ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | TICs & EaD em Foco |
Texto Completo: | https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667 |
Resumo: | This article aims to raise questions about entrepreneurial training, being mediated in the context of the digital society. In addition, challenges are presented and alternatives are proposed so that this mediation is consistent and meaningful for the student, from a vision of Education based on the concepts of the Metaverse. To do so, we started with a contextualization of the concept of entrepreneurship and its social and economic importance. It was found that, despite entrepreneurship being widely discussed, it is clear that in some cases there is disagreement about the scope of the term. Then, the digital society and the challenges of entrepreneurs inserted in this context are discussed, where the “new” is updated every second. From the analysis, it is concluded that it is essential to insert, throughout the entrepreneurial training, ICT that allow simulating the activities and problem-solving scenarios found in today’s market. |
id |
UEMA-1_6ffefc4f84ce19a9fb88177a3131a1be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.uemanet.uema.br:article/667 |
network_acronym_str |
UEMA-1 |
network_name_str |
TICs & EaD em Foco |
repository_id_str |
|
spelling |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverseFORMACIÓN EMPRESARIAL COMO DEMANDA DE LA SOCIEDAD DIGITAL: posibilidades a partir del metaverso educacionalFORMAÇÃO EMPREENDEDORA COMO DEMANDA DA SOCIEDADE DO DIGITAL: possibilidades a partir do metaverso educacionalEmpreendedorismo; Sociedade do digital; Formação empreendedora; Metaverso.Empreendimiento; Socied digital; Fromación empresarial; Metaverso.Entrepreneurship; Digital society; Entrepreneurial training; Metaverse.This article aims to raise questions about entrepreneurial training, being mediated in the context of the digital society. In addition, challenges are presented and alternatives are proposed so that this mediation is consistent and meaningful for the student, from a vision of Education based on the concepts of the Metaverse. To do so, we started with a contextualization of the concept of entrepreneurship and its social and economic importance. It was found that, despite entrepreneurship being widely discussed, it is clear that in some cases there is disagreement about the scope of the term. Then, the digital society and the challenges of entrepreneurs inserted in this context are discussed, where the “new” is updated every second. From the analysis, it is concluded that it is essential to insert, throughout the entrepreneurial training, ICT that allow simulating the activities and problem-solving scenarios found in today’s market.El presente artículo tiene como objetivo plantear cuestiones sobre la educación emprendedora, mediada en el contexto de la sociedad digital. Además, se presentan los retos y propuestas alternativas para que esta mediación sea consistente y significativa para el alumno, en una visión de la Educación desde los conceptos del metaverso. Para esto, se realizó una contextualización del concepto de emprendimiento y su importancia social y económica. También se verificó que, a pesar de que el emprendimiento sea ampliamente discutido, se percibe que existe, en algunos casos, un desentendimiento sobre el alcance del concepto. Posteriormente, se aborda la sociedad digital y los retos a los que se enfrentan los emprendedores en este contexto, donde lo "nuevo" se actualiza cada segundo. A partir de este análisis, se concluye que es imprescindible insertar en toda la educación emprendedora las TIC que permiten simular actividades y situaciones-problemas que se encuentran en el mercado actual.O presente artigo tem como objetivo trazer questões sobre a formação empreendedora, sendo mediada no contexto da sociedade do digital. Além disso, são apresentados os desafios e propostas alternativas para que essa mediação seja condizente e significativa para o aluno, em uma visão da Educação a partir dos conceitos do metaverso. Para tanto, partiu-se de uma contextualização sobre o conceito de empreendedorismo e sua importância social e econômica. Verificou-se ainda que, apesar do empreendedorismo ser amplamente discutido, percebe-se que há em alguns casos desentendimento sobre a amplitude do termo. Em seguida, é discutida a sociedade do digital e os desafios dos empreendedores inseridos nesse contexto, onde o “novo” é atualizado a cada segundo. A partir da análise, conclui-se que é fundamental inserir ao longo da formação empreendedora as TIC que permitem simular as atividades e situações-problemas encontradas no mercado atual.Universidade Estadual do Maranhão - UEMA2023-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/66710.18817/ticseademfoco.v9i1.667TICs & EaD em Foco; Vol. 9 No. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129TICs & EaD em Foco; Vol. 9 Núm. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129TICs & EaD em Foco; v. 9 n. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-1292447-572610.18817/ticseademfoco.v9i1reponame:TICs & EaD em Focoinstname:Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet)instacron:UEMAnetporhttps://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667/447Copyright (c) 2023 TICs & EaD em Focoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos Junior, Veríssimo Barros dosDiniz Neto, Alberto Joaquim GoveiaAquino, Bruno de OliveiraBottentuit Junior, João Batista2023-07-31T21:31:00Zoai:ojs.www.uemanet.uema.br:article/667Revistahttp://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfocoPUBtics.eadfoco@uemanet.uema.br2447-57262447-5726opendoar:2023-07-31T21:31TICs & EaD em Foco - Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse FORMACIÓN EMPRESARIAL COMO DEMANDA DE LA SOCIEDAD DIGITAL: posibilidades a partir del metaverso educacional FORMAÇÃO EMPREENDEDORA COMO DEMANDA DA SOCIEDADE DO DIGITAL: possibilidades a partir do metaverso educacional |
title |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse |
spellingShingle |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse Santos Junior, Veríssimo Barros dos Empreendedorismo; Sociedade do digital; Formação empreendedora; Metaverso. Empreendimiento; Socied digital; Fromación empresarial; Metaverso. Entrepreneurship; Digital society; Entrepreneurial training; Metaverse. |
title_short |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse |
title_full |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse |
title_fullStr |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse |
title_full_unstemmed |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse |
title_sort |
ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse |
author |
Santos Junior, Veríssimo Barros dos |
author_facet |
Santos Junior, Veríssimo Barros dos Diniz Neto, Alberto Joaquim Goveia Aquino, Bruno de Oliveira Bottentuit Junior, João Batista |
author_role |
author |
author2 |
Diniz Neto, Alberto Joaquim Goveia Aquino, Bruno de Oliveira Bottentuit Junior, João Batista |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Junior, Veríssimo Barros dos Diniz Neto, Alberto Joaquim Goveia Aquino, Bruno de Oliveira Bottentuit Junior, João Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empreendedorismo; Sociedade do digital; Formação empreendedora; Metaverso. Empreendimiento; Socied digital; Fromación empresarial; Metaverso. Entrepreneurship; Digital society; Entrepreneurial training; Metaverse. |
topic |
Empreendedorismo; Sociedade do digital; Formação empreendedora; Metaverso. Empreendimiento; Socied digital; Fromación empresarial; Metaverso. Entrepreneurship; Digital society; Entrepreneurial training; Metaverse. |
description |
This article aims to raise questions about entrepreneurial training, being mediated in the context of the digital society. In addition, challenges are presented and alternatives are proposed so that this mediation is consistent and meaningful for the student, from a vision of Education based on the concepts of the Metaverse. To do so, we started with a contextualization of the concept of entrepreneurship and its social and economic importance. It was found that, despite entrepreneurship being widely discussed, it is clear that in some cases there is disagreement about the scope of the term. Then, the digital society and the challenges of entrepreneurs inserted in this context are discussed, where the “new” is updated every second. From the analysis, it is concluded that it is essential to insert, throughout the entrepreneurial training, ICT that allow simulating the activities and problem-solving scenarios found in today’s market. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667 10.18817/ticseademfoco.v9i1.667 |
url |
https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667 |
identifier_str_mv |
10.18817/ticseademfoco.v9i1.667 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667/447 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 TICs & EaD em Foco info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 TICs & EaD em Foco |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão - UEMA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão - UEMA |
dc.source.none.fl_str_mv |
TICs & EaD em Foco; Vol. 9 No. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129 TICs & EaD em Foco; Vol. 9 Núm. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129 TICs & EaD em Foco; v. 9 n. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129 2447-5726 10.18817/ticseademfoco.v9i1 reponame:TICs & EaD em Foco instname:Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet) instacron:UEMAnet |
instname_str |
Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet) |
instacron_str |
UEMAnet |
institution |
UEMAnet |
reponame_str |
TICs & EaD em Foco |
collection |
TICs & EaD em Foco |
repository.name.fl_str_mv |
TICs & EaD em Foco - Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet) |
repository.mail.fl_str_mv |
tics.eadfoco@uemanet.uema.br |
_version_ |
1797047055635447808 |