SCIENTIFIC LITERACY AND THE APPROACH SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY AS PRINCIPLES OF INITIAL TEACHER EDUCATION IN PEDAGOGY
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60460 |
Resumo: | The article discusses the concept of scientific literacy based on the Science, Technology and Society curriculum (STS) as fundamental principles for the qualification of initial and continuing teachers training course in Pedagogy. To this end, it seeks to present the results and reflections of an initial training project in the area of Natural Sciences, with a focus on extension, carried out with the students of the referred course, at the Federal University of Pelotas, between the years of 2018 and 2019. The methodology is based on bibliographic research, documentary analysis of the National Common Curricular Base and critical reflection on the results of carrying out intervention actions in the school, based on the permanent dialogue between the university and the public school institutions of basic education. The debate is based, especially, on authors such as Lorenzetti (2020), Chassot (2021), Bizzo (2009) and Pavão (2011). |
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SCIENTIFIC LITERACY AND THE APPROACH SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY AS PRINCIPLES OF INITIAL TEACHER EDUCATION IN PEDAGOGYALFABETIZACIÓN CIENTÍFICA Y EL ENFOQUE CIENCIA, TECNOLOGÍA Y SOCIEDAD COMO PRINCIPIOS DE LA FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO EN PEDAGOGÍAALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E A ABORDAGEM CIÊNCIA, TECNOLOGIA E SOCIEDADE ENQUANTO PRINCÍPIOS DA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES/AS EM PEDAGOGIAInitial teacher education in Pedagogy. Scientific Literacy. Science, Technology and Society.Formación inicial del profesorado en Pedagogía. Alfabetización científica. Ciencia, Tecnología y Sociedad.Formação inicial de professores em Pedagogia. Alfabetização Científica. Ciência, Tecnologia e Sociedade.The article discusses the concept of scientific literacy based on the Science, Technology and Society curriculum (STS) as fundamental principles for the qualification of initial and continuing teachers training course in Pedagogy. To this end, it seeks to present the results and reflections of an initial training project in the area of Natural Sciences, with a focus on extension, carried out with the students of the referred course, at the Federal University of Pelotas, between the years of 2018 and 2019. The methodology is based on bibliographic research, documentary analysis of the National Common Curricular Base and critical reflection on the results of carrying out intervention actions in the school, based on the permanent dialogue between the university and the public school institutions of basic education. The debate is based, especially, on authors such as Lorenzetti (2020), Chassot (2021), Bizzo (2009) and Pavão (2011).El artículo discute el concepto de alfabetización científica basado en el currículo de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) como principios fundamentales para la calificación de la formación inicial y continua del profesorado en Pedagogía. Para ello, se busca presentar los resultados y reflexiones de un proyecto de formación inicial en el área de Ciencias Naturales, centrándose en la extensión, realizado con los alumnos del referido curso, en la Universidad Federal de Pelotas, entre los años 2018 y 2019. La metodología se basa en la investigación bibliográfica, el análisis documental de la Base Curricular Común Nacional y la reflexión crítica sobre los resultados de la realización de acciones de intervención en la escuela, a partir del diálogo permanente entre la universidad y la Instituciones escolares públicas de educación básica. El debate se basa, especialmente, en autores como Lorenzetti (2020), Chassot (2021), Bizzo (2009) y Pavão (2011).O artigo realiza um debate sobre o conceito de alfabetização científica com enfoque na abordagem curricular Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) enquanto princípios fundamentais para a qualificação da formação inicial e continuada de professores e professoras em Pedagogia. Para tanto, busca apresentar os resultados e reflexões de um projeto de formação inicial na área de Ciências da Natureza, com foco na extensão universitária, realizado junto aos alunos e alunas do referido curso, da Universidade Federal de Pelotas, entre os anos de 2018 e 2019. A metodologia fundamenta-se em pesquisa bibliográfica, análise documental da Base Nacional Comum Curricular e reflexão crítica sobre os resultados da realização das ações de intervenção na escola, tendo como base o diálogo permanente entre a universidade e as instituições escolares públicas de educação básica. O debate possui como aporte teórico, especialmente, autores como Lorenzetti (2020), Chassot (2021), Bizzo (2009) e Pavão (2011).Universidade Estadual de Maringá2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6046010.4025/tpe.v24i3.60460Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 176-1942237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60460/751375153263Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTerra de Oliveira, CarolineGil, Robledo 2021-12-18T03:04:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60460Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:43.724746Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
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