A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789 |
Resumo: | The experience at school plays a fundamental role in the degree because it provides moments of experience for the perception of the profession and the exercise of pedagogical theories. This article aims to report the teaching experience of two students of Biological Sciences in the Pedagogical Residency program. The target audience comprises teenagers in their first year of high school, aged between 14 and 16 years old. During the internship at the field school, the stages of setting, observation and conducting were experienced. From this contact at school and with the theoretical support, based mainly on Vygotsky's ideas, it was possible to infer that the way teachers relate to students and the pedagogical method used, influences the behavior of these young people in the classroom. |
id |
UEM-13_d32b2b36572f1c90c8841b3e431df505 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69789 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICAInternshipHigh schoolTeacher trainingPublic schoolPasantíaEscuela secundariaFormación de profesoresEscuela públicaEstágioEnsino médioFormação de professoresEscola públicaThe experience at school plays a fundamental role in the degree because it provides moments of experience for the perception of the profession and the exercise of pedagogical theories. This article aims to report the teaching experience of two students of Biological Sciences in the Pedagogical Residency program. The target audience comprises teenagers in their first year of high school, aged between 14 and 16 years old. During the internship at the field school, the stages of setting, observation and conducting were experienced. From this contact at school and with the theoretical support, based mainly on Vygotsky's ideas, it was possible to infer that the way teachers relate to students and the pedagogical method used, influences the behavior of these young people in the classroom.La experiencia en la escuela juega un papel fundamental en la carrera porque brinda momentos de experiencia para la percepción de la profesión y el ejercicio de las teorías pedagógicas. Este artículo tiene como objetivo relatar la experiencia docente de dos estudiantes de Ciencias Biológicas en el programa de Residencia Pedagógica. El público objetivo está compuesto por adolescentes de primer año de secundaria, con edades comprendidas entre los 14 y los 16 años. Durante la pasantía en la escuela de campo se vivieron las etapas de ambientación, observación y conducción. De este contacto en la escuela y con el sustento teórico, basado principalmente en las ideas de Vygotsky, se pudo inferir que la forma en que los docentes se relacionan con los estudiantes y el método pedagógico utilizado influye en el comportamiento de estos jóvenes en el aula. A experiência na escola apresenta papel fundamental na licenciatura por proporcionar momentos de vivência para a percepção da profissão e de exercício das teorias pedagógicas. O presente artigo tem como objetivo relatar a experiência de formação docente de duas estudantes de Ciências Biológicas no programa Residência Pedagógica. O público-alvo compreende adolescentes cursando o primeiro ano do ensino médio, com idade entre 14 e 16 anos. Durante o estágio na escola-campo, foram vivenciadas as etapas de ambientação, observação e regência. A partir deste contato na escola e com o aporte teórico, embasado principalmente nas ideias de Vygotsky, foi possível inferir que a maneira como os professores relacionam-se com os alunos e o método pedagógico utilizado, influencia no comportamento destes jovens em sala de aula.Eduem2023-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6978910.4025/rvc.v4i2.69789Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 107-1202675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789/751375156508Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSophia Leitão Pastorello de PaivaNaielly Christhiny Paz RodriguesIlkilene Taques Camargo OliveiraGraciela da Silva Oliveira2023-11-11T19:58:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69789Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:11Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA |
title |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA |
spellingShingle |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA Sophia Leitão Pastorello de Paiva Internship High school Teacher training Public school Pasantía Escuela secundaria Formación de profesores Escuela pública Estágio Ensino médio Formação de professores Escola pública |
title_short |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA |
title_full |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA |
title_fullStr |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA |
title_full_unstemmed |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA |
title_sort |
A EXPERIÊNCIA NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES: UM RELATO SOBRE A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA |
author |
Sophia Leitão Pastorello de Paiva |
author_facet |
Sophia Leitão Pastorello de Paiva Naielly Christhiny Paz Rodrigues Ilkilene Taques Camargo Oliveira Graciela da Silva Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Naielly Christhiny Paz Rodrigues Ilkilene Taques Camargo Oliveira Graciela da Silva Oliveira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sophia Leitão Pastorello de Paiva Naielly Christhiny Paz Rodrigues Ilkilene Taques Camargo Oliveira Graciela da Silva Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internship High school Teacher training Public school Pasantía Escuela secundaria Formación de profesores Escuela pública Estágio Ensino médio Formação de professores Escola pública |
topic |
Internship High school Teacher training Public school Pasantía Escuela secundaria Formación de profesores Escuela pública Estágio Ensino médio Formação de professores Escola pública |
description |
The experience at school plays a fundamental role in the degree because it provides moments of experience for the perception of the profession and the exercise of pedagogical theories. This article aims to report the teaching experience of two students of Biological Sciences in the Pedagogical Residency program. The target audience comprises teenagers in their first year of high school, aged between 14 and 16 years old. During the internship at the field school, the stages of setting, observation and conducting were experienced. From this contact at school and with the theoretical support, based mainly on Vygotsky's ideas, it was possible to infer that the way teachers relate to students and the pedagogical method used, influences the behavior of these young people in the classroom. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789 10.4025/rvc.v4i2.69789 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i2.69789 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69789/751375156508 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 107-120 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979357581312 |