JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tatiane Ferreira Borges
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Thaís Mendes Rocha, Paulo Inada
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816
Resumo: In this article, the importance of chemical food additives in science teaching is explored in the educational context developed in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). Although often little explored in basic education, these food additives contribute to harmful effects on human health, making it necessary to adopt preventive measures, especially in relation to knowledge on the part of the population. The study on the subject generated an educational game called “Who Am I” developed with 9th year elementary school students, which included theoretical classes on chemical additives, emphasizing the reading of labels on industrialized products. The game proved to be a good pedagogical tool for students' understanding of chemical additives and promoting discussion about their consumption, contributing to formal education related to food and health.
id UEM-13_6ad73300822de35efdbf4d217f95458a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69816
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOSAditivos AlimentaresPibidEnsino de CiênciasJogo EducacionalIn this article, the importance of chemical food additives in science teaching is explored in the educational context developed in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). Although often little explored in basic education, these food additives contribute to harmful effects on human health, making it necessary to adopt preventive measures, especially in relation to knowledge on the part of the population. The study on the subject generated an educational game called “Who Am I” developed with 9th year elementary school students, which included theoretical classes on chemical additives, emphasizing the reading of labels on industrialized products. The game proved to be a good pedagogical tool for students' understanding of chemical additives and promoting discussion about their consumption, contributing to formal education related to food and health.En este artículo se explora la importancia de los aditivos químicos alimentarios en la enseñanza de las ciencias en el contexto educativo desarrollado en el Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID). Aunque muchas veces poco explorados en la educación básica, estos aditivos alimentarios contribuyen a tener efectos nocivos sobre la salud humana, por lo que es necesario adoptar medidas preventivas, especialmente en relación con el conocimiento por parte de la población. El estudio sobre el tema generó un juego educativo denominado “Quién soy yo” desarrollado con estudiantes de noveno año de primaria, que incluyó clases teóricas sobre aditivos químicos, con énfasis en la lectura de etiquetas de productos industrializados. El juego demostró ser una buena herramienta pedagógica para la comprensión de los estudiantes sobre los aditivos químicos y promover la discusión sobre su consumo, contribuyendo a la educación formal relacionada con la alimentación y la salud.Neste artigo, explora-se a importância dos aditivos químicos alimentares no ensino de ciências no contexto educacional desenvolvido no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Embora muitas vezes pouco explorados na educação básica, esses aditivos alimentares, contribuem para efeitos danosos para a saúde humana, sendo necessária a adoção de medidas preventivas, sobretudo em relação ao conhecimento por parte da população. O estudo sobre o assunto gerou um jogo educativo chamado “Quem Sou Eu” desenvolvido com os alunos do 9º ano do ensino fundamental, que incluiu aulas teóricas sobre aditivos químicos, enfatizando a leitura de rótulos de produtos industrializados. O jogo se mostrou uma boa ferramenta pedagógica no entendimento dos alunos sobre aditivos químicos e na promoção da discussão sobre seu consumo, contribuindo para uma educação formal relacionada a alimentação e saúde.Eduem2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6981610.4025/rvc.v4i2.69816Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 121-1312675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816/751375156514Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessTatiane Ferreira BorgesThaís Mendes RochaPaulo Inada2023-11-11T19:58:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69816Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:11Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
title JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
spellingShingle JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
Tatiane Ferreira Borges
Aditivos Alimentares
Pibid
Ensino de Ciências
Jogo Educacional
title_short JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
title_full JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
title_fullStr JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
title_full_unstemmed JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
title_sort JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
author Tatiane Ferreira Borges
author_facet Tatiane Ferreira Borges
Thaís Mendes Rocha
Paulo Inada
author_role author
author2 Thaís Mendes Rocha
Paulo Inada
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tatiane Ferreira Borges
Thaís Mendes Rocha
Paulo Inada
dc.subject.por.fl_str_mv Aditivos Alimentares
Pibid
Ensino de Ciências
Jogo Educacional
topic Aditivos Alimentares
Pibid
Ensino de Ciências
Jogo Educacional
description In this article, the importance of chemical food additives in science teaching is explored in the educational context developed in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). Although often little explored in basic education, these food additives contribute to harmful effects on human health, making it necessary to adopt preventive measures, especially in relation to knowledge on the part of the population. The study on the subject generated an educational game called “Who Am I” developed with 9th year elementary school students, which included theoretical classes on chemical additives, emphasizing the reading of labels on industrialized products. The game proved to be a good pedagogical tool for students' understanding of chemical additives and promoting discussion about their consumption, contributing to formal education related to food and health.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816
10.4025/rvc.v4i2.69816
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i2.69816
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816/751375156514
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 121-131
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979362824192