THE TRAINING OF THE BRAZILIAN SIGN LANGUAGE INSTRUCTOR: an autoethnographic report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Wender Paulo De Almeida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Daxenberger, Ana Cristina Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7020
Resumo: Teacher educational background in Brazil is guided by official documents which separate high school professionals and higher education ones. Specifically, regarding the deaf community, the legislation that supports the Libras (Brazilian Sign Language) instructor qualification is Decree 5,626/2005 which provides for the possibility of training at high school and higher education levels. The general aim was to investigate the qualification process of Libras instructors from Pernambuco State heartland until their professional certification. The research has a qualitative approach, characterized as autoethnographic one, for which observation and writing of a memorial were used. From data collected, it was established that since the initial qualification until to become a Libras instructor has been demanded a long journey that went from proficiency in Libras to professional qualification aspects.
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spelling THE TRAINING OF THE BRAZILIAN SIGN LANGUAGE INSTRUCTOR: an autoethnographic reportLA FORMACIÓN DEL INSTRUCTOR LIBRAS: un relato autoetnográficoA Formação do instrutor de LIBRAS: um relato autoetnográficoProficiência em LibrasMagistérioEnsino de LibrasFormação ProfissionalCompetencia en LibrasMagisterioEnseñanza de LibrasFormación profesionalProficiency in LibrasProfessional qualificationMastershipLibras teachingTeacher educational background in Brazil is guided by official documents which separate high school professionals and higher education ones. Specifically, regarding the deaf community, the legislation that supports the Libras (Brazilian Sign Language) instructor qualification is Decree 5,626/2005 which provides for the possibility of training at high school and higher education levels. The general aim was to investigate the qualification process of Libras instructors from Pernambuco State heartland until their professional certification. The research has a qualitative approach, characterized as autoethnographic one, for which observation and writing of a memorial were used. From data collected, it was established that since the initial qualification until to become a Libras instructor has been demanded a long journey that went from proficiency in Libras to professional qualification aspects.La formación docente en Brasil está guiada por documentos oficiales que separan a los profesionales de la enseñanza media y universitaria. Específicamente, en lo que respecta a la comunidad sorda, la legislación que apoya la formación del instructor de Libras (Lengua de Signos Brasileña) es el Decreto 5.626/2005, que prevé la posibilidad de formación en niveles secundarios y superiores. El objetivo general fue investigar el proceso de formación de los instructores de Libras en el interior del estado de Pernambuco hasta su certificación profesional. La investigación tiene es cualitativo, caracterizado como autoetnográfico, para lo cual se utilizó la observación y redacción de un memorial. A partir de los datos, se constató que la formación inicial para convertirse en instructor de Libras es un largo camino, que va desde la competencia en Libras hasta los aspectos de formación profesional.A formação docente, no Brasil, nortea-se por documentos oficiais que fazem a separação entre profissionais de níveis médio e superior. Especificamente, sobre a comunidade surda, a legislação que ampara a formação do instrutor de Libras (Língua Brasileira de Sinais) é o Decreto 5.626/2005, o qual traz a possibilidade de formação em níveis médio e superior. O objetivo geral foi investigar sobre o processo formativo de instrutores de Libras no interior do estado de Pernambuco até a sua certificação profissional. A pesquisa tem abordagem qualitativa, caracterizando-se como autoetnográfica, para a qual utilizaram-se a observação e a escrita de um memorial. A partir dos dados, foi constatado que a formação inicial até se tornar um instrutor de Libras demandou uma jornada longa, que perpassou da proficiência em Libras até aspectos formativos profissionais.EDUEMG2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/702010.36704/eef.v26i50.7020Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-21Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-21Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-212317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7020/4843Copyright (c) 2023 WENDER TORRES, ANA CRISTINA DAXENBERGERinfo:eu-repo/semantics/openAccessTorres, Wender Paulo De AlmeidaDaxenberger, Ana Cristina Silva2023-11-30T21:00:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7020Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:24Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
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