MUSIC AND EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318 |
Resumo: | This study aimed to perform an integrative review to verify the state of the art of music education as a path to social inclusion. Furthermore, it was based on scientific production on the topic that has been published in scientific journals of education and music education throughout the last ten years. The researches were thoroughly carried out on Scielo, Latindex and Capes databases. After applying the inclusion and exclusion criteria, as a result, 75 studies were initially identified - of which, 37 were selected. Finally, we concluded that the data obtained may refer to future researches on the theme and to managerial and pedagogical development actions. |
id |
UEM-11_6bb60e5196bcb27a351545ab14a997ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63318 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
MUSIC AND EDUCATIONMÚSICA Y EDUCACIÓNMÚSICA E EDUCAÇÃOSocial inclusionMusicEducationInclusión socialMusicalizaciónEducación musicalInclusão socialmusicalizaçãoEducação musicalThis study aimed to perform an integrative review to verify the state of the art of music education as a path to social inclusion. Furthermore, it was based on scientific production on the topic that has been published in scientific journals of education and music education throughout the last ten years. The researches were thoroughly carried out on Scielo, Latindex and Capes databases. After applying the inclusion and exclusion criteria, as a result, 75 studies were initially identified - of which, 37 were selected. Finally, we concluded that the data obtained may refer to future researches on the theme and to managerial and pedagogical development actions.Este estudio de revisión integradora tuvo como objetivo verificar el estado del arte sobre la educación musical como medio de inclusión social, basado en la producción científica sobre el tema, publicado en revistas científicas del área de educación y educación musical en los últimos diez años. Las búsquedas se realizaron en las bases de datos Scielo, Latindex y Portal de Periódicos da Capes. Luego de aplicar los criterios de inclusión y exclusión, se identificaron inicialmente 75 estudios, de los cuales se seleccionaron 37. Se concluyó que los datos obtenidos pueden referirse a futuras investigaciones sobre el tema y acciones de gestión y desarrollo pedagógico en este contexto.Este estudo de revisão integrativa teve por objetivo verificar o estado da arte acerca da educação musical como meio de inclusão social, a partir da produção científica sobre o tema, publicadas em periódicos científicos da área da educação e da educação musical nos últimos dez anos. As buscas foram realizadas nas bases de dados Scielo, Latindex e Portal de Periódicos da Capes. Aplicados os critérios de inclusão e exclusão, foram identificados inicialmente 75 estudos – destes, foram selecionados 37. Concluiu-se que os dados obtidos podem referenciar futuras pesquisas sobre o tema e ações de gestão e desenvolvimento pedagógico nesse contexto.Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6331810.4025/tpe.v25i2.63318Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 03-202237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318/751375154635Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Pamella Cristina DiasJaqueira, Ana RosaArcuri, Christiane Faria PereiraVianna, José Antonio2022-09-21T11:33:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63318Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.867506Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
MUSIC AND EDUCATION MÚSICA Y EDUCACIÓN MÚSICA E EDUCAÇÃO |
title |
MUSIC AND EDUCATION |
spellingShingle |
MUSIC AND EDUCATION Xavier, Pamella Cristina Dias Social inclusion Music Education Inclusión social Musicalización Educación musical Inclusão social musicalização Educação musical |
title_short |
MUSIC AND EDUCATION |
title_full |
MUSIC AND EDUCATION |
title_fullStr |
MUSIC AND EDUCATION |
title_full_unstemmed |
MUSIC AND EDUCATION |
title_sort |
MUSIC AND EDUCATION |
author |
Xavier, Pamella Cristina Dias |
author_facet |
Xavier, Pamella Cristina Dias Jaqueira, Ana Rosa Arcuri, Christiane Faria Pereira Vianna, José Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Jaqueira, Ana Rosa Arcuri, Christiane Faria Pereira Vianna, José Antonio |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier, Pamella Cristina Dias Jaqueira, Ana Rosa Arcuri, Christiane Faria Pereira Vianna, José Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social inclusion Music Education Inclusión social Musicalización Educación musical Inclusão social musicalização Educação musical |
topic |
Social inclusion Music Education Inclusión social Musicalización Educación musical Inclusão social musicalização Educação musical |
description |
This study aimed to perform an integrative review to verify the state of the art of music education as a path to social inclusion. Furthermore, it was based on scientific production on the topic that has been published in scientific journals of education and music education throughout the last ten years. The researches were thoroughly carried out on Scielo, Latindex and Capes databases. After applying the inclusion and exclusion criteria, as a result, 75 studies were initially identified - of which, 37 were selected. Finally, we concluded that the data obtained may refer to future researches on the theme and to managerial and pedagogical development actions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318 10.4025/tpe.v25i2.63318 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i2.63318 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318/751375154635 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 03-20 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158369058816 |