INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laiane Alves Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Monaise Cristina Borges Silva Veronese, Camila Lima Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69666
Resumo: The article presents the motivations for enrolling and remaining in a Rural Education Degree Course, areas of knowledge Natural Sciences and Mathematics, at an HEI in Minas Gerais (Brazil). The instrument used to construct the data was a Google Forms questionnaire. The Theory of Social Representations was adopted as a theoretical framework. As a result, it was found that the motivation for admission is based on the social representation that this is an opportunity to be on an undergraduate course, which dialogues with the peasant reality. They also highlighted the Pedagogy of Alternation as something essential in their choices. The central core of the social representation about staying on the course are the terms: dedication and dream. Knowing the social representations that support the entry and retention of students at LECampo can provide important indications for the course and for the promotion of public policies.
id UEM-13_681782488840474ea9b303af73d2000b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69666
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS Rural Education Degree CourseSocial RepresentationsEntrancePermanenceLicenciatura en Educación RuralRepresentaciones SocialesIngresoPermanenciaLicenciatura em Educação do CampoRepresentações SociaisIngressoPermanênciaThe article presents the motivations for enrolling and remaining in a Rural Education Degree Course, areas of knowledge Natural Sciences and Mathematics, at an HEI in Minas Gerais (Brazil). The instrument used to construct the data was a Google Forms questionnaire. The Theory of Social Representations was adopted as a theoretical framework. As a result, it was found that the motivation for admission is based on the social representation that this is an opportunity to be on an undergraduate course, which dialogues with the peasant reality. They also highlighted the Pedagogy of Alternation as something essential in their choices. The central core of the social representation about staying on the course are the terms: dedication and dream. Knowing the social representations that support the entry and retention of students at LECampo can provide important indications for the course and for the promotion of public policies.El artículo presenta las motivaciones para matricularse y permanecer en la Licenciatura en Educación Rural, áreas del conocimiento Ciencias Naturales y Matemáticas, en una IES de Minas Gerais (Brasil). El instrumento utilizado para construir los datos fue un cuestionario de Google Forms. Se adoptó como marco teórico la Teoría de las Representaciones Sociales. Como resultado, se encontró que la motivación para el ingreso se basa en la representación social de que se trata de una oportunidad de estar en una carrera de pregrado, que dialoga con la realidad campesina. También destacaron la Pedagogía de la Alternancia como algo esencial en sus elecciones. El núcleo central de la representación social sobre la permanencia en el rumbo son los términos: dedicación y sueño. Conocer las representaciones sociales que sustentan el ingreso y la permanencia de estudiantes en LECampo puede proporcionar indicaciones importantes para el rumbo y para la promoción de políticas públicas.O artigo apresenta as motivações para o ingresso e permanência em uma Licenciatura em Educação do Campo, áreas do conhecimento Ciências da Natureza e Matemática, em uma IES mineira. O instrumento utilizado para a construção dos dados foi um questionário Google Forms. Adotou-se como referencial teórico a Teoria das Representações Sociais. Como resultados, verificou-se que a motivação para o ingresso se pauta na representação social que essa é uma oportunidade para estar em um curso de graduação, que dialoga com a realidade campesina. Ressaltaram, ainda, a Pedagogia da Alternância como algo essencial em suas escolhas. O núcleo-central da representação social sobre permanência no curso são os termos: dedicação e sonho. Conhecer as representações sociais que alicerçam o ingresso e a permanência dos estudantes na LECampo podem fornecer importantes indicativos para o curso e para o fomento de políticas públicas.Eduem2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6966610.4025/rvc.v4i2.69666Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 92-1062675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69666/751375156442Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLaiane Alves SilvaMonaise Cristina Borges Silva VeroneseCamila Lima Miranda2023-11-11T19:58:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69666Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:11Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS
title INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS
spellingShingle INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS
Laiane Alves Silva
Rural Education Degree Course
Social Representations
Entrance
Permanence
Licenciatura en Educación Rural
Representaciones Sociales
Ingreso
Permanencia
Licenciatura em Educação do Campo
Representações Sociais
Ingresso
Permanência
title_short INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS
title_full INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS
title_fullStr INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS
title_full_unstemmed INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS
title_sort INGRESSO E PERMANÊNCIA EM UMA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS
author Laiane Alves Silva
author_facet Laiane Alves Silva
Monaise Cristina Borges Silva Veronese
Camila Lima Miranda
author_role author
author2 Monaise Cristina Borges Silva Veronese
Camila Lima Miranda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laiane Alves Silva
Monaise Cristina Borges Silva Veronese
Camila Lima Miranda
dc.subject.por.fl_str_mv Rural Education Degree Course
Social Representations
Entrance
Permanence
Licenciatura en Educación Rural
Representaciones Sociales
Ingreso
Permanencia
Licenciatura em Educação do Campo
Representações Sociais
Ingresso
Permanência
topic Rural Education Degree Course
Social Representations
Entrance
Permanence
Licenciatura en Educación Rural
Representaciones Sociales
Ingreso
Permanencia
Licenciatura em Educação do Campo
Representações Sociais
Ingresso
Permanência
description The article presents the motivations for enrolling and remaining in a Rural Education Degree Course, areas of knowledge Natural Sciences and Mathematics, at an HEI in Minas Gerais (Brazil). The instrument used to construct the data was a Google Forms questionnaire. The Theory of Social Representations was adopted as a theoretical framework. As a result, it was found that the motivation for admission is based on the social representation that this is an opportunity to be on an undergraduate course, which dialogues with the peasant reality. They also highlighted the Pedagogy of Alternation as something essential in their choices. The central core of the social representation about staying on the course are the terms: dedication and dream. Knowing the social representations that support the entry and retention of students at LECampo can provide important indications for the course and for the promotion of public policies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69666
10.4025/rvc.v4i2.69666
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69666
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i2.69666
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69666/751375156442
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 92-106
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979355484160