DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70784 |
Resumo: | In this essay, we adopt experimentation as a didactic-pedagogical strategy in science education and analyze the theoretical and methodological elements that can be integrated by it. In particular, we approach the main aspects of Teaching by Inquiry and Problem Solving and their interrelationships and possible amalgams in the construction of a Problematized Experimental Approach (PEA). We specifically present the strategies defined for the two approaches and present the mentioned articulation strategies. |
id |
UEM-13_0a3d678043e3caab1ad5af52de1b6ebb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70784 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOSTeaching by InquiryProblem SolvingProblematized Experimental ApproachEnseñanza Basada en la InvestigaciónSolución de ProblemasEnfoque Experimental ProblematizadoEnsino por InvestigaçãoResolução de ProblemasAbordagem Experimental ProblematizadaIn this essay, we adopt experimentation as a didactic-pedagogical strategy in science education and analyze the theoretical and methodological elements that can be integrated by it. In particular, we approach the main aspects of Teaching by Inquiry and Problem Solving and their interrelationships and possible amalgams in the construction of a Problematized Experimental Approach (PEA). We specifically present the strategies defined for the two approaches and present the mentioned articulation strategies. En este trabajo, adoptamos la experimentación como estrategia didáctico-pedagógica en la educación de las ciencias y analizamos los elementos teóricos y metodológicos que pueden ser integrados por ella. En particular, abordamos los principales supuestos de la Enseñanza Basada en la Investigación y la Resolución de Problemas y sus interrelaciones y posibles fusiones en la construcción de un Enfoque Experimental Problematizado (EEP). Precisamente abordamos la inteligibilidad de los supuestos sobre los que se configuran estas dos estrategias y también presentamos ejemplos concretos para articular las estrategias antes mencionadas.Neste trabalho, adotamos a experimentação como estratégia didático-pedagógica na educação em ciências e analisamos os elementos teóricos e metodológicos que podem ser por ela integrados. Em particular, abordamos os principais pressupostos do Ensino por Investigação e da Resolução de Problemas e suas inter-relações e possíveis amálgamas na construção de uma Abordagem Experimental Problematizada (AEP). Abordamos, precisamente, a inteligibilidade dos pressupostos sobre os quais estão configuradas essas duas estratégias e apresentamos, ainda, exemplos concretos para articular as estratégias referidas.Eduem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7078410.4025/rvc.v4i3.70784Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 10-222675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70784/751375157050Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Marcello Silva da Silva, André Luís Oliveira Portugal, Khalil Mota Polito, Antony MarcoLeopoldino da Silva Filho, Olavo Corci Batista, Michel Guimarães Maciel, Felippe Lessa do Couto, Roberto Vinícios dos Santos, Osmair Carlos 2023-12-21T22:57:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70784Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-12-21T22:57:55Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS |
title |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS |
spellingShingle |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS Ferreira, Marcello Teaching by Inquiry Problem Solving Problematized Experimental Approach Enseñanza Basada en la Investigación Solución de Problemas Enfoque Experimental Problematizado Ensino por Investigação Resolução de Problemas Abordagem Experimental Problematizada |
title_short |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS |
title_full |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS |
title_fullStr |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS |
title_full_unstemmed |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS |
title_sort |
DA CONCEPÇÃO DE INVESTIGAÇÃO À ADOÇÃO DE UM PROBLEMA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: ASPECTOS METODOLÓGICOS |
author |
Ferreira, Marcello |
author_facet |
Ferreira, Marcello Silva da Silva, André Luís Oliveira Portugal, Khalil Mota Polito, Antony Marco Leopoldino da Silva Filho, Olavo Corci Batista, Michel Guimarães Maciel, Felippe Lessa do Couto, Roberto Vinícios dos Santos, Osmair Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Silva da Silva, André Luís Oliveira Portugal, Khalil Mota Polito, Antony Marco Leopoldino da Silva Filho, Olavo Corci Batista, Michel Guimarães Maciel, Felippe Lessa do Couto, Roberto Vinícios dos Santos, Osmair Carlos |
author2_role |
author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Marcello Silva da Silva, André Luís Oliveira Portugal, Khalil Mota Polito, Antony Marco Leopoldino da Silva Filho, Olavo Corci Batista, Michel Guimarães Maciel, Felippe Lessa do Couto, Roberto Vinícios dos Santos, Osmair Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching by Inquiry Problem Solving Problematized Experimental Approach Enseñanza Basada en la Investigación Solución de Problemas Enfoque Experimental Problematizado Ensino por Investigação Resolução de Problemas Abordagem Experimental Problematizada |
topic |
Teaching by Inquiry Problem Solving Problematized Experimental Approach Enseñanza Basada en la Investigación Solución de Problemas Enfoque Experimental Problematizado Ensino por Investigação Resolução de Problemas Abordagem Experimental Problematizada |
description |
In this essay, we adopt experimentation as a didactic-pedagogical strategy in science education and analyze the theoretical and methodological elements that can be integrated by it. In particular, we approach the main aspects of Teaching by Inquiry and Problem Solving and their interrelationships and possible amalgams in the construction of a Problematized Experimental Approach (PEA). We specifically present the strategies defined for the two approaches and present the mentioned articulation strategies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70784 10.4025/rvc.v4i3.70784 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70784 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i3.70784 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70784/751375157050 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 10-22 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979497041920 |