FORMS OF PRIVATIZATION OF THE CURRICULUM: ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL PROPOSAL SABER IGUAL -PPSI THE MUNICIPALITY OF BOA VISTA-RR
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/50437 |
Resumo: | In view of the privatization process of education in times of neoliberalism, we sought to study the effects of the curricular pedagogical proposal in schools in the municipality of Boa Vista-RR. The objective is to analyze the Pedagogical Proposal Saber Igual-PPSI, identifying that the activities developed in schools are adjusted to the commercialization of education. Based on authors such as Saviani (2011), Marx (2017) and Mészaros (2008). The methodology used was of a bibliographic nature with literature from the Historical-Critical Pedagogy - PHC de Saviani (2011), of documentary nature analyzing the Pedagogical Proposal Saber Igual - PPSI and of an empirical nature through interviews with teachers from the municipal network. The results reveal that the proposal contributes to the privatization of the curriculum, revealing that the teaching activity is structured in the liberal / traditional / technicist tendency, since the teachers are mere executors of the syllabus. |
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FORMS OF PRIVATIZATION OF THE CURRICULUM: ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL PROPOSAL SABER IGUAL -PPSI THE MUNICIPALITY OF BOA VISTA-RRFORMAS DE PRIVATIZACIÓN DEL CURRÍCULO: ANÁLISIS DE LA PROPUESTA PEDAGÓGICA DE SABER IGUAL-PPSI EN EL MUNICIPIO DE BOA VISTA-RRFORMAS DE PRIVATIZACIÓN DEL CURRÍCULO: ANÁLISIS DE LA PROPUESTA PEDAGÓGICA DE SABER IGUAL-PPSI EN EL MUNICIPIO DE BOA VISTA-RRFORMAS DE PRIVATIZAÇÃO DO CURRÍCULO: ANÁLISE DA PROPOSTA PEDAGÓGICA SABER IGUAL-PPSI NO MUNICIPIO DE BOA VISTA-RRHistórico-crítica. Formação. Prática Docente. Proposta Pedagógica.In view of the privatization process of education in times of neoliberalism, we sought to study the effects of the curricular pedagogical proposal in schools in the municipality of Boa Vista-RR. The objective is to analyze the Pedagogical Proposal Saber Igual-PPSI, identifying that the activities developed in schools are adjusted to the commercialization of education. Based on authors such as Saviani (2011), Marx (2017) and Mészaros (2008). The methodology used was of a bibliographic nature with literature from the Historical-Critical Pedagogy - PHC de Saviani (2011), of documentary nature analyzing the Pedagogical Proposal Saber Igual - PPSI and of an empirical nature through interviews with teachers from the municipal network. The results reveal that the proposal contributes to the privatization of the curriculum, revealing that the teaching activity is structured in the liberal / traditional / technicist tendency, since the teachers are mere executors of the syllabus.En vista del proceso de privatización de la educación en tiempos de neoliberalismo, buscamos estudiar los efectos de la propuesta pedagógica curricular en las escuelas del municipio de Boa Vista-RR. El objetivo es analizar la Propuesta Pedagógica Sabre Igual-PPSI, identificando que las actividades desarrolladas en las escuelas se ajustan a la comercialización de la educación. Basado en autores como Saviani (2011), Marx (2017) y Mészaros (2008). La metodología utilizada fue de naturaleza bibliográfica con literatura de la Pedagogía Histórico-Crítica - PHC de Saviani (2011), de naturaleza documental analizando la Propuesta Pedagógica Saber Igual - PPSI y de naturaleza empírica a través de entrevistas con docentes de la red municipal. Los resultados revelan que la propuesta contribuye a la privatización del currículo, revelando que la actividad docente está estructurada en la tendencia liberal / tradicional / tecnicista, ya que los maestros son meros ejecutores del programa de estúdios.Diante do processo de privatização da educação em tempos de neoliberalismo, buscou-se estudar os efeitos da proposta pedagógica curricular nas escolas do município de Boa Vista-RR. O objetivo é analisar a Proposta Pedagógica Saber Igual-PPSI, identificando que as atividades desenvolvidas nas escolas estão ajustadas a mercantilização da educação. Fundamentou com base em autores como Saviani (2011), Marx (2017) e Mészaros (2008). A metodologia utilizada foi de natureza bibliográfica com literatura da Pedagogia Histórico-Crítica – PHC de Saviani (2011), de natureza documental analisando a Proposta Pedagógica Saber Igual - PPSI e de natureza empírica através de entrevistas com professores da rede municipal. Os resultados revelam que a proposta contribui para privatização do currículo, revelando que a atividade docente está estruturada na tendência liberal/tradicional/tecnicista, pois os professores são meros executores do conteúdo programático.Universidade Estadual de Maringá2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo de textoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5043710.4025/tpe.v23i1.50437Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 03-212237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/50437/751375150485Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa, Osmiriz LImaSelma Suely Baçal de Oliveira 2021-12-18T03:10:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/50437Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:40.656746Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
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