CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Katia de Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Angela Maria Rabelo Barreto, Gomes , Maria de Fátima Cardoso, Macário, Alice de Paiva, Neves, Vanessa Ferraz Almeida, Oliveira, Zilma Maria Ramos, Rossetti-Ferreira, Maria Clotilde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985
Resumo: The presumptions, arguments and consequences of diverse approaches on care and education for under three years old in daycare are analyzed in this paper. The positions of Tunes and Prestes against the education of those children in social institutions, based on ideas and concepts of Vigotski historical-cultural psychology are discussed. The conflicts involving maternity, women labor and early child education in the present social context are analyzed, considering various studies about the interactions of infants and toddlers with mother, with other adults and peers and discussing diverse understandings about Vigotski’s concepts. The possibility of sharing the care and education of young children between family and high quality Early Child Education Institutions is proposed, considering the developmental possibilities for the children and the role it can play in decreasing the educational, social, as well as racial and gender inequalities.
id UEM-11_fcaa8a416a16a0af01332979f4574f6e
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/49985
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFECONTINUANDO EL DEBATE SOBRE EL CUIDADO Y EDUCACIÓN DE LOS NIÑOS EN LOS PRIMEROS AÑOS DE VIDACONTINUANDO O DEBATE SOBRE CUIDADO E EDUCAÇÃO DE CRIANÇAS NOS PRIMEIROS ANOS DE VIDAEarly Childhood Education. Daycare. Cultural-historical Approach.Educación de bebes y niños pequenos. Guarderias. Enfoque histórico-cultural.Educação de bebês e crianças pequenas. Creche. Abordagem histórico-cultural.The presumptions, arguments and consequences of diverse approaches on care and education for under three years old in daycare are analyzed in this paper. The positions of Tunes and Prestes against the education of those children in social institutions, based on ideas and concepts of Vigotski historical-cultural psychology are discussed. The conflicts involving maternity, women labor and early child education in the present social context are analyzed, considering various studies about the interactions of infants and toddlers with mother, with other adults and peers and discussing diverse understandings about Vigotski’s concepts. The possibility of sharing the care and education of young children between family and high quality Early Child Education Institutions is proposed, considering the developmental possibilities for the children and the role it can play in decreasing the educational, social, as well as racial and gender inequalities.En este artículo, se analizan presupuestos, argumentos y consecuencias de puntos de vista divergentes sobre el cuidado y educación de los niños hasta los tres años en jardines infantiles. Son problematizadas las posiciones de Tunes y Prestes (2019) desfavorables a la educación de esos niños en instituciones sociales, visión que busca fundamentarse en las ideas y conceptos de la psicología histórico-cultural de Vigostki. Aquí se propone tratar los conflictos en relación a la maternidad, al trabajo femenino y a la educación de niños, en el contexto social contemporáneo; comentar estudios sobre interacciones de bebés con madres, otros adultos y pares; discutir diferentes comprensiones sobre los conceptos de Vigotski. Se argumenta a favor del compartir el cuidado y educación de los niños por las familias e instituciones de Educación Infantil de calidad, en razón de las posibilidades de desarrollo que ofrecen a los niños y por el papel que ocupan en la disminución de las desigualdades educativas, sociales y de género.Neste artigo, analisam-se pressupostos, argumentos e consequências de pontos de vista divergentes sobre o cuidado e educação das crianças até os três anos de idade em creches. São problematizadas as posições de Tunes e Prestes (2019) desfavoráveis à educação dessas crianças em instituições sociais, visão que buscam fundamentar nas ideias e conceitos da psicologia histórico-cultural de Vigotski. Aqui se propõe a tratar dos conflitos e confrontos em relação à maternidade, ao trabalho feminino e à educação das crianças pequenas, no contexto social contemporâneo; a comentar estudos sobre interações de bebês com mães, outros adultos e pares; a discutir diferentes compreensões sobre os conceitos de Vigotski, argumentando-se a favor do compartilhamento do cuidado e educação da criança pelas famílias e instituições de Educação Infantil de qualidade, em razão das possibilidades de desenvolvimento que oferecem às crianças e pelo papel que ocupam na diminuição das desigualdades educacionais, sociais, bem como raciais e de gênero.Universidade Estadual de Maringá2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/4998510.4025/tpe.v23i1.49985Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 22-352237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985/751375150486Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Katia de SouzaAngela Maria Rabelo BarretoGomes , Maria de Fátima Cardoso Macário, Alice de Paiva Neves, Vanessa Ferraz Almeida Oliveira, Zilma Maria RamosRossetti-Ferreira, Maria Clotilde2021-12-18T03:10:09Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/49985Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:40.498852Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
CONTINUANDO EL DEBATE SOBRE EL CUIDADO Y EDUCACIÓN DE LOS NIÑOS EN LOS PRIMEROS AÑOS DE VIDA
CONTINUANDO O DEBATE SOBRE CUIDADO E EDUCAÇÃO DE CRIANÇAS NOS PRIMEIROS ANOS DE VIDA
title CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
spellingShingle CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
Amorim, Katia de Souza
Early Childhood Education. Daycare. Cultural-historical Approach.
Educación de bebes y niños pequenos. Guarderias. Enfoque histórico-cultural.
Educação de bebês e crianças pequenas. Creche. Abordagem histórico-cultural.
title_short CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
title_full CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
title_fullStr CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
title_full_unstemmed CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
title_sort CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
author Amorim, Katia de Souza
author_facet Amorim, Katia de Souza
Angela Maria Rabelo Barreto
Gomes , Maria de Fátima Cardoso
Macário, Alice de Paiva
Neves, Vanessa Ferraz Almeida
Oliveira, Zilma Maria Ramos
Rossetti-Ferreira, Maria Clotilde
author_role author
author2 Angela Maria Rabelo Barreto
Gomes , Maria de Fátima Cardoso
Macário, Alice de Paiva
Neves, Vanessa Ferraz Almeida
Oliveira, Zilma Maria Ramos
Rossetti-Ferreira, Maria Clotilde
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Katia de Souza
Angela Maria Rabelo Barreto
Gomes , Maria de Fátima Cardoso
Macário, Alice de Paiva
Neves, Vanessa Ferraz Almeida
Oliveira, Zilma Maria Ramos
Rossetti-Ferreira, Maria Clotilde
dc.subject.por.fl_str_mv Early Childhood Education. Daycare. Cultural-historical Approach.
Educación de bebes y niños pequenos. Guarderias. Enfoque histórico-cultural.
Educação de bebês e crianças pequenas. Creche. Abordagem histórico-cultural.
topic Early Childhood Education. Daycare. Cultural-historical Approach.
Educación de bebes y niños pequenos. Guarderias. Enfoque histórico-cultural.
Educação de bebês e crianças pequenas. Creche. Abordagem histórico-cultural.
description The presumptions, arguments and consequences of diverse approaches on care and education for under three years old in daycare are analyzed in this paper. The positions of Tunes and Prestes against the education of those children in social institutions, based on ideas and concepts of Vigotski historical-cultural psychology are discussed. The conflicts involving maternity, women labor and early child education in the present social context are analyzed, considering various studies about the interactions of infants and toddlers with mother, with other adults and peers and discussing diverse understandings about Vigotski’s concepts. The possibility of sharing the care and education of young children between family and high quality Early Child Education Institutions is proposed, considering the developmental possibilities for the children and the role it can play in decreasing the educational, social, as well as racial and gender inequalities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
TEXTO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985
10.4025/tpe.v23i1.49985
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v23i1.49985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985/751375150486
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 22-35
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158162489344