THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221 |
Resumo: | The study is guided by the Historical-Cultural Theory. It addresses the following question: what theoretical basis guides the organization of teaching in supervised curricular internships in three Physical Education courses, which train teachers to work in schools located in the same geographic region? It adopts as: unit of analysis, the guidelines for the organization of teaching in the Curricular Internship; the indecomposable element, theoretical basis; and their respective general properties, guiding principles, theoretical conception, nature of the Physical Education object, conception of body/mind and theory/practice, creation/reproduction. Establishes tasks and six research actions. The study reveals that the three courses present different theoretical positions that are characterized, between conservative, eclectic and transformative. However, they consider the internship as a space for the application of knowledge. |
id |
UEM-11_daa9df1fe7f4a96fda082d4e688c1afb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/62221 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSESLA base teórica que orienta el internado curricular supervisado de los cursos de educación físicaA BASE TEÓRICA ORIENTADORA DO ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO DE CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICASupervised StageTeaching OrganizationPhysical Education.Prácticas SupervisadasOrganización docenteEducación FísicaEstágio SupervisionadoOrganização do EnsinoEducação FísicaThe study is guided by the Historical-Cultural Theory. It addresses the following question: what theoretical basis guides the organization of teaching in supervised curricular internships in three Physical Education courses, which train teachers to work in schools located in the same geographic region? It adopts as: unit of analysis, the guidelines for the organization of teaching in the Curricular Internship; the indecomposable element, theoretical basis; and their respective general properties, guiding principles, theoretical conception, nature of the Physical Education object, conception of body/mind and theory/practice, creation/reproduction. Establishes tasks and six research actions. The study reveals that the three courses present different theoretical positions that are characterized, between conservative, eclectic and transformative. However, they consider the internship as a space for the application of knowledge.El estudio se guía por la Teoría Histórico-Cultural. Aborda la siguiente pregunta: ¿cuál es la base teórica que orienta la organización de la enseñanza en prácticas curriculares supervisadas en tres cursos de Educación Física, que forman profesores para actuar en escuelas ubicadas en la misma región geográfica? Adopta como: unidad de análisis, los lineamientos para la organización de la enseñanza en el Internado Curricular; el elemento indescomponible, base teórica; y sus respectivas propiedades generales, principios rectores, concepción teórica, naturaleza del objeto de Educación Física, concepción de cuerpo/mente y teoría/práctica, creación/reproducción. Establece tareas y seis acciones de investigación. El estudio revela que los tres cursos presentan diferentes posiciones teóricas que se caracterizan, entre conservadoras, eclécticas y transformadoras. Sin embargo, consideran la pasantía como un espacio de aplicación de conocimientos.O estudo se orienta pela Teoria Histórico-Cultural. Trata da seguinte questão: qual base teórica orienta a organização do ensino nos estágios curriculares supervisionados em três cursos de Educação Física, que formam professores para atuarem em escolas situadas em uma mesma região geográfica? Adota como: unidade de análise, as orientações para a organização do ensino no Estágio Curricular; o elemento indecomponível, base teórica; e suas respectivas propriedades gerais, princípios orientadores, concepção teórica, natureza do objeto da Educação Física, concepção de corpo/mente e teoria/prática, criação/reprodução. Estabelece tarefas e seis ações de pesquisas. O estudo revela que os três cursos apresentem posicionamentos teóricos distintos que se caracterizam, entre conservador, eclético e transformador. Contudo, consideram o estágio como espaço de aplicação de conhecimentos.Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6222110.4025/tpe.v25i2.62221Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 62-812237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221/751375154638Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva da Silveira, VanessaDamazio, Ademir2022-09-21T11:33:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/62221Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.541144Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES LA base teórica que orienta el internado curricular supervisado de los cursos de educación física A BASE TEÓRICA ORIENTADORA DO ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO DE CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES |
spellingShingle |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES da Silva da Silveira, Vanessa Supervised Stage Teaching Organization Physical Education. Prácticas Supervisadas Organización docente Educación Física Estágio Supervisionado Organização do Ensino Educação Física |
title_short |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES |
title_full |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES |
title_fullStr |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES |
title_full_unstemmed |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES |
title_sort |
THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES |
author |
da Silva da Silveira, Vanessa |
author_facet |
da Silva da Silveira, Vanessa Damazio, Ademir |
author_role |
author |
author2 |
Damazio, Ademir |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva da Silveira, Vanessa Damazio, Ademir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Supervised Stage Teaching Organization Physical Education. Prácticas Supervisadas Organización docente Educación Física Estágio Supervisionado Organização do Ensino Educação Física |
topic |
Supervised Stage Teaching Organization Physical Education. Prácticas Supervisadas Organización docente Educación Física Estágio Supervisionado Organização do Ensino Educação Física |
description |
The study is guided by the Historical-Cultural Theory. It addresses the following question: what theoretical basis guides the organization of teaching in supervised curricular internships in three Physical Education courses, which train teachers to work in schools located in the same geographic region? It adopts as: unit of analysis, the guidelines for the organization of teaching in the Curricular Internship; the indecomposable element, theoretical basis; and their respective general properties, guiding principles, theoretical conception, nature of the Physical Education object, conception of body/mind and theory/practice, creation/reproduction. Establishes tasks and six research actions. The study reveals that the three courses present different theoretical positions that are characterized, between conservative, eclectic and transformative. However, they consider the internship as a space for the application of knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion TEXTO |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221 10.4025/tpe.v25i2.62221 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i2.62221 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221/751375154638 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 62-81 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158354378752 |