A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69073 |
Resumo: | This article sought to map and discuss the academic production present in the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the minutes of the National Research Meeting in Science Education (ENPEC) on Scientific and Technological Literacy (ACT ) in Science Teaching in the early years of elementary school, contributing to the critical, autonomous and reflective formative process of social subjects in contemporary times. For this, a state-of-the-art research was carried out, selecting 50 studies that fall within the scope of this study. As a form of analysis, descriptors and emerging categories were created, following the proposal of Discursive Textual Analysis. In general, the surveys mapped indicate that Scientific and Technological Literacy helps in the critical process of the subjects, leading them to a reasoned decision-making. |
id |
UEM-13_bbd7de952d1cff8d1c0806f708601d32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69073 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA Alfabetização Científica e Tecnológica.Ensino de Ciências.Formação crítica.This article sought to map and discuss the academic production present in the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the minutes of the National Research Meeting in Science Education (ENPEC) on Scientific and Technological Literacy (ACT ) in Science Teaching in the early years of elementary school, contributing to the critical, autonomous and reflective formative process of social subjects in contemporary times. For this, a state-of-the-art research was carried out, selecting 50 studies that fall within the scope of this study. As a form of analysis, descriptors and emerging categories were created, following the proposal of Discursive Textual Analysis. In general, the surveys mapped indicate that Scientific and Technological Literacy helps in the critical process of the subjects, leading them to a reasoned decision-making. Este artículo buscó mapear y discutir la producción académica presente en el Portal de Revistas de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (CAPES) y en las actas de la Reunión Nacional de Investigación en Educación en Ciencias (ENPEC) sobre Alfabetización Científica y Tecnológica (ACT ) en la Enseñanza de las Ciencias en los primeros años de la escuela primaria, contribuyendo al proceso formativo crítico, autónomo y reflexivo de los sujetos sociales en la contemporaneidad. Para ello, se realizó una investigación de estado del arte, seleccionando 50 estudios que se enmarcan dentro del alcance de este estudio. Como forma de análisis, se crearon descriptores y categorías emergentes, siguiendo la propuesta del Análisis Textual Discursivo. En general, las encuestas mapeadas indican que la Alfabetización Científica y Tecnológica ayuda en el proceso crítico de los sujetos, llevándolos a una toma de decisiones razonada.O presente artigo buscou mapear e discutir a produção acadêmica presente no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e nas atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC) sobre a Alfabetização Científica e Tecnológica (ACT) no Ensino de Ciências nos anos iniciais do ensino fundamental, contribuindo com o processo formativo crítico, autônomo e reflexivo dos sujeitos sociais na contemporaneidade. Para isso foi realizada uma pesquisa de estado da arte, selecionando 50 pesquisas que se inserem no escopo deste estudo. Como forma de análise foram criados descritores e categorias emergentes, seguindo a proposta da Análise Textual Discursiva. De modo geral, as pesquisas mapeadas sinalizam que a Alfabetização Científica e Tecnológica auxilia no processo crítico dos sujeitos, conduzindo-os a uma tomada de decisão fundamentada.Eduem2023-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6907310.4025/rvc.v4i2.69073Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 19-382675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69073/751375156247Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCristina Ribeiro da Silva, YasminPrestes da Silveira, DieisonLorenzetti, Leonir2023-11-11T19:58:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69073Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:12Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA |
title |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA |
spellingShingle |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA Cristina Ribeiro da Silva, Yasmin Alfabetização Científica e Tecnológica. Ensino de Ciências. Formação crítica. |
title_short |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA |
title_full |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA |
title_fullStr |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA |
title_full_unstemmed |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA |
title_sort |
A ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO DE CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO ACADÊMICA |
author |
Cristina Ribeiro da Silva, Yasmin |
author_facet |
Cristina Ribeiro da Silva, Yasmin Prestes da Silveira, Dieison Lorenzetti, Leonir |
author_role |
author |
author2 |
Prestes da Silveira, Dieison Lorenzetti, Leonir |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cristina Ribeiro da Silva, Yasmin Prestes da Silveira, Dieison Lorenzetti, Leonir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Científica e Tecnológica. Ensino de Ciências. Formação crítica. |
topic |
Alfabetização Científica e Tecnológica. Ensino de Ciências. Formação crítica. |
description |
This article sought to map and discuss the academic production present in the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the minutes of the National Research Meeting in Science Education (ENPEC) on Scientific and Technological Literacy (ACT ) in Science Teaching in the early years of elementary school, contributing to the critical, autonomous and reflective formative process of social subjects in contemporary times. For this, a state-of-the-art research was carried out, selecting 50 studies that fall within the scope of this study. As a form of analysis, descriptors and emerging categories were created, following the proposal of Discursive Textual Analysis. In general, the surveys mapped indicate that Scientific and Technological Literacy helps in the critical process of the subjects, leading them to a reasoned decision-making. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69073 10.4025/rvc.v4i2.69073 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69073 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i2.69073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69073/751375156247 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 19-38 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979347095552 |