ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/56085 |
Resumo: | This article analyzes Identity Diaries written by students of a popular prevestibular class of Porto Alegre (RS) between 2015 and 2016. After reading and transcribing, key words were constructed for the analysis of the writings. This work focuses on the sections marked as gender. Some of these writings presented aspects related to feminism, political minorities, considerations about choices of higher education courses with a predominantly male or female audience, etc. Thus, through the narratives written by individuals themselves, seeks out understand and analyze the life trajectories of these young students, their reasons for prioritizing studies and aiming for approval in higher education institutions. Keywords: Popular prevestibular class; youth, genre. |
id |
UEM-11_ca1fb86b3f3aad86a78838921961abb5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/56085 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃOcursinho popular; juventudes; gêneroThis article analyzes Identity Diaries written by students of a popular prevestibular class of Porto Alegre (RS) between 2015 and 2016. After reading and transcribing, key words were constructed for the analysis of the writings. This work focuses on the sections marked as gender. Some of these writings presented aspects related to feminism, political minorities, considerations about choices of higher education courses with a predominantly male or female audience, etc. Thus, through the narratives written by individuals themselves, seeks out understand and analyze the life trajectories of these young students, their reasons for prioritizing studies and aiming for approval in higher education institutions. Keywords: Popular prevestibular class; youth, genre.Este artículo analiza los Diarios de Identidad elaborados por estudiantes de un preparatório popular de acceso preuniversitaria en Porto Alegre (RS) entre 2015 y 2016. Después de leer y transcribir, se construyeron palabras clave para el análisis de los escritos. Este trabajo se centra en los tramos demarcados como género. Algunos de estos escritos presentaron aspectos relacionados con el feminismo, las minorias políticas, reflexiones sobre la elección de cursos de educación superior con un público mayoritariamente masculino o femenino, etc. Así, a través de los informes redactados por los propios individuos, buscamos comprender y analizar las trayectorias de vida de estos jóvenes estudiantes, sus razones para priorizar estudios y aspirar a la aprobación en las instituciones de educación superior. Palabras clave: curso preparatório popular de acceso universitária; juventude; género.Este artigo analisa Diários Identitários elaborados por estudantes de um cursinho pré-vestibular popular de Porto Alegre (RS) entre 2015 e 2016. Após a leitura e transcrição, construiu-se palavras-chave para a análise dos escritos. Esse trabalho enfoca os trechos demarcados como gênero. Algumas dessas escritas apresentaram aspectos relacionados ao feminismo, minorias políticas, ponderações sobre escolhas de cursos superiores com um público majoritariamente masculino ou feminino, etc. Dessa forma, através dos relatos escritos pelos próprios indivíduos, busca-se compreender e analisar as trajetórias de vida desses jovens estudantes, seus motivos de priorizarem os estudos e almejarem a aprovação em instituições de ensino superior. Palavras-chave: cursinho popular; juventudes; gênero.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexto artigoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5608510.4025/tpe.v24i1.56085Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 58-772237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/56085/751375152307Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGroff da Silva, Bárbara VirgíniaHass da Silva, Eduardo Cristiano2021-12-18T03:05:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/56085Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:42.233231Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO |
title |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO |
spellingShingle |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO Groff da Silva, Bárbara Virgínia cursinho popular; juventudes; gênero |
title_short |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO |
title_full |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO |
title_fullStr |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO |
title_full_unstemmed |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO |
title_sort |
ESCRITAS DE SI, GÊNERO E CURSINHO PRÉ-VESTIBULAR POPULAR: OLHARES PARA AS JUVENTUDES EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES DE FORMAÇÃO |
author |
Groff da Silva, Bárbara Virgínia |
author_facet |
Groff da Silva, Bárbara Virgínia Hass da Silva, Eduardo Cristiano |
author_role |
author |
author2 |
Hass da Silva, Eduardo Cristiano |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Groff da Silva, Bárbara Virgínia Hass da Silva, Eduardo Cristiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cursinho popular; juventudes; gênero |
topic |
cursinho popular; juventudes; gênero |
description |
This article analyzes Identity Diaries written by students of a popular prevestibular class of Porto Alegre (RS) between 2015 and 2016. After reading and transcribing, key words were constructed for the analysis of the writings. This work focuses on the sections marked as gender. Some of these writings presented aspects related to feminism, political minorities, considerations about choices of higher education courses with a predominantly male or female audience, etc. Thus, through the narratives written by individuals themselves, seeks out understand and analyze the life trajectories of these young students, their reasons for prioritizing studies and aiming for approval in higher education institutions. Keywords: Popular prevestibular class; youth, genre. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto artigo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/56085 10.4025/tpe.v24i1.56085 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/56085 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i1.56085 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/56085/751375152307 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 58-77 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158251618304 |