THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zoia, Getânia Fátima
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Zanardini, Isaura Monica Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/36625
Resumo: This paper aims to make considerations that allow us to understand the implications of the reform of the Brazilian State to the Basic Education reform and the Educational Management. For this, we refer to the identification of the economic, political, social and ideological context that determine them, in their relations to the international movement of the productive restructuring, in the end of the 20th century, articulating to the neoliberal conditioning reformers. Through this context we make it explicit the reasons that promoted the Basic Education reform and the Educational Management, in the 1990s. We evidenced from the propositions of a new management model, the underlying intentionality to the maintenance of the current order.
id UEM-11_d6075681cb8827daf7ae28fe93fc19b8
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/36625
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENTAS IMPLICAÇÕES DA REFORMA DO ESTADO BRASILEIRO PARA A REFORMA DA EDUCAÇÃO E DA GESTÃO EDUCACIONALProductive RestructuringStare reformEducation reform.Reestruturação produtivaReforma do EstadoReforma da educação.This paper aims to make considerations that allow us to understand the implications of the reform of the Brazilian State to the Basic Education reform and the Educational Management. For this, we refer to the identification of the economic, political, social and ideological context that determine them, in their relations to the international movement of the productive restructuring, in the end of the 20th century, articulating to the neoliberal conditioning reformers. Through this context we make it explicit the reasons that promoted the Basic Education reform and the Educational Management, in the 1990s. We evidenced from the propositions of a new management model, the underlying intentionality to the maintenance of the current order.Este artigo tem como propósito tecer considerações que nos possibilitem compreender as implicações da reforma do Estado brasileiropara a reforma da Educação Básica e da Gestão Educacional. Para isso, remetemo-nos à identificação do contexto econômico, político, social e ideológico que as determinam, em suas relações com o movimento internacional de reestruturação produtiva, do final do século XX, articulado aos condicionantes reformistas neoliberais.Mediante esse contexto explicitamos as razões que impulsionaram a reforma da Educação Básica e da Gestão Educacional, na década de 1990. Evidenciamos, a partir das proposições de um novo modelo de gestão, a intencionalidade subjacente à manutenção da ordem vigente. Universidade Estadual de Maringá2017-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/3662510.4025/tpe.v19i3.36625Teoria e Prática da Educação; v. 19 n. 3 (2016); 107-1162237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/36625/pdfZoia, Getânia FátimaZanardini, Isaura Monica Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T10:36:30Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/36625Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:34.021745Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT
AS IMPLICAÇÕES DA REFORMA DO ESTADO BRASILEIRO PARA A REFORMA DA EDUCAÇÃO E DA GESTÃO EDUCACIONAL
title THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT
spellingShingle THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT
Zoia, Getânia Fátima
Productive Restructuring
Stare reform
Education reform.
Reestruturação produtiva
Reforma do Estado
Reforma da educação.
title_short THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT
title_full THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT
title_fullStr THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT
title_full_unstemmed THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT
title_sort THE IMPLICATIONS OF THE BRAZILIAN STATE REFORM TO THE EDUCATION REFORM AND THE EDUCATIONAL MANAGEMENT
author Zoia, Getânia Fátima
author_facet Zoia, Getânia Fátima
Zanardini, Isaura Monica Souza
author_role author
author2 Zanardini, Isaura Monica Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zoia, Getânia Fátima
Zanardini, Isaura Monica Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Productive Restructuring
Stare reform
Education reform.
Reestruturação produtiva
Reforma do Estado
Reforma da educação.
topic Productive Restructuring
Stare reform
Education reform.
Reestruturação produtiva
Reforma do Estado
Reforma da educação.
description This paper aims to make considerations that allow us to understand the implications of the reform of the Brazilian State to the Basic Education reform and the Educational Management. For this, we refer to the identification of the economic, political, social and ideological context that determine them, in their relations to the international movement of the productive restructuring, in the end of the 20th century, articulating to the neoliberal conditioning reformers. Through this context we make it explicit the reasons that promoted the Basic Education reform and the Educational Management, in the 1990s. We evidenced from the propositions of a new management model, the underlying intentionality to the maintenance of the current order.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/36625
10.4025/tpe.v19i3.36625
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/36625
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v19i3.36625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/36625/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 19 n. 3 (2016); 107-116
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207157342502912