PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antônio Neto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, A. B., Adevailton Bernardo dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52928
Resumo: Currently there is a noticeable presence of the cell phone on the social and educational contexts and also among young people, despite it being the subject of controversial discussions in regards to its insertion in schools. This work has the objective to investigate a pedagogical path, in association to Physics, that considers the use of the cell phone as a strategy of contextualization and interdisciplinarity of scientific, technological, social and environmental knowledge (STSE). The context that will be reported involves a research stemming from an educational sequence that has as the main subject the use of the cell phone, and involves texts, videos, proposed hands-on activities and the use of hypermedia and exercises. The results suggest that the use of the cell phone, under a STSE approach, made students expand their comprehension of the knowledge of Physics and indicates factors that justify its use on the school environment.
id UEM-11_e17591166a35dd432da01892d25a6511
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/52928
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling PHYSICS TEACHING BY CELL PHONEENSEÑANZA DE FÍSICA POR CELLULARENSINO DE FÍSICA POR MEIO DO TELEFONE CELULARTeaching and learningTeaching practicesSTSEenseñanza y aprendizajePrácticas docentesCTSAEnsino e aprendizagemPrática de ensinoCTSACurrently there is a noticeable presence of the cell phone on the social and educational contexts and also among young people, despite it being the subject of controversial discussions in regards to its insertion in schools. This work has the objective to investigate a pedagogical path, in association to Physics, that considers the use of the cell phone as a strategy of contextualization and interdisciplinarity of scientific, technological, social and environmental knowledge (STSE). The context that will be reported involves a research stemming from an educational sequence that has as the main subject the use of the cell phone, and involves texts, videos, proposed hands-on activities and the use of hypermedia and exercises. The results suggest that the use of the cell phone, under a STSE approach, made students expand their comprehension of the knowledge of Physics and indicates factors that justify its use on the school environment.Actualmente, la presencia del teléfono celular en el contexto social, educativo y también en manos de los jóvenes es notoria, a pesar del hecho de que es objeto de debates controvertidos con respecto a su inserción en la escuela. Este trabajo tiene como objetivo investigar un camino pedagógico, asociado con la disciplina de la física, considerando el uso del teléfono celular como una estrategia de contextualización e interdisciplinariedad para el conocimiento científico, tecnológico, social y ambiental (CTSA). El contexto a informar implica la investigación llevada a cabo a partir de las actividades de una secuencia didáctica que tiene el uso de los teléfonos celulares como su tema principal, e involucra textos, videos, propuestas de actividades prácticas, uso de hipermedia y ejercicios. Los resultados sugieren que el uso del teléfono celular, bajo un enfoque CTSA, hizo que los estudiantes ampliaran su comprensión del conocimiento de la Física e indican factores que justifican las posibilidades de su uso en el entorno escolar.Atualmente é notório a presença do telefone celular no contexto social, educacional e também em poder dos jovens, apesar dele ser objeto de discussões controversas em relação a sua inserção na escola. Este trabalho tem por objetivo investigar um caminho pedagógico, associado a disciplina de física, considerando o uso do telefone celular como estratégia de contextualização e interdisciplinaridade dos conhecimentos científicos, tecnológicos, sociais e ambientais (CTSA). O contexto a ser relatado envolve uma pesquisa realizada a partir das atividades de uma sequência didática que possui como temática principal o uso do celular, e envolve textos, vídeos, propostas de atividades práticas, uso de hipermídias e exercícios. Os resultados apontam que o uso do telefone celular, em uma abordagem CTSA, fez que os estudantes ampliassem o entendimento dos conhecimentos da Física e indicam fatores que justificam a possibilidades de seu uso no ambiente escolar.Universidade Estadual de Maringá2020-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5292810.4025/tpe.v23i3.52928Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 3 (2020); 96-1142237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52928/751375151435Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntônio NetoSantos, A. B., Adevailton Bernardo dos Santos2021-12-18T03:08:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/52928Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.324537Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE
ENSEÑANZA DE FÍSICA POR CELLULAR
ENSINO DE FÍSICA POR MEIO DO TELEFONE CELULAR
title PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE
spellingShingle PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE
Antônio Neto
Teaching and learning
Teaching practices
STSE
enseñanza y aprendizaje
Prácticas docentes
CTSA
Ensino e aprendizagem
Prática de ensino
CTSA
title_short PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE
title_full PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE
title_fullStr PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE
title_full_unstemmed PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE
title_sort PHYSICS TEACHING BY CELL PHONE
author Antônio Neto
author_facet Antônio Neto
Santos, A. B., Adevailton Bernardo dos Santos
author_role author
author2 Santos, A. B., Adevailton Bernardo dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antônio Neto
Santos, A. B., Adevailton Bernardo dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching and learning
Teaching practices
STSE
enseñanza y aprendizaje
Prácticas docentes
CTSA
Ensino e aprendizagem
Prática de ensino
CTSA
topic Teaching and learning
Teaching practices
STSE
enseñanza y aprendizaje
Prácticas docentes
CTSA
Ensino e aprendizagem
Prática de ensino
CTSA
description Currently there is a noticeable presence of the cell phone on the social and educational contexts and also among young people, despite it being the subject of controversial discussions in regards to its insertion in schools. This work has the objective to investigate a pedagogical path, in association to Physics, that considers the use of the cell phone as a strategy of contextualization and interdisciplinarity of scientific, technological, social and environmental knowledge (STSE). The context that will be reported involves a research stemming from an educational sequence that has as the main subject the use of the cell phone, and involves texts, videos, proposed hands-on activities and the use of hypermedia and exercises. The results suggest that the use of the cell phone, under a STSE approach, made students expand their comprehension of the knowledge of Physics and indicates factors that justify its use on the school environment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52928
10.4025/tpe.v23i3.52928
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52928
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v23i3.52928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52928/751375151435
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 3 (2020); 96-114
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158209675264