O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335 |
Resumo: | The objective of this research is to present the contributions of a continuing education course in Basic Astronomy for the constitution of a formative and reflective trajectory of Science teachers in the final years of Elementary School and how Whatsapp can enable the construction of knowledge in a collaborative way. The methodology adopted has a qualitative approach. Data collection took place during continuing education. Data analysis was carried out as recommended by the discursive textual analysis method. From our results, Whatsapp is noted as an important tool for debates, exchanges and interactions between teachers. One year after finishing the training course, discursive interactions that constitute collaborative actions, allowed us to infer that even after some time after finishing the course, teachers feedback to a reflective pedagogical practice. |
id |
UEM-13_7c08cca1c108c1d3aef5bf55a96da88b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66335 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIAWhatsappTeachingAstronomyWhatsappEnseñandoAstronomíaWhatsappEnsinoAstronomiaThe objective of this research is to present the contributions of a continuing education course in Basic Astronomy for the constitution of a formative and reflective trajectory of Science teachers in the final years of Elementary School and how Whatsapp can enable the construction of knowledge in a collaborative way. The methodology adopted has a qualitative approach. Data collection took place during continuing education. Data analysis was carried out as recommended by the discursive textual analysis method. From our results, Whatsapp is noted as an important tool for debates, exchanges and interactions between teachers. One year after finishing the training course, discursive interactions that constitute collaborative actions, allowed us to infer that even after some time after finishing the course, teachers feedback to a reflective pedagogical practice.El objetivo de esta investigación es presentar los aportes de un curso de educación continua en Astronomía Básica para la constitución de una trayectoria formativa y reflexiva de profesores de Ciencias en los últimos años de la Enseñanza Fundamental y cómo Whatsapp puede viabilizar la construcción de conocimiento de forma colaborativa. La metodología adoptada tiene un enfoque cualitativo. La recolección de datos se llevó a cabo durante la educación continua. El análisis de datos se llevó a cabo según lo recomendado por el método de análisis textual discursivo. A partir de nuestros resultados, Whatsapp se destaca como una herramienta importante para los debates, intercambios e interacciones entre docentes. Un año después de finalizar el curso de formación, interacciones discursivas que constituyen acciones colaborativas, permitieron inferir que aún después de algún tiempo de culminado el curso, los docentes retroalimentan una práctica pedagógica reflexiva.O objetivo desta pesquisa é apresentar as contribuições de um curso de formação continuada em Astronomia básica, para a constituição de uma trajetória formativa e reflexiva de professores de Ciências, dos anos finais do Ensino Fundamental, e como o Whatsapp pode possibilitar a construção do conhecimento de forma colaborativa. A metodologia adotada tem um enfoque qualitativo. A coleta de dados ocorreu durante a formação continuada. Procedeu- se a análise dos dados conforme o preconizado pelo método de análise textual discursiva. A partir dos nossos resultados, nota-se o Whatsapp como uma ferramenta importante para debates, trocas e interações entre os professores. Um ano após terminado o curso de formação, interações discursivas que se constituem em ações colaborativas, permitiu inferir que mesmo após certo tempo de finalização do curso, os docentes se retroalimentam para uma prática pedagógica reflexiva.Eduem2022-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6633510.4025/rvc.v3i2.66335Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 232-2432675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335/751375155190Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAline Alves de OliveiraPolonia Altoé FusinatoMichel Corci Batista2023-06-15T14:26:23Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66335Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T14:26:23Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA |
spellingShingle |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA Aline Alves de Oliveira Teaching Astronomy Enseñando Astronomía Ensino Astronomia |
title_short |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title_full |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title_fullStr |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title_full_unstemmed |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title_sort |
O WHATSAPP COMO POSSIBILIDADE PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DE FORMA COLABORATIVA: UM RECURSO SIGNIFICATIVO PARA O ENSINO DE ASTRONOMIA |
author |
Aline Alves de Oliveira |
author_facet |
Aline Alves de Oliveira Polonia Altoé Fusinato Michel Corci Batista |
author_role |
author |
author2 |
Polonia Altoé Fusinato Michel Corci Batista |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aline Alves de Oliveira Polonia Altoé Fusinato Michel Corci Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Whatsapp Teaching Astronomy Enseñando Astronomía Ensino Astronomia |
topic |
Whatsapp Teaching Astronomy Enseñando Astronomía Ensino Astronomia |
description |
The objective of this research is to present the contributions of a continuing education course in Basic Astronomy for the constitution of a formative and reflective trajectory of Science teachers in the final years of Elementary School and how Whatsapp can enable the construction of knowledge in a collaborative way. The methodology adopted has a qualitative approach. Data collection took place during continuing education. Data analysis was carried out as recommended by the discursive textual analysis method. From our results, Whatsapp is noted as an important tool for debates, exchanges and interactions between teachers. One year after finishing the training course, discursive interactions that constitute collaborative actions, allowed us to infer that even after some time after finishing the course, teachers feedback to a reflective pedagogical practice. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335 10.4025/rvc.v3i2.66335 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i2.66335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66335/751375155190 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 232-243 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979311443968 |