THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva da Silveira, Vanessa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Damazio, Ademir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221
Resumo: The study is guided by the Historical-Cultural Theory. It addresses the following question: what theoretical basis guides the organization of teaching in supervised curricular internships in three Physical Education courses, which train teachers to work in schools located in the same geographic region? It adopts as: unit of analysis, the guidelines for the organization of teaching in the Curricular Internship; the indecomposable element, theoretical basis; and their respective general properties, guiding principles, theoretical conception, nature of the Physical Education object, conception of body/mind and theory/practice, creation/reproduction. Establishes tasks and six research actions. The study reveals that the three courses present different theoretical positions that are characterized, between conservative, eclectic and transformative. However, they consider the internship as a space for the application of knowledge.
id UEM-11_daa9df1fe7f4a96fda082d4e688c1afb
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/62221
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSESLA base teórica que orienta el internado curricular supervisado de los cursos de educación físicaA BASE TEÓRICA ORIENTADORA DO ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO DE CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICASupervised StageTeaching OrganizationPhysical Education.Prácticas SupervisadasOrganización docenteEducación FísicaEstágio SupervisionadoOrganização do EnsinoEducação FísicaThe study is guided by the Historical-Cultural Theory. It addresses the following question: what theoretical basis guides the organization of teaching in supervised curricular internships in three Physical Education courses, which train teachers to work in schools located in the same geographic region? It adopts as: unit of analysis, the guidelines for the organization of teaching in the Curricular Internship; the indecomposable element, theoretical basis; and their respective general properties, guiding principles, theoretical conception, nature of the Physical Education object, conception of body/mind and theory/practice, creation/reproduction. Establishes tasks and six research actions. The study reveals that the three courses present different theoretical positions that are characterized, between conservative, eclectic and transformative. However, they consider the internship as a space for the application of knowledge.El estudio se guía por la Teoría Histórico-Cultural. Aborda la siguiente pregunta: ¿cuál es la base teórica que orienta la organización de la enseñanza en prácticas curriculares supervisadas en tres cursos de Educación Física, que forman profesores para actuar en escuelas ubicadas en la misma región geográfica? Adopta como: unidad de análisis, los lineamientos para la organización de la enseñanza en el Internado Curricular; el elemento indescomponible, base teórica; y sus respectivas propiedades generales, principios rectores, concepción teórica, naturaleza del objeto de Educación Física, concepción de cuerpo/mente y teoría/práctica, creación/reproducción. Establece tareas y seis acciones de investigación. El estudio revela que los tres cursos presentan diferentes posiciones teóricas que se caracterizan, entre conservadoras, eclécticas y transformadoras. Sin embargo, consideran la pasantía como un espacio de aplicación de conocimientos.O estudo se orienta pela Teoria Histórico-Cultural. Trata da seguinte questão: qual base teórica orienta a organização do ensino nos estágios curriculares supervisionados em três cursos de Educação Física, que formam professores para atuarem em escolas situadas em uma mesma região geográfica? Adota como: unidade de análise, as orientações para a organização do ensino no Estágio Curricular; o elemento indecomponível, base teórica; e suas respectivas propriedades gerais, princípios orientadores, concepção teórica, natureza do objeto da Educação Física, concepção de corpo/mente e teoria/prática, criação/reprodução. Estabelece tarefas e seis ações de pesquisas. O estudo revela que os três cursos apresentem posicionamentos teóricos distintos que se caracterizam, entre conservador, eclético e transformador. Contudo, consideram o estágio como espaço de aplicação de conhecimentos.Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6222110.4025/tpe.v25i2.62221Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 62-812237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221/751375154638Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva da Silveira, VanessaDamazio, Ademir2022-09-21T11:33:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/62221Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.541144Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
LA base teórica que orienta el internado curricular supervisado de los cursos de educación física
A BASE TEÓRICA ORIENTADORA DO ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO DE CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICA
title THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
spellingShingle THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
da Silva da Silveira, Vanessa
Supervised Stage
Teaching Organization
Physical Education.
Prácticas Supervisadas
Organización docente
Educación Física
Estágio Supervisionado
Organização do Ensino
Educação Física
title_short THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
title_full THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
title_fullStr THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
title_full_unstemmed THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
title_sort THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
author da Silva da Silveira, Vanessa
author_facet da Silva da Silveira, Vanessa
Damazio, Ademir
author_role author
author2 Damazio, Ademir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva da Silveira, Vanessa
Damazio, Ademir
dc.subject.por.fl_str_mv Supervised Stage
Teaching Organization
Physical Education.
Prácticas Supervisadas
Organización docente
Educación Física
Estágio Supervisionado
Organização do Ensino
Educação Física
topic Supervised Stage
Teaching Organization
Physical Education.
Prácticas Supervisadas
Organización docente
Educación Física
Estágio Supervisionado
Organização do Ensino
Educação Física
description The study is guided by the Historical-Cultural Theory. It addresses the following question: what theoretical basis guides the organization of teaching in supervised curricular internships in three Physical Education courses, which train teachers to work in schools located in the same geographic region? It adopts as: unit of analysis, the guidelines for the organization of teaching in the Curricular Internship; the indecomposable element, theoretical basis; and their respective general properties, guiding principles, theoretical conception, nature of the Physical Education object, conception of body/mind and theory/practice, creation/reproduction. Establishes tasks and six research actions. The study reveals that the three courses present different theoretical positions that are characterized, between conservative, eclectic and transformative. However, they consider the internship as a space for the application of knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
TEXTO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221
10.4025/tpe.v25i2.62221
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i2.62221
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62221/751375154638
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 62-81
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158354378752