MUSIC AND EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Pamella Cristina Dias
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jaqueira, Ana Rosa, Arcuri, Christiane Faria Pereira, Vianna, José Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318
Resumo: This study aimed to perform an integrative review to verify the state of the art of music education as a path to social inclusion. Furthermore, it was based on scientific production on the topic that has been published in scientific journals of education and music education throughout the last ten years. The researches were thoroughly carried out on Scielo, Latindex and Capes databases. After applying the inclusion and exclusion criteria, as a result, 75 studies were initially identified - of which, 37 were selected. Finally, we concluded that the data obtained may refer to future researches on the theme and to managerial and pedagogical development actions.
id UEM-11_6bb60e5196bcb27a351545ab14a997ef
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63318
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling MUSIC AND EDUCATIONMÚSICA Y EDUCACIÓNMÚSICA E EDUCAÇÃOSocial inclusionMusicEducationInclusión socialMusicalizaciónEducación musicalInclusão socialmusicalizaçãoEducação musicalThis study aimed to perform an integrative review to verify the state of the art of music education as a path to social inclusion. Furthermore, it was based on scientific production on the topic that has been published in scientific journals of education and music education throughout the last ten years. The researches were thoroughly carried out on Scielo, Latindex and Capes databases. After applying the inclusion and exclusion criteria, as a result, 75 studies were initially identified - of which, 37 were selected. Finally, we concluded that the data obtained may refer to future researches on the theme and to managerial and pedagogical development actions.Este estudio de revisión integradora tuvo como objetivo verificar el estado del arte sobre la educación musical como medio de inclusión social, basado en la producción científica sobre el tema, publicado en revistas científicas del área de educación y educación musical en los últimos diez años. Las búsquedas se realizaron en las bases de datos Scielo, Latindex y Portal de Periódicos da Capes. Luego de aplicar los criterios de inclusión y exclusión, se identificaron inicialmente 75 estudios, de los cuales se seleccionaron 37. Se concluyó que los datos obtenidos pueden referirse a futuras investigaciones sobre el tema y acciones de gestión y desarrollo pedagógico en este contexto.Este estudo de revisão integrativa teve por objetivo verificar o estado da arte acerca da educação musical como meio de inclusão social, a partir da produção científica sobre o tema, publicadas em periódicos científicos da área da educação e da educação musical nos últimos dez anos. As buscas foram realizadas nas bases de dados Scielo, Latindex e Portal de Periódicos da Capes.  Aplicados os critérios de inclusão e exclusão, foram identificados inicialmente 75 estudos – destes, foram selecionados 37. Concluiu-se que os dados obtidos podem referenciar futuras pesquisas sobre o tema e ações de gestão e desenvolvimento pedagógico nesse contexto.Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6331810.4025/tpe.v25i2.63318Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 03-202237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318/751375154635Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Pamella Cristina DiasJaqueira, Ana RosaArcuri, Christiane Faria PereiraVianna, José Antonio2022-09-21T11:33:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63318Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.867506Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv MUSIC AND EDUCATION
MÚSICA Y EDUCACIÓN
MÚSICA E EDUCAÇÃO
title MUSIC AND EDUCATION
spellingShingle MUSIC AND EDUCATION
Xavier, Pamella Cristina Dias
Social inclusion
Music
Education
Inclusión social
Musicalización
Educación musical
Inclusão social
musicalização
Educação musical
title_short MUSIC AND EDUCATION
title_full MUSIC AND EDUCATION
title_fullStr MUSIC AND EDUCATION
title_full_unstemmed MUSIC AND EDUCATION
title_sort MUSIC AND EDUCATION
author Xavier, Pamella Cristina Dias
author_facet Xavier, Pamella Cristina Dias
Jaqueira, Ana Rosa
Arcuri, Christiane Faria Pereira
Vianna, José Antonio
author_role author
author2 Jaqueira, Ana Rosa
Arcuri, Christiane Faria Pereira
Vianna, José Antonio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier, Pamella Cristina Dias
Jaqueira, Ana Rosa
Arcuri, Christiane Faria Pereira
Vianna, José Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Social inclusion
Music
Education
Inclusión social
Musicalización
Educación musical
Inclusão social
musicalização
Educação musical
topic Social inclusion
Music
Education
Inclusión social
Musicalización
Educación musical
Inclusão social
musicalização
Educação musical
description This study aimed to perform an integrative review to verify the state of the art of music education as a path to social inclusion. Furthermore, it was based on scientific production on the topic that has been published in scientific journals of education and music education throughout the last ten years. The researches were thoroughly carried out on Scielo, Latindex and Capes databases. After applying the inclusion and exclusion criteria, as a result, 75 studies were initially identified - of which, 37 were selected. Finally, we concluded that the data obtained may refer to future researches on the theme and to managerial and pedagogical development actions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318
10.4025/tpe.v25i2.63318
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i2.63318
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63318/751375154635
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 03-20
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158369058816