O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66277 |
Resumo: | This article presents considerations about the National Professional Master's Degree in Physics Teaching within the scope of a continuing training program in exercise, bringing references on the educational products developed in the five Poles of Paraná.in the voice of its graduates. This is a qualitative study that brings descriptive document analysis and semi-structured interview with the analysis, interpretation of data and constitution of results. Among the relevant aspects, this work highlights the MNPEF as a specific proposal for Physics teachers that points out about the program and the importance of the educational product as part of the training process and the return of the teacher as a researcher. |
id |
UEM-13_42816aa808e46e304698a911eee5266c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66277 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁTeacher TrainingContinuing TrainingProfessional Master'sPhysics TeachingEducational ProductFormación DocenteFormación ContinuaMáster ProfesionalEnseñanza de la FísicaProducto educativoFormação de Professores.Formação ContinuadaMestrado ProfissionalEnsino de FísicaProduto EducacionalThis article presents considerations about the National Professional Master's Degree in Physics Teaching within the scope of a continuing training program in exercise, bringing references on the educational products developed in the five Poles of Paraná.in the voice of its graduates. This is a qualitative study that brings descriptive document analysis and semi-structured interview with the analysis, interpretation of data and constitution of results. Among the relevant aspects, this work highlights the MNPEF as a specific proposal for Physics teachers that points out about the program and the importance of the educational product as part of the training process and the return of the teacher as a researcher.Este artículo presenta consideraciones sobre la Maestría Nacional Profesional en Enseñanza de la Física en el ámbito de un programa de formación continua en el ejercicio, acercando referencias sobre los productos educativos desarrollados en los cinco polos de Paraná. en la voz de sus egresados. Se trata de un estudio cualitativo que trae análisis descriptivo de documentos y entrevista semiestructurada con análisis, interpretación de datos y constitución de resultados. Entre los aspectos relevantes, este trabajo destaca el MNPEF como una propuesta específica para profesores de Física que apunta sobre el programa y la importancia del producto educativo como parte del proceso de formación y retorno del profesor como investigador.O presente artigo traz considerações sobre o Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física no âmbito de um programa de formação continuada em exercício trazendo referenciais sobre os produtos educacionais elaborados nos cinco Polos paranaenses na voz de seus egressos. Trata-se de um estudo qualitativo que traz a análise documental descritiva e entrevista semiestruturada com a análise, interpretação dos dados e constituição dos resultados. Dentre os aspectos relevantes, este trabalho evidencia o MNPEF como uma proposta específica para professores de Física que pontua a sobre o programa e a importância do produto educacional como parte do processo formativo e o retorno do professor como pesquisador.Eduem2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6627710.4025/rvc.v3i2.66277Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 181-1902675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66277/751375155131Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessElisângela Rovaris NesiMichel Corci BatistaNatália Neves Macedo Deimling2023-06-29T17:51:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66277Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-29T17:51:50Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ |
title |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ |
spellingShingle |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ Elisângela Rovaris Nesi Teacher Training Continuing Training Professional Master's Physics Teaching Educational Product Formación Docente Formación Continua Máster Profesional Enseñanza de la Física Producto educativo Formação de Professores. Formação Continuada Mestrado Profissional Ensino de Física Produto Educacional |
title_short |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ |
title_full |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ |
title_fullStr |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ |
title_full_unstemmed |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ |
title_sort |
O MESTRADO NACIONAL PROFISSIONAL EM ENSINO DE FÍSICA: CONSIDERAÇÕES SOBRE O PROGRAMA E CONCEPÇOES DO PRODUTO EDUCACIONAL NA PERSPECTIVA DOS EGRESSOS DOS POLOS DO PARANÁ |
author |
Elisângela Rovaris Nesi |
author_facet |
Elisângela Rovaris Nesi Michel Corci Batista Natália Neves Macedo Deimling |
author_role |
author |
author2 |
Michel Corci Batista Natália Neves Macedo Deimling |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Elisângela Rovaris Nesi Michel Corci Batista Natália Neves Macedo Deimling |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Training Continuing Training Professional Master's Physics Teaching Educational Product Formación Docente Formación Continua Máster Profesional Enseñanza de la Física Producto educativo Formação de Professores. Formação Continuada Mestrado Profissional Ensino de Física Produto Educacional |
topic |
Teacher Training Continuing Training Professional Master's Physics Teaching Educational Product Formación Docente Formación Continua Máster Profesional Enseñanza de la Física Producto educativo Formação de Professores. Formação Continuada Mestrado Profissional Ensino de Física Produto Educacional |
description |
This article presents considerations about the National Professional Master's Degree in Physics Teaching within the scope of a continuing training program in exercise, bringing references on the educational products developed in the five Poles of Paraná.in the voice of its graduates. This is a qualitative study that brings descriptive document analysis and semi-structured interview with the analysis, interpretation of data and constitution of results. Among the relevant aspects, this work highlights the MNPEF as a specific proposal for Physics teachers that points out about the program and the importance of the educational product as part of the training process and the return of the teacher as a researcher. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66277 10.4025/rvc.v3i2.66277 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66277 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i2.66277 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66277/751375155131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 181-190 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979298861056 |