JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816 |
Resumo: | In this article, the importance of chemical food additives in science teaching is explored in the educational context developed in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). Although often little explored in basic education, these food additives contribute to harmful effects on human health, making it necessary to adopt preventive measures, especially in relation to knowledge on the part of the population. The study on the subject generated an educational game called “Who Am I” developed with 9th year elementary school students, which included theoretical classes on chemical additives, emphasizing the reading of labels on industrialized products. The game proved to be a good pedagogical tool for students' understanding of chemical additives and promoting discussion about their consumption, contributing to formal education related to food and health. |
id |
UEM-13_6ad73300822de35efdbf4d217f95458a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69816 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOSAditivos AlimentaresPibidEnsino de CiênciasJogo EducacionalIn this article, the importance of chemical food additives in science teaching is explored in the educational context developed in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). Although often little explored in basic education, these food additives contribute to harmful effects on human health, making it necessary to adopt preventive measures, especially in relation to knowledge on the part of the population. The study on the subject generated an educational game called “Who Am I” developed with 9th year elementary school students, which included theoretical classes on chemical additives, emphasizing the reading of labels on industrialized products. The game proved to be a good pedagogical tool for students' understanding of chemical additives and promoting discussion about their consumption, contributing to formal education related to food and health.En este artículo se explora la importancia de los aditivos químicos alimentarios en la enseñanza de las ciencias en el contexto educativo desarrollado en el Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID). Aunque muchas veces poco explorados en la educación básica, estos aditivos alimentarios contribuyen a tener efectos nocivos sobre la salud humana, por lo que es necesario adoptar medidas preventivas, especialmente en relación con el conocimiento por parte de la población. El estudio sobre el tema generó un juego educativo denominado “Quién soy yo” desarrollado con estudiantes de noveno año de primaria, que incluyó clases teóricas sobre aditivos químicos, con énfasis en la lectura de etiquetas de productos industrializados. El juego demostró ser una buena herramienta pedagógica para la comprensión de los estudiantes sobre los aditivos químicos y promover la discusión sobre su consumo, contribuyendo a la educación formal relacionada con la alimentación y la salud.Neste artigo, explora-se a importância dos aditivos químicos alimentares no ensino de ciências no contexto educacional desenvolvido no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Embora muitas vezes pouco explorados na educação básica, esses aditivos alimentares, contribuem para efeitos danosos para a saúde humana, sendo necessária a adoção de medidas preventivas, sobretudo em relação ao conhecimento por parte da população. O estudo sobre o assunto gerou um jogo educativo chamado “Quem Sou Eu” desenvolvido com os alunos do 9º ano do ensino fundamental, que incluiu aulas teóricas sobre aditivos químicos, enfatizando a leitura de rótulos de produtos industrializados. O jogo se mostrou uma boa ferramenta pedagógica no entendimento dos alunos sobre aditivos químicos e na promoção da discussão sobre seu consumo, contribuindo para uma educação formal relacionada a alimentação e saúde.Eduem2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6981610.4025/rvc.v4i2.69816Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 121-1312675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816/751375156514Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessTatiane Ferreira BorgesThaís Mendes RochaPaulo Inada2023-11-11T19:58:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69816Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:11Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS |
title |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS |
spellingShingle |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS Tatiane Ferreira Borges Aditivos Alimentares Pibid Ensino de Ciências Jogo Educacional |
title_short |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS |
title_full |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS |
title_fullStr |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS |
title_full_unstemmed |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS |
title_sort |
JOGANDO COM A CIÊNCIA: INVESTIGANDO ADITIVOS QUÍMICOS EM ALIMENTOS |
author |
Tatiane Ferreira Borges |
author_facet |
Tatiane Ferreira Borges Thaís Mendes Rocha Paulo Inada |
author_role |
author |
author2 |
Thaís Mendes Rocha Paulo Inada |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tatiane Ferreira Borges Thaís Mendes Rocha Paulo Inada |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aditivos Alimentares Pibid Ensino de Ciências Jogo Educacional |
topic |
Aditivos Alimentares Pibid Ensino de Ciências Jogo Educacional |
description |
In this article, the importance of chemical food additives in science teaching is explored in the educational context developed in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). Although often little explored in basic education, these food additives contribute to harmful effects on human health, making it necessary to adopt preventive measures, especially in relation to knowledge on the part of the population. The study on the subject generated an educational game called “Who Am I” developed with 9th year elementary school students, which included theoretical classes on chemical additives, emphasizing the reading of labels on industrialized products. The game proved to be a good pedagogical tool for students' understanding of chemical additives and promoting discussion about their consumption, contributing to formal education related to food and health. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816 10.4025/rvc.v4i2.69816 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i2.69816 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69816/751375156514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 121-131 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979362824192 |