O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aline Alves de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Polonia Altoé Fusinato, Michel Corci Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335
Resumo: The objective of this research is to present the contributions of a continuing education course in Basic Astronomy for the constitution of a formative and reflective trajectory of Science teachers in the final years of Elementary School and how Whatsapp can enable the construction of knowledge in a collaborative way. The methodology adopted has a qualitative approach. Data collection took place during continuing education. Data analysis was carried out as recommended by the discursive textual analysis method. From our results, Whatsapp is noted as an important tool for debates, exchanges and interactions between teachers. One year after finishing the training course, discursive interactions that constitute collaborative actions, allowed us to infer that even after some time after finishing the course, teachers feedback to a reflective pedagogical practice.
id UEM-13_7c08cca1c108c1d3aef5bf55a96da88b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66335
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIAWhatsappTeachingAstronomyWhatsappEnseñandoAstronomíaWhatsappEnsinoAstronomiaThe objective of this research is to present the contributions of a continuing education course in Basic Astronomy for the constitution of a formative and reflective trajectory of Science teachers in the final years of Elementary School and how Whatsapp can enable the construction of knowledge in a collaborative way. The methodology adopted has a qualitative approach. Data collection took place during continuing education. Data analysis was carried out as recommended by the discursive textual analysis method. From our results, Whatsapp is noted as an important tool for debates, exchanges and interactions between teachers. One year after finishing the training course, discursive interactions that constitute collaborative actions, allowed us to infer that even after some time after finishing the course, teachers feedback to a reflective pedagogical practice.El objetivo de esta investigación es presentar los aportes de un curso de educación continua en Astronomía Básica para la constitución de una trayectoria formativa y reflexiva de profesores de Ciencias en los últimos años de la Enseñanza Fundamental y cómo Whatsapp puede viabilizar la construcción de conocimiento de forma colaborativa. La metodología adoptada tiene un enfoque cualitativo. La recolección de datos se llevó a cabo durante la educación continua. El análisis de datos se llevó a cabo según lo recomendado por el método de análisis textual discursivo. A partir de nuestros resultados, Whatsapp se destaca como una herramienta importante para los debates, intercambios e interacciones entre docentes. Un año después de finalizar el curso de formación, interacciones discursivas que constituyen acciones colaborativas, permitieron inferir que aún después de algún tiempo de culminado el curso, los docentes retroalimentan una práctica pedagógica reflexiva.O objetivo desta pesquisa é apresentar as contribuições de um curso de formação continuada em Astronomia básica, para a constituição de uma trajetória formativa e reflexiva de professores de Ciências, dos anos finais do Ensino Fundamental, e como o Whatsapp pode possibilitar a construção do conhecimento de forma colaborativa. A metodologia adotada tem um enfoque qualitativo. A coleta de dados ocorreu durante a formação continuada. Procedeu- se a análise dos dados conforme o preconizado pelo método de análise textual discursiva. A partir dos nossos resultados, nota-se o Whatsapp como uma ferramenta importante para debates, trocas e interações entre os professores. Um ano após terminado o curso de formação, interações discursivas que se constituem em ações colaborativas, permitiu inferir que mesmo após certo tempo de finalização do curso, os docentes se retroalimentam para uma prática pedagógica reflexiva.Eduem2022-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6633510.4025/rvc.v3i2.66335Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 232-2432675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335/751375155190Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAline Alves de OliveiraPolonia Altoé FusinatoMichel Corci Batista2023-06-15T14:26:23Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66335Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T14:26:23Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
title O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
spellingShingle O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
Aline Alves de Oliveira
Whatsapp
Teaching
Astronomy
Whatsapp
Enseñando
Astronomía
Whatsapp
Ensino
Astronomia
title_short O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
title_full O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
title_fullStr O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
title_full_unstemmed O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
title_sort O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
author Aline Alves de Oliveira
author_facet Aline Alves de Oliveira
Polonia Altoé Fusinato
Michel Corci Batista
author_role author
author2 Polonia Altoé Fusinato
Michel Corci Batista
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aline Alves de Oliveira
Polonia Altoé Fusinato
Michel Corci Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Whatsapp
Teaching
Astronomy
Whatsapp
Enseñando
Astronomía
Whatsapp
Ensino
Astronomia
topic Whatsapp
Teaching
Astronomy
Whatsapp
Enseñando
Astronomía
Whatsapp
Ensino
Astronomia
description The objective of this research is to present the contributions of a continuing education course in Basic Astronomy for the constitution of a formative and reflective trajectory of Science teachers in the final years of Elementary School and how Whatsapp can enable the construction of knowledge in a collaborative way. The methodology adopted has a qualitative approach. Data collection took place during continuing education. Data analysis was carried out as recommended by the discursive textual analysis method. From our results, Whatsapp is noted as an important tool for debates, exchanges and interactions between teachers. One year after finishing the training course, discursive interactions that constitute collaborative actions, allowed us to infer that even after some time after finishing the course, teachers feedback to a reflective pedagogical practice.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335
10.4025/rvc.v3i2.66335
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v3i2.66335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335/751375155190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 232-243
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979311443968