EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elisa Marchi Gonzatti, Sônia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Jung Friedrich de Lima, Noeli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70791
Resumo: This work is the result of master's research in the professional modality in Exact Sciences Teaching. Among the emerging empirical results, this analysis will highlight the contributions of scientific initiation to the development of epistemic practices linked to the social dimension of science. The scientific initiation meetings were conducted at a public school in Mato Grosso, with a 3rd-year class of High School. The theoretical framework of analysis dialogues with research contributions on the development of critical thinking and with guidelines on inquiry-based teaching. The empirical data emerged from focus groups and the field diaries of the students and the researcher. In general terms, it was possible to conclude that scientific initiation provided the opportunity to experience epistemic practices linked to the production and communication of knowledge. Among them, the development of argumentation in different stages of the research carried out by the students stands out.
id UEM-13_f87fc06c3967b11db58b586c41c30d80
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70791
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATIONPRÁCTICAS EPISTÉMICAS EN EL CONTEXTO DE LA INICIACIÓN CIENTÍFICA: ENSAYOS SOBRE EL DESARROLLO DE LA ARGUMENTACIÓNPRÁTICAS EPISTÊMICAS NO CONTEXTO DA INICIAÇÃO CIENTÍFICA: ENSAIOS SOBRE O DESENVOLVIMENTO DA ARGUMENTAÇÃOScientific InitiationEpistemic practicesCritical thinkingArgumentationIniciación CientíficaPrácticas epistémicasPensamiento críticoArgumentaciónIniciação científicaPráticas epistêmicasPensamento críticoArgumentaçãoThis work is the result of master's research in the professional modality in Exact Sciences Teaching. Among the emerging empirical results, this analysis will highlight the contributions of scientific initiation to the development of epistemic practices linked to the social dimension of science. The scientific initiation meetings were conducted at a public school in Mato Grosso, with a 3rd-year class of High School. The theoretical framework of analysis dialogues with research contributions on the development of critical thinking and with guidelines on inquiry-based teaching. The empirical data emerged from focus groups and the field diaries of the students and the researcher. In general terms, it was possible to conclude that scientific initiation provided the opportunity to experience epistemic practices linked to the production and communication of knowledge. Among them, the development of argumentation in different stages of the research carried out by the students stands out.Este trabajo es resultado de una investigación de maestría en la modalidad profesional en Didáctica de las Ciencias Exactas. Entre los resultados empíricos emergentes, este análisis destacará las contribuciones de la iniciación científica al desarrollo de prácticas epistémicas vinculadas a la dimensión social de la ciencia. Los encuentros de iniciación científica se realizaron en una escuela pública estatal de Mato Grosso, con una clase de 3º año de secundaria. El marco teórico del análisis dialoga con aportes de investigaciones sobre el desarrollo del pensamiento crítico y con directrices sobre la enseñanza a través de la indagación. Los datos empíricos surgieron de grupos focales y de los diarios de campo de los estudiantes y del investigador. En términos generales, fue posible concluir que la iniciación científica brindó la oportunidad de experimentar prácticas epistémicas vinculadas a la producción y comunicación de conocimientos. Entre ellos, destaca el desarrollo de la argumentación en diferentes etapas de la investigación realizada por los estudiantes.Este trabalho é fruto de uma pesquisa de mestrado na modalidade profissional em Ensino de Ciências Exatas. Dentre os resultados empíricos emergentes, esta análise irá destacar as contribuições da iniciação científica para o desenvolvimento de práticas epistêmicas ligadas à dimensão social da ciência. Os encontros de iniciação científica foram realizados em uma escola pública estadual de Mato Grosso, com uma turma de 3º ano do Ensino Médio. O quadro teórico de análise dialoga com contribuições de pesquisas sobre o desenvolvimento do pensamento crítico e com diretrizes sobre o ensino por investigação. Os dados empíricos emergiram de grupos focais e dos diários de campo dos estudantes e da pesquisadora. Em termos gerais, foi possível concluir que a iniciação científica oportunizou a vivência de práticas epistêmicas ligadas à produção e comunicação do conhecimento. Entre elas, destacam-se o desenvolvimento da argumentação em diferentes etapas das pesquisas realizadas pelos estudantes.Eduem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7079110.4025/rvc.v4i3.70791Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 233-2452675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70791/751375157041Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessElisa Marchi Gonzatti, SôniaJung Friedrich de Lima, Noeli2023-12-21T22:57:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70791Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-12-21T22:57:55Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION
PRÁCTICAS EPISTÉMICAS EN EL CONTEXTO DE LA INICIACIÓN CIENTÍFICA: ENSAYOS SOBRE EL DESARROLLO DE LA ARGUMENTACIÓN
PRÁTICAS EPISTÊMICAS NO CONTEXTO DA INICIAÇÃO CIENTÍFICA: ENSAIOS SOBRE O DESENVOLVIMENTO DA ARGUMENTAÇÃO
title EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION
spellingShingle EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION
Elisa Marchi Gonzatti, Sônia
Scientific Initiation
Epistemic practices
Critical thinking
Argumentation
Iniciación Científica
Prácticas epistémicas
Pensamiento crítico
Argumentación
Iniciação científica
Práticas epistêmicas
Pensamento crítico
Argumentação
title_short EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION
title_full EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION
title_fullStr EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION
title_full_unstemmed EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION
title_sort EPISTEMIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC INITIATION: ESSAYS ON THE DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION
author Elisa Marchi Gonzatti, Sônia
author_facet Elisa Marchi Gonzatti, Sônia
Jung Friedrich de Lima, Noeli
author_role author
author2 Jung Friedrich de Lima, Noeli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Elisa Marchi Gonzatti, Sônia
Jung Friedrich de Lima, Noeli
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific Initiation
Epistemic practices
Critical thinking
Argumentation
Iniciación Científica
Prácticas epistémicas
Pensamiento crítico
Argumentación
Iniciação científica
Práticas epistêmicas
Pensamento crítico
Argumentação
topic Scientific Initiation
Epistemic practices
Critical thinking
Argumentation
Iniciación Científica
Prácticas epistémicas
Pensamiento crítico
Argumentación
Iniciação científica
Práticas epistêmicas
Pensamento crítico
Argumentação
description This work is the result of master's research in the professional modality in Exact Sciences Teaching. Among the emerging empirical results, this analysis will highlight the contributions of scientific initiation to the development of epistemic practices linked to the social dimension of science. The scientific initiation meetings were conducted at a public school in Mato Grosso, with a 3rd-year class of High School. The theoretical framework of analysis dialogues with research contributions on the development of critical thinking and with guidelines on inquiry-based teaching. The empirical data emerged from focus groups and the field diaries of the students and the researcher. In general terms, it was possible to conclude that scientific initiation provided the opportunity to experience epistemic practices linked to the production and communication of knowledge. Among them, the development of argumentation in different stages of the research carried out by the students stands out.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70791
10.4025/rvc.v4i3.70791
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70791
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i3.70791
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70791/751375157041
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 233-245
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979510673408