FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nedel Oliveira, Victor Hugo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Giordani Vasques, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564
Resumo: Initial teacher training is a privileged space for debates on education. The aim of the present investigation was to analyze the relationship between teacher education and science education. Methodologically, it was an exploratory research organized in a bibliographic survey; document analysis; and reflection on strategies to foster research in undergraduate courses. The results highlighted the research as a fundamental part of the teaching internship, even though there are open spaces in relation to the theme. Thinking about strategies that guide teacher training in approach to science education becomes urgent in this context. Although the debates on teacher education concerned with scientific education have increased, spaces remain to be filled by theoretical reflections, practical pedagogical actions and favorable political decisions.
id UEM-11_5d99fc41f94c333814f75cfeb7ed02aa
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/58564
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATIONPOR UNA FORMACIÓN DEL PROFESORADO PREOCUPADA CON LA EDUCACIÓN CIENTÍFICAPOR UMA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PREOCUPADA COM A EDUCAÇÃO CIENTÍFICATeacher TrainingScience EducationScientific InitiationFormación de profesoresEnseñanza de las cienciasIniciación CientíficaFormação de professoresEducação CientíficaIniciação CientíficaInitial teacher training is a privileged space for debates on education. The aim of the present investigation was to analyze the relationship between teacher education and science education. Methodologically, it was an exploratory research organized in a bibliographic survey; document analysis; and reflection on strategies to foster research in undergraduate courses. The results highlighted the research as a fundamental part of the teaching internship, even though there are open spaces in relation to the theme. Thinking about strategies that guide teacher training in approach to science education becomes urgent in this context. Although the debates on teacher education concerned with scientific education have increased, spaces remain to be filled by theoretical reflections, practical pedagogical actions and favorable political decisions.La formación inicial del profesorado es un espacio privilegiado para los debates sobre educación. El objetivo de la presente investigación fue analizar la relación entre la formación del profesorado y la formación científica. Metodológicamente, fue una investigación exploratoria organizada en un relevamiento bibliográfico; análisis de documentos; y reflexión sobre estrategias para fomentar la investigación en cursos de pregrado. Los resultados evidenciaron la investigación como parte fundamental de la pasantía docente, aunque existen espacios abiertos en relación a la temática. Pensar en estrategias que orienten la formación del profesorado en el abordaje de la educación científica se torna urgente en este contexto. Si bien han aumentado los debates sobre la formación del profesorado en torno a la formación científica, quedan espacios por llenar de reflexiones teóricas, acciones pedagógicas prácticas y decisiones políticas favorables.A formação inicial docente configura-se como privilegiado espaço de debates sobre educação. O objetivo da presente investigação foi analisar as relações entre formação de professores e educação científica. Metodologicamente, tratou-se de pesquisa exploratória organizada em levantamento bibliográfico; análise documental; e reflexão sobre estratégias para fomentar a pesquisa nas licenciaturas. Os resultados evidenciaram a pesquisa como parte fundamental do estágio docente, ainda que existam espaços abertos em relação ao tema. Pensar nas estratégias que direcionem a formação docente em aproximação à educação científica torna-se urgente nesse contexto. Ainda que os debates sobre uma formação docente preocupada com a educação científica tenham aumentado, permanecem espaços a serem preenchidos por reflexões teóricas, ações pedagógicas práticas e decisões políticas favoráveis.Universidade Estadual de Maringá2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5856410.4025/tpe.v24i3.58564Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 63-812237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564/751375153257Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNedel Oliveira, Victor HugoGiordani Vasques, Daniel2021-12-18T03:04:47Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/58564Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:43.133422Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
POR UNA FORMACIÓN DEL PROFESORADO PREOCUPADA CON LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA
POR UMA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PREOCUPADA COM A EDUCAÇÃO CIENTÍFICA
title FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
spellingShingle FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
Nedel Oliveira, Victor Hugo
Teacher Training
Science Education
Scientific Initiation
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
Iniciación Científica
Formação de professores
Educação Científica
Iniciação Científica
title_short FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
title_full FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
title_fullStr FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
title_full_unstemmed FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
title_sort FOR A TEACHER TRAINING CONCERNED WITH SCIENCE EDUCATION
author Nedel Oliveira, Victor Hugo
author_facet Nedel Oliveira, Victor Hugo
Giordani Vasques, Daniel
author_role author
author2 Giordani Vasques, Daniel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nedel Oliveira, Victor Hugo
Giordani Vasques, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Training
Science Education
Scientific Initiation
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
Iniciación Científica
Formação de professores
Educação Científica
Iniciação Científica
topic Teacher Training
Science Education
Scientific Initiation
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
Iniciación Científica
Formação de professores
Educação Científica
Iniciação Científica
description Initial teacher training is a privileged space for debates on education. The aim of the present investigation was to analyze the relationship between teacher education and science education. Methodologically, it was an exploratory research organized in a bibliographic survey; document analysis; and reflection on strategies to foster research in undergraduate courses. The results highlighted the research as a fundamental part of the teaching internship, even though there are open spaces in relation to the theme. Thinking about strategies that guide teacher training in approach to science education becomes urgent in this context. Although the debates on teacher education concerned with scientific education have increased, spaces remain to be filled by theoretical reflections, practical pedagogical actions and favorable political decisions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564
10.4025/tpe.v24i3.58564
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v24i3.58564
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564/751375153257
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 63-81
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158292512768