CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985 |
Resumo: | The presumptions, arguments and consequences of diverse approaches on care and education for under three years old in daycare are analyzed in this paper. The positions of Tunes and Prestes against the education of those children in social institutions, based on ideas and concepts of Vigotski historical-cultural psychology are discussed. The conflicts involving maternity, women labor and early child education in the present social context are analyzed, considering various studies about the interactions of infants and toddlers with mother, with other adults and peers and discussing diverse understandings about Vigotski’s concepts. The possibility of sharing the care and education of young children between family and high quality Early Child Education Institutions is proposed, considering the developmental possibilities for the children and the role it can play in decreasing the educational, social, as well as racial and gender inequalities. |
id |
UEM-11_fcaa8a416a16a0af01332979f4574f6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/49985 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFECONTINUANDO EL DEBATE SOBRE EL CUIDADO Y EDUCACIÓN DE LOS NIÑOS EN LOS PRIMEROS AÑOS DE VIDACONTINUANDO O DEBATE SOBRE CUIDADO E EDUCAÇÃO DE CRIANÇAS NOS PRIMEIROS ANOS DE VIDAEarly Childhood Education. Daycare. Cultural-historical Approach.Educación de bebes y niños pequenos. Guarderias. Enfoque histórico-cultural.Educação de bebês e crianças pequenas. Creche. Abordagem histórico-cultural.The presumptions, arguments and consequences of diverse approaches on care and education for under three years old in daycare are analyzed in this paper. The positions of Tunes and Prestes against the education of those children in social institutions, based on ideas and concepts of Vigotski historical-cultural psychology are discussed. The conflicts involving maternity, women labor and early child education in the present social context are analyzed, considering various studies about the interactions of infants and toddlers with mother, with other adults and peers and discussing diverse understandings about Vigotski’s concepts. The possibility of sharing the care and education of young children between family and high quality Early Child Education Institutions is proposed, considering the developmental possibilities for the children and the role it can play in decreasing the educational, social, as well as racial and gender inequalities.En este artículo, se analizan presupuestos, argumentos y consecuencias de puntos de vista divergentes sobre el cuidado y educación de los niños hasta los tres años en jardines infantiles. Son problematizadas las posiciones de Tunes y Prestes (2019) desfavorables a la educación de esos niños en instituciones sociales, visión que busca fundamentarse en las ideas y conceptos de la psicología histórico-cultural de Vigostki. Aquí se propone tratar los conflictos en relación a la maternidad, al trabajo femenino y a la educación de niños, en el contexto social contemporáneo; comentar estudios sobre interacciones de bebés con madres, otros adultos y pares; discutir diferentes comprensiones sobre los conceptos de Vigotski. Se argumenta a favor del compartir el cuidado y educación de los niños por las familias e instituciones de Educación Infantil de calidad, en razón de las posibilidades de desarrollo que ofrecen a los niños y por el papel que ocupan en la disminución de las desigualdades educativas, sociales y de género.Neste artigo, analisam-se pressupostos, argumentos e consequências de pontos de vista divergentes sobre o cuidado e educação das crianças até os três anos de idade em creches. São problematizadas as posições de Tunes e Prestes (2019) desfavoráveis à educação dessas crianças em instituições sociais, visão que buscam fundamentar nas ideias e conceitos da psicologia histórico-cultural de Vigotski. Aqui se propõe a tratar dos conflitos e confrontos em relação à maternidade, ao trabalho feminino e à educação das crianças pequenas, no contexto social contemporâneo; a comentar estudos sobre interações de bebês com mães, outros adultos e pares; a discutir diferentes compreensões sobre os conceitos de Vigotski, argumentando-se a favor do compartilhamento do cuidado e educação da criança pelas famílias e instituições de Educação Infantil de qualidade, em razão das possibilidades de desenvolvimento que oferecem às crianças e pelo papel que ocupam na diminuição das desigualdades educacionais, sociais, bem como raciais e de gênero.Universidade Estadual de Maringá2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/4998510.4025/tpe.v23i1.49985Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 22-352237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985/751375150486Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Katia de SouzaAngela Maria Rabelo BarretoGomes , Maria de Fátima Cardoso Macário, Alice de Paiva Neves, Vanessa Ferraz Almeida Oliveira, Zilma Maria RamosRossetti-Ferreira, Maria Clotilde2021-12-18T03:10:09Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/49985Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:40.498852Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE CONTINUANDO EL DEBATE SOBRE EL CUIDADO Y EDUCACIÓN DE LOS NIÑOS EN LOS PRIMEROS AÑOS DE VIDA CONTINUANDO O DEBATE SOBRE CUIDADO E EDUCAÇÃO DE CRIANÇAS NOS PRIMEIROS ANOS DE VIDA |
title |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE |
spellingShingle |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE Amorim, Katia de Souza Early Childhood Education. Daycare. Cultural-historical Approach. Educación de bebes y niños pequenos. Guarderias. Enfoque histórico-cultural. Educação de bebês e crianças pequenas. Creche. Abordagem histórico-cultural. |
title_short |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE |
title_full |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE |
title_fullStr |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE |
title_full_unstemmed |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE |
title_sort |
CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE |
author |
Amorim, Katia de Souza |
author_facet |
Amorim, Katia de Souza Angela Maria Rabelo Barreto Gomes , Maria de Fátima Cardoso Macário, Alice de Paiva Neves, Vanessa Ferraz Almeida Oliveira, Zilma Maria Ramos Rossetti-Ferreira, Maria Clotilde |
author_role |
author |
author2 |
Angela Maria Rabelo Barreto Gomes , Maria de Fátima Cardoso Macário, Alice de Paiva Neves, Vanessa Ferraz Almeida Oliveira, Zilma Maria Ramos Rossetti-Ferreira, Maria Clotilde |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim, Katia de Souza Angela Maria Rabelo Barreto Gomes , Maria de Fátima Cardoso Macário, Alice de Paiva Neves, Vanessa Ferraz Almeida Oliveira, Zilma Maria Ramos Rossetti-Ferreira, Maria Clotilde |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early Childhood Education. Daycare. Cultural-historical Approach. Educación de bebes y niños pequenos. Guarderias. Enfoque histórico-cultural. Educação de bebês e crianças pequenas. Creche. Abordagem histórico-cultural. |
topic |
Early Childhood Education. Daycare. Cultural-historical Approach. Educación de bebes y niños pequenos. Guarderias. Enfoque histórico-cultural. Educação de bebês e crianças pequenas. Creche. Abordagem histórico-cultural. |
description |
The presumptions, arguments and consequences of diverse approaches on care and education for under three years old in daycare are analyzed in this paper. The positions of Tunes and Prestes against the education of those children in social institutions, based on ideas and concepts of Vigotski historical-cultural psychology are discussed. The conflicts involving maternity, women labor and early child education in the present social context are analyzed, considering various studies about the interactions of infants and toddlers with mother, with other adults and peers and discussing diverse understandings about Vigotski’s concepts. The possibility of sharing the care and education of young children between family and high quality Early Child Education Institutions is proposed, considering the developmental possibilities for the children and the role it can play in decreasing the educational, social, as well as racial and gender inequalities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion TEXTO |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985 10.4025/tpe.v23i1.49985 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v23i1.49985 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/49985/751375150486 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 22-35 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158162489344 |