TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: PEDROSO BRUNS, JULIANA
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: RITA BUZZI RAUSCH
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/51034
Resumo: Since its inception, the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) has received strong emphasis in the initial and continuing education of teachers in Brazil. Therefore, this research aims to analyze what the theses that investigated the PIBID, from 2010 to 2019, available in the CAPES Digital Library of Theses and Dissertations tell us about teacher training in the country. To meet the proposed objective, 84 theses were analyzed. In order to dialogue with the proposed theme, we use as theoretical reference the contributions of Gatti (2014, 2019); Imbernón (2010, 2011); Mist (1992, 2009, 2017); Vaillant and Marcelo Garcia (2012). The results showed the contributions of PIBID to the initial and continuing teacher education in the country. It is concluded that despite some weaknesses, PIBID stands as an efficient program for the strengthening of undergraduate degrees and the approximation between basic education and higher education. Keywords: Teacher training. PIBID. State of Knowledge.
id UEM-11_b6d5a716cea4891e39382933d8dfd109
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51034
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019FORMACIÓN DE PROFESORES ÉN PIBID: MAPEO DE TESIS PUBLICADAS EN BRASIL DE 2010 A 2019FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO PIBID: MAPEAMENTO DAS TESES PUBLICADAS NO BRASIL NO PERÍODO DE 2010 A 2019 Teacher training. PIBID. State of Knowledge.Formación de profesores. PIBID. Estado del conocimiento.Formação de Professores. PIBID. Estado do Conhecimento.Since its inception, the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) has received strong emphasis in the initial and continuing education of teachers in Brazil. Therefore, this research aims to analyze what the theses that investigated the PIBID, from 2010 to 2019, available in the CAPES Digital Library of Theses and Dissertations tell us about teacher training in the country. To meet the proposed objective, 84 theses were analyzed. In order to dialogue with the proposed theme, we use as theoretical reference the contributions of Gatti (2014, 2019); Imbernón (2010, 2011); Mist (1992, 2009, 2017); Vaillant and Marcelo Garcia (2012). The results showed the contributions of PIBID to the initial and continuing teacher education in the country. It is concluded that despite some weaknesses, PIBID stands as an efficient program for the strengthening of undergraduate degrees and the approximation between basic education and higher education. Keywords: Teacher training. PIBID. State of Knowledge.Desde su inicio, el Programa Institucional para Becas de Iniciación Docente (PIBID) ha recibido un fuerte énfasis en la formación inicial y continua de docentes en Brasil. Esta investigación tiene como objetivo analizar lo que las tesis que investigaron el PIBID, de 2010 a 2019, disponibles en la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones CAPES, nos dicen acerca de la capacitación docente en el país. Para cumplir con el objetivo propuesto, se analizaron 84 tesis. Utilizamos como marco teórico las contribuciones de Gatti (2014, 2019); Imbernón (2010, 2011); Mist (1992, 2009, 2017); Vaillant y Marcelo Garcia (2012). Los resultados mostraron las contribuciones de PIBID a la formación inicial y continua de docentes en el país. Se concluye que a pesar de algunas debilidades, PIBID se erige como un programa eficiente para el fortalecimiento de los títulos universitarios y la aproximación entre la educación básica y la educación superior. Palabras clave: Formación de profesores. PIBID. Estado del conocimiento.Desde sua criação, o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) tem recebido acentuado destaque na formação inicial e continuada de professores no Brasil. Diante disso, esta pesquisa objetiva analisar o que as Teses que investigaram o PIBID, no período de 2010 a 2019, disponíveis na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da CAPES nos dizem sobre a formação de professores no país. Para atender ao objetivo proposto, foram analisadas 84 teses. Para dialogar com a temática proposta, utilizamos como referencial teórico as contribuições de Gatti (2014, 2019); Imbernón (2010, 2011); Nóvoa (1992, 2009, 2017); Vaillant e Marcelo Garcia (2012). Os resultados evidenciaram as contribuições do PIBID para a formação inicial e continuada de professores no país. Conclui-se que apesar de algumas fragilidades, o PIBID coloca-se como um programa eficiente para o fortalecimento das licenciaturas e aproximação entre educação básica e educação superior. Palavras-chave: Formação de Professores. PIBID. Estado do Conhecimento.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTIGOapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5103410.4025/tpe.v24i1.51034Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 133-1542237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/51034/751375152314Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPEDROSO BRUNS, JULIANARITA BUZZI RAUSCH2021-12-18T03:05:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51034Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:40.833275Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019
FORMACIÓN DE PROFESORES ÉN PIBID: MAPEO DE TESIS PUBLICADAS EN BRASIL DE 2010 A 2019
FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO PIBID: MAPEAMENTO DAS TESES PUBLICADAS NO BRASIL NO PERÍODO DE 2010 A 2019
title TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019
spellingShingle TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019
PEDROSO BRUNS, JULIANA
Teacher training. PIBID. State of Knowledge.
Formación de profesores. PIBID. Estado del conocimiento.
Formação de Professores. PIBID. Estado do Conhecimento.
title_short TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019
title_full TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019
title_fullStr TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019
title_full_unstemmed TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019
title_sort TEACHER TRAINING IN PIBID: MAPPING OF THESES PUBLISHED IN BRAZIL FROM 2010 TO 2019
author PEDROSO BRUNS, JULIANA
author_facet PEDROSO BRUNS, JULIANA
RITA BUZZI RAUSCH
author_role author
author2 RITA BUZZI RAUSCH
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv PEDROSO BRUNS, JULIANA
RITA BUZZI RAUSCH
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training. PIBID. State of Knowledge.
Formación de profesores. PIBID. Estado del conocimiento.
Formação de Professores. PIBID. Estado do Conhecimento.
topic Teacher training. PIBID. State of Knowledge.
Formación de profesores. PIBID. Estado del conocimiento.
Formação de Professores. PIBID. Estado do Conhecimento.
description Since its inception, the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) has received strong emphasis in the initial and continuing education of teachers in Brazil. Therefore, this research aims to analyze what the theses that investigated the PIBID, from 2010 to 2019, available in the CAPES Digital Library of Theses and Dissertations tell us about teacher training in the country. To meet the proposed objective, 84 theses were analyzed. In order to dialogue with the proposed theme, we use as theoretical reference the contributions of Gatti (2014, 2019); Imbernón (2010, 2011); Mist (1992, 2009, 2017); Vaillant and Marcelo Garcia (2012). The results showed the contributions of PIBID to the initial and continuing teacher education in the country. It is concluded that despite some weaknesses, PIBID stands as an efficient program for the strengthening of undergraduate degrees and the approximation between basic education and higher education. Keywords: Teacher training. PIBID. State of Knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ARTIGO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/51034
10.4025/tpe.v24i1.51034
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/51034
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v24i1.51034
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/51034/751375152314
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 133-154
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158182412288