A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sophia Leitão Pastorello de Paiva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Naielly Christhiny Paz Rodrigues, Ilkilene Taques Camargo Oliveira, Graciela da Silva Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789
Resumo: The experience at school plays a fundamental role in the degree because it provides moments of experience for the perception of the profession and the exercise of pedagogical theories. This article aims to report the teaching experience of two students of Biological Sciences in the Pedagogical Residency program. The target audience comprises teenagers in their first year of high school, aged between 14 and 16 years old. During the internship at the field school, the stages of setting, observation and conducting were experienced. From this contact at school and with the theoretical support, based mainly on Vygotsky's ideas, it was possible to infer that the way teachers relate to students and the pedagogical method used, influences the behavior of these young people in the classroom.
id UEM-13_d32b2b36572f1c90c8841b3e431df505
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69789
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICAInternshipHigh schoolTeacher trainingPublic schoolPasantíaEscuela secundariaFormación de profesoresEscuela públicaEstágioEnsino médioFormação de professoresEscola públicaThe experience at school plays a fundamental role in the degree because it provides moments of experience for the perception of the profession and the exercise of pedagogical theories. This article aims to report the teaching experience of two students of Biological Sciences in the Pedagogical Residency program. The target audience comprises teenagers in their first year of high school, aged between 14 and 16 years old. During the internship at the field school, the stages of setting, observation and conducting were experienced. From this contact at school and with the theoretical support, based mainly on Vygotsky's ideas, it was possible to infer that the way teachers relate to students and the pedagogical method used, influences the behavior of these young people in the classroom.La experiencia en la escuela juega un papel fundamental en la carrera porque brinda momentos de experiencia para la percepción de la profesión y el ejercicio de las teorías pedagógicas. Este artículo tiene como objetivo relatar la experiencia docente de dos estudiantes de Ciencias Biológicas en el programa de Residencia Pedagógica. El público objetivo está compuesto por adolescentes de primer año de secundaria, con edades comprendidas entre los 14 y los 16 años. Durante la pasantía en la escuela de campo se vivieron las etapas de ambientación, observación y conducción. De este contacto en la escuela y con el sustento teórico, basado principalmente en las ideas de Vygotsky, se pudo inferir que la forma en que los docentes se relacionan con los estudiantes y el método pedagógico utilizado influye en el comportamiento de estos jóvenes en el aula. A experiência na escola apresenta papel fundamental na licenciatura por proporcionar momentos de vivência para a percepção da profissão e de exercício das teorias pedagógicas. O presente artigo tem como objetivo relatar a experiência de formação docente de duas estudantes de Ciências Biológicas no programa Residência Pedagógica. O público-alvo compreende adolescentes cursando o primeiro ano do ensino médio, com idade entre 14 e 16 anos. Durante o estágio na escola-campo, foram vivenciadas as etapas de ambientação, observação e regência. A partir deste contato na escola e com o aporte teórico, embasado principalmente nas ideias de Vygotsky, foi possível inferir que a maneira como os professores relacionam-se com os alunos e o método pedagógico utilizado, influencia no comportamento destes jovens em sala de aula.Eduem2023-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6978910.4025/rvc.v4i2.69789Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 107-1202675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789/751375156508Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSophia Leitão Pastorello de PaivaNaielly Christhiny Paz RodriguesIlkilene Taques Camargo OliveiraGraciela da Silva Oliveira2023-11-11T19:58:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69789Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:11Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
title A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
spellingShingle A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
Sophia Leitão Pastorello de Paiva
Internship
High school
Teacher training
Public school
Pasantía
Escuela secundaria
Formación de profesores
Escuela pública
Estágio
Ensino médio
Formação de professores
Escola pública
title_short A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
title_full A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
title_fullStr A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
title_full_unstemmed A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
title_sort A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
author Sophia Leitão Pastorello de Paiva
author_facet Sophia Leitão Pastorello de Paiva
Naielly Christhiny Paz Rodrigues
Ilkilene Taques Camargo Oliveira
Graciela da Silva Oliveira
author_role author
author2 Naielly Christhiny Paz Rodrigues
Ilkilene Taques Camargo Oliveira
Graciela da Silva Oliveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sophia Leitão Pastorello de Paiva
Naielly Christhiny Paz Rodrigues
Ilkilene Taques Camargo Oliveira
Graciela da Silva Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Internship
High school
Teacher training
Public school
Pasantía
Escuela secundaria
Formación de profesores
Escuela pública
Estágio
Ensino médio
Formação de professores
Escola pública
topic Internship
High school
Teacher training
Public school
Pasantía
Escuela secundaria
Formación de profesores
Escuela pública
Estágio
Ensino médio
Formação de professores
Escola pública
description The experience at school plays a fundamental role in the degree because it provides moments of experience for the perception of the profession and the exercise of pedagogical theories. This article aims to report the teaching experience of two students of Biological Sciences in the Pedagogical Residency program. The target audience comprises teenagers in their first year of high school, aged between 14 and 16 years old. During the internship at the field school, the stages of setting, observation and conducting were experienced. From this contact at school and with the theoretical support, based mainly on Vygotsky's ideas, it was possible to infer that the way teachers relate to students and the pedagogical method used, influences the behavior of these young people in the classroom.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789
10.4025/rvc.v4i2.69789
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i2.69789
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789/751375156508
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 107-120
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979357581312