ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Junior, Veríssimo Barros dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Diniz Neto, Alberto Joaquim Goveia, Aquino, Bruno de Oliveira, Bottentuit Junior, João Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: TICs & EaD em Foco
Texto Completo: https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667
Resumo: This article aims to raise questions about entrepreneurial training, being mediated in the context of the digital society. In addition, challenges are presented and alternatives are proposed so that this mediation is consistent and meaningful for the student, from a vision of Education based on the concepts of the Metaverse. To do so, we started with a contextualization of the concept of entrepreneurship and its social and economic importance. It was found that, despite entrepreneurship being widely discussed, it is clear that in some cases there is disagreement about the scope of the term. Then, the digital society and the challenges of entrepreneurs inserted in this context are discussed, where the “new” is updated every second. From the analysis, it is concluded that it is essential to insert, throughout the entrepreneurial training, ICT that allow simulating the activities and problem-solving scenarios found in today’s market.
id UEMA-1_6ffefc4f84ce19a9fb88177a3131a1be
oai_identifier_str oai:ojs.www.uemanet.uema.br:article/667
network_acronym_str UEMA-1
network_name_str TICs & EaD em Foco
repository_id_str
spelling ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverseFORMACIÓN EMPRESARIAL COMO DEMANDA DE LA SOCIEDAD DIGITAL: posibilidades a partir del metaverso educacionalFORMAÇÃO EMPREENDEDORA COMO DEMANDA DA SOCIEDADE DO DIGITAL: possibilidades a partir do metaverso educacionalEmpreendedorismo; Sociedade do digital; Formação empreendedora; Metaverso.Empreendimiento; Socied digital; Fromación empresarial; Metaverso.Entrepreneurship; Digital society; Entrepreneurial training; Metaverse.This article aims to raise questions about entrepreneurial training, being mediated in the context of the digital society. In addition, challenges are presented and alternatives are proposed so that this mediation is consistent and meaningful for the student, from a vision of Education based on the concepts of the Metaverse. To do so, we started with a contextualization of the concept of entrepreneurship and its social and economic importance. It was found that, despite entrepreneurship being widely discussed, it is clear that in some cases there is disagreement about the scope of the term. Then, the digital society and the challenges of entrepreneurs inserted in this context are discussed, where the “new” is updated every second. From the analysis, it is concluded that it is essential to insert, throughout the entrepreneurial training, ICT that allow simulating the activities and problem-solving scenarios found in today’s market.El presente artículo tiene como objetivo plantear cuestiones sobre la educación emprendedora, mediada en el contexto de la sociedad digital. Además, se presentan los retos y propuestas alternativas para que esta mediación sea consistente y significativa para el alumno, en una visión de la Educación desde los conceptos del metaverso. Para esto, se realizó una contextualización del concepto de emprendimiento y su importancia social y económica. También se verificó que, a pesar de que el emprendimiento sea ampliamente discutido, se percibe que existe, en algunos casos, un desentendimiento sobre el alcance del concepto. Posteriormente, se aborda la sociedad digital y los retos a los que se enfrentan los emprendedores en este contexto, donde lo "nuevo" se actualiza cada segundo. A partir de este análisis, se concluye que es imprescindible insertar en toda la educación emprendedora las TIC que permiten simular actividades y situaciones-problemas que se encuentran en el mercado actual.O presente artigo tem como objetivo trazer questões sobre a formação empreendedora, sendo mediada no contexto da sociedade do digital. Além disso, são apresentados os desafios e propostas alternativas para que essa mediação seja condizente e significativa para o aluno, em uma visão da Educação a partir dos conceitos do metaverso. Para tanto, partiu-se de uma contextualização sobre o conceito de empreendedorismo e sua importância social e econômica. Verificou-se ainda que, apesar do empreendedorismo ser amplamente discutido, percebe-se que há em alguns casos desentendimento sobre a amplitude do termo. Em seguida, é discutida a sociedade do digital e os desafios dos empreendedores inseridos nesse contexto, onde o “novo” é atualizado a cada segundo. A partir da análise, conclui-se que é fundamental inserir ao longo da formação empreendedora as TIC que permitem simular as atividades e situações-problemas encontradas no mercado atual.Universidade Estadual do Maranhão - UEMA2023-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/66710.18817/ticseademfoco.v9i1.667TICs & EaD em Foco; Vol. 9 No. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129TICs & EaD em Foco; Vol. 9 Núm. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129TICs & EaD em Foco; v. 9 n. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-1292447-572610.18817/ticseademfoco.v9i1reponame:TICs & EaD em Focoinstname:Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet)instacron:UEMAnetporhttps://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667/447Copyright (c) 2023 TICs & EaD em Focoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos Junior, Veríssimo Barros dosDiniz Neto, Alberto Joaquim GoveiaAquino, Bruno de OliveiraBottentuit Junior, João Batista2023-07-31T21:31:00Zoai:ojs.www.uemanet.uema.br:article/667Revistahttp://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfocoPUBtics.eadfoco@uemanet.uema.br2447-57262447-5726opendoar:2023-07-31T21:31TICs & EaD em Foco - Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet)false
dc.title.none.fl_str_mv ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
FORMACIÓN EMPRESARIAL COMO DEMANDA DE LA SOCIEDAD DIGITAL: posibilidades a partir del metaverso educacional
FORMAÇÃO EMPREENDEDORA COMO DEMANDA DA SOCIEDADE DO DIGITAL: possibilidades a partir do metaverso educacional
title ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
spellingShingle ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
Santos Junior, Veríssimo Barros dos
Empreendedorismo; Sociedade do digital; Formação empreendedora; Metaverso.
Empreendimiento; Socied digital; Fromación empresarial; Metaverso.
Entrepreneurship; Digital society; Entrepreneurial training; Metaverse.
title_short ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
title_full ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
title_fullStr ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
title_full_unstemmed ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
title_sort ENTREPRENEURIAL TRAINING AS A DEMAND OF THE DIGITAL SOCIETY: possibilities from the educational metaverse
author Santos Junior, Veríssimo Barros dos
author_facet Santos Junior, Veríssimo Barros dos
Diniz Neto, Alberto Joaquim Goveia
Aquino, Bruno de Oliveira
Bottentuit Junior, João Batista
author_role author
author2 Diniz Neto, Alberto Joaquim Goveia
Aquino, Bruno de Oliveira
Bottentuit Junior, João Batista
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Junior, Veríssimo Barros dos
Diniz Neto, Alberto Joaquim Goveia
Aquino, Bruno de Oliveira
Bottentuit Junior, João Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Empreendedorismo; Sociedade do digital; Formação empreendedora; Metaverso.
Empreendimiento; Socied digital; Fromación empresarial; Metaverso.
Entrepreneurship; Digital society; Entrepreneurial training; Metaverse.
topic Empreendedorismo; Sociedade do digital; Formação empreendedora; Metaverso.
Empreendimiento; Socied digital; Fromación empresarial; Metaverso.
Entrepreneurship; Digital society; Entrepreneurial training; Metaverse.
description This article aims to raise questions about entrepreneurial training, being mediated in the context of the digital society. In addition, challenges are presented and alternatives are proposed so that this mediation is consistent and meaningful for the student, from a vision of Education based on the concepts of the Metaverse. To do so, we started with a contextualization of the concept of entrepreneurship and its social and economic importance. It was found that, despite entrepreneurship being widely discussed, it is clear that in some cases there is disagreement about the scope of the term. Then, the digital society and the challenges of entrepreneurs inserted in this context are discussed, where the “new” is updated every second. From the analysis, it is concluded that it is essential to insert, throughout the entrepreneurial training, ICT that allow simulating the activities and problem-solving scenarios found in today’s market.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667
10.18817/ticseademfoco.v9i1.667
url https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667
identifier_str_mv 10.18817/ticseademfoco.v9i1.667
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/667/447
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 TICs & EaD em Foco
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 TICs & EaD em Foco
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão - UEMA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão - UEMA
dc.source.none.fl_str_mv TICs & EaD em Foco; Vol. 9 No. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129
TICs & EaD em Foco; Vol. 9 Núm. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129
TICs & EaD em Foco; v. 9 n. 1 (2023): TICs & EaD em Foco: Dossiê - Tecnologias Digitais e Metaversos na Educação; 116-129
2447-5726
10.18817/ticseademfoco.v9i1
reponame:TICs & EaD em Foco
instname:Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet)
instacron:UEMAnet
instname_str Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet)
instacron_str UEMAnet
institution UEMAnet
reponame_str TICs & EaD em Foco
collection TICs & EaD em Foco
repository.name.fl_str_mv TICs & EaD em Foco - Núcleo de Tecnologias para Educação (UEMAnet)
repository.mail.fl_str_mv tics.eadfoco@uemanet.uema.br
_version_ 1797047055635447808