PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63591 |
Resumo: | In this work, we emphasize that the debate about constructivism is full of misunderstandings, many of them arising from poor epistemological foundation. Our intention here is to shed some light that can settle problems and contribute to overcoming misunderstood and / or manipulated understandings that are not authorized by a coherent interpretation of what can be considered by philosophical constructivism. In a first instance, our theoretical articulation establishes a dialogue involving aspects of the thoughts of Copernicus, Galileo, Kant, Einstein, Bachelard and Popper and, in a second instance, involving aspects of the thoughts of Piaget, Chomsky and Vygotsky. We also discussed a possible transition from the epistemological to the pedagogical level, highlighting its difficulty. In the learning process, both the role of students and teachers and that of the school, as an institution responsible for transmitting the cultural legacy from generation to generation, are all essential. |
id |
UEM-13_42ec29927f7e375222c2e0783019c69c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63591 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOSmisunderstandingsphilosophical constructivismlearning theoriesconstructivism in teachingmalentendidosconstructivismo filosóficoteorías de aprendizajeconstructivismo en la enseñanzamal-entendidosconstrutivismo filosóficoteorias da aprendizagemconstrutivismo no ensinoIn this work, we emphasize that the debate about constructivism is full of misunderstandings, many of them arising from poor epistemological foundation. Our intention here is to shed some light that can settle problems and contribute to overcoming misunderstood and / or manipulated understandings that are not authorized by a coherent interpretation of what can be considered by philosophical constructivism. In a first instance, our theoretical articulation establishes a dialogue involving aspects of the thoughts of Copernicus, Galileo, Kant, Einstein, Bachelard and Popper and, in a second instance, involving aspects of the thoughts of Piaget, Chomsky and Vygotsky. We also discussed a possible transition from the epistemological to the pedagogical level, highlighting its difficulty. In the learning process, both the role of students and teachers and that of the school, as an institution responsible for transmitting the cultural legacy from generation to generation, are all essential.En este trabajo destacamos que el debate sobre el constructivismo está lleno de malentendidos, muchos de ellos derivados de una base epistemológica pobre. Nuestra intención aquí es arrojar algo de luz que pueda resolver problemas y contribuir a superar mal entendidos y / o manipulaciones que no están autorizados por una interpretación coherente de lo que puede ser considerado por el constructivismo filosófico. En una primera instancia, nuestra articulación teórica establece un diálogo que involucra aspectos de los pensamientos de Copérnico, Galileo, Kant, Einstein, Bachelard y Popper y, en una segunda instancia, involucra aspectos de los pensamientos de Piaget, Chomsky y Vygotsky. También discutimos una posible transición del nivel epistemológico al pedagógico, destacando su dificultad. En el proceso de aprendizaje, tanto el papel de los estudiantes y docentes como el de la escuela, como institución responsable de transmitir el legado cultural de generación en generación, son indispensables.Neste trabalho ressaltamos que o debate sobre o construtivismo está pleno de mal entendidos muitos deles decorrentes de má fundamentação epistemológica. A nossa intenção aqui é a de lançar algumas luzes que podem dirimir problemas e contribuir para a superação de compreensões equivocadas e/ou manipuladas que não são autorizadas por uma interpretação coerente do que pode ser considerado por construtivismo filosófico. Em uma primeira instância, a nossa articulação teórica estabelece um diálogo envolvendo aspectos dos pensamentos de Copérnico, Galileu, Kant, Einstein, Bachelard e Popper e, numa segunda instância, envolvendo aspectos dos pensamentos de Piaget, Chomsky e Vygotsky. Também discutimos uma possível passagem do plano epistemológico para o plano pedagógico evidenciando a sua dificuldade. No processo de aprendizagem, tanto o protagonismo dos estudantes e professores quanto o da escola, enquanto instituição responsável pela transmissão do legado cultural de geração para geração, são, todos eles, imprescindíveis.Eduem2022-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6359110.4025/rvc.v2i1.63591Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 76-972675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63591/751375154194Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAdalton dos Santos SilvaJenner Barretto Bastos Filho2023-06-15T13:10:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63591Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T13:10:33Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS |
title |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS |
spellingShingle |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS Adalton dos Santos Silva misunderstandings philosophical constructivism learning theories constructivism in teaching malentendidos constructivismo filosófico teorías de aprendizaje constructivismo en la enseñanza mal-entendidos construtivismo filosófico teorias da aprendizagem construtivismo no ensino |
title_short |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS |
title_full |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS |
title_fullStr |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS |
title_full_unstemmed |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS |
title_sort |
PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CONSTRUTIVISMO, PASSAGEM COMPLEXA PARA O PLANO DIDÁTICO E VÁRIOS MAL-ENTENDIDOS |
author |
Adalton dos Santos Silva |
author_facet |
Adalton dos Santos Silva Jenner Barretto Bastos Filho |
author_role |
author |
author2 |
Jenner Barretto Bastos Filho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adalton dos Santos Silva Jenner Barretto Bastos Filho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
misunderstandings philosophical constructivism learning theories constructivism in teaching malentendidos constructivismo filosófico teorías de aprendizaje constructivismo en la enseñanza mal-entendidos construtivismo filosófico teorias da aprendizagem construtivismo no ensino |
topic |
misunderstandings philosophical constructivism learning theories constructivism in teaching malentendidos constructivismo filosófico teorías de aprendizaje constructivismo en la enseñanza mal-entendidos construtivismo filosófico teorias da aprendizagem construtivismo no ensino |
description |
In this work, we emphasize that the debate about constructivism is full of misunderstandings, many of them arising from poor epistemological foundation. Our intention here is to shed some light that can settle problems and contribute to overcoming misunderstood and / or manipulated understandings that are not authorized by a coherent interpretation of what can be considered by philosophical constructivism. In a first instance, our theoretical articulation establishes a dialogue involving aspects of the thoughts of Copernicus, Galileo, Kant, Einstein, Bachelard and Popper and, in a second instance, involving aspects of the thoughts of Piaget, Chomsky and Vygotsky. We also discussed a possible transition from the epistemological to the pedagogical level, highlighting its difficulty. In the learning process, both the role of students and teachers and that of the school, as an institution responsible for transmitting the cultural legacy from generation to generation, are all essential. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63591 10.4025/rvc.v2i1.63591 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63591 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v2i1.63591 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63591/751375154194 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 76-97 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979190857728 |