A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castanha, André Paulo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/46801
Resumo: The theme of primary education in the early stage of the Brazilian nation still needs further study, as its knowledge is relevant to understand the process of organizing national education. During this period we had our first constitution, the first general law on public education, and the approval of the Additional Act of 1834, which decentralized state actions on public education. In this sense the purpose of this text is to analyze the actions of the State, aiming to organize and disseminate the primary public education, in the period. Given the historical conditions of the time, how important is instruction? What did factors favor and/or limit their diffusion? To answer these questions, we made an interpretative analysis from the period documentation and some studies produced on education in the period. We conclude that the diffusion of primary public education encountered numerous economic, social and human difficulties, since it was not yet imposed as a basic need of the population.
id UEM-11_7e8e00faa9d343456057128df44051a0
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46801
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834História da EducaçãoLei de 15 de outubro de 1827Direito a EducaçãoHistória da Educação BrasileiraThe theme of primary education in the early stage of the Brazilian nation still needs further study, as its knowledge is relevant to understand the process of organizing national education. During this period we had our first constitution, the first general law on public education, and the approval of the Additional Act of 1834, which decentralized state actions on public education. In this sense the purpose of this text is to analyze the actions of the State, aiming to organize and disseminate the primary public education, in the period. Given the historical conditions of the time, how important is instruction? What did factors favor and/or limit their diffusion? To answer these questions, we made an interpretative analysis from the period documentation and some studies produced on education in the period. We conclude that the diffusion of primary public education encountered numerous economic, social and human difficulties, since it was not yet imposed as a basic need of the population.El tema de la educación primaria en la fase inicial de la nación brasileña aún necesita más estudio, ya que su conocimiento es relevante para comprender el proceso de organización de la educación nacional. Durante este período tuvimos nuestra primera constitución, la primera ley general sobre educación pública y la aprobación de la Ley del Acto Adicional de 1834, que descentralizó las acciones estatales sobre educación pública. En ese sentido el objetivo del presente texto es analizar las acciones del Estado, buscando organizar y difundir la instrucción pública primaria, en el período. Delante de las condiciones históricas de la época, ¿cuál es la importancia de la instrucción? ¿Qué factores favorecen y / o limitan su difusión? Para responder a estos cuestionamientos, hicimos un análisis interpretativo a partir de la documentación de la época y algunos estudios producidos sobre la educación en el período. Concluimos que la difusión de la instrucción pública primaria encontró numerosas dificultades de carácter económico, social y humano, pues ella todavía no se imponía como una necesidad básica de la población.A temática da instrução primária na fase inicial da nação brasileira não tem sido devidamente estudada. De modo geral, os estudos têm feito referências a Lei de 15 de outubro de 1827 e ao processo de descentralização, promovido pelo Ato Adicional de 1834, passando a ideia de que as ações do Estado recaiam, basicamente sobre o ensino superior. O objetivo do presente texto é analisar as ações do Estado, visando organizar e difundir a instrução pública primária, no período. Diante das condições históricas da época, qual a importância da instrução? Que fatores favoreceram e/ou limitaram sua difusão? Para responder a esses questionamentos, fizemos uma análise interpretativa a partir da documentação de época e alguns estudos produzidos sobre a educação no período. Concluímos que a difusão da instrução pública primária encontrou inúmeras dificuldades de caráter econômico, social e humano, pois, ela ainda não se impunha como uma necessidade básica da população.Universidade Estadual de Maringá2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/4680110.4025/tpe.v23i1.46801Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 36-582237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/46801/751375150487Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastanha, André Paulo2021-12-18T03:10:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46801Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:39.159966Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834
title A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834
spellingShingle A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834
Castanha, André Paulo
História da Educação
Lei de 15 de outubro de 1827
Direito a Educação
História da Educação Brasileira
title_short A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834
title_full A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834
title_fullStr A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834
title_full_unstemmed A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834
title_sort A INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NO BRASIL ENTRE A INDEPENDÊNCIA E O ATO ADICIONAL DE 1834
author Castanha, André Paulo
author_facet Castanha, André Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castanha, André Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação
Lei de 15 de outubro de 1827
Direito a Educação
História da Educação Brasileira
topic História da Educação
Lei de 15 de outubro de 1827
Direito a Educação
História da Educação Brasileira
description The theme of primary education in the early stage of the Brazilian nation still needs further study, as its knowledge is relevant to understand the process of organizing national education. During this period we had our first constitution, the first general law on public education, and the approval of the Additional Act of 1834, which decentralized state actions on public education. In this sense the purpose of this text is to analyze the actions of the State, aiming to organize and disseminate the primary public education, in the period. Given the historical conditions of the time, how important is instruction? What did factors favor and/or limit their diffusion? To answer these questions, we made an interpretative analysis from the period documentation and some studies produced on education in the period. We conclude that the diffusion of primary public education encountered numerous economic, social and human difficulties, since it was not yet imposed as a basic need of the population.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
TEXTO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/46801
10.4025/tpe.v23i1.46801
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/46801
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v23i1.46801
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/46801/751375150487
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 36-58
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207157809119232