretical reflections, practical pedagogical actions and favorable political decisions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564 10.4025/tpe.v24i3.58564 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i3.58564 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564/751375153257 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 63-81 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158292512768 |