LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007 |
Resumo: | This article contemplates a reflection on the power of a group of teachers in educational activities with/through cinema, as this dialogue connector, knowledge aggregator and author builder. This is an excerpt from the experiences and reflections of a doctoral research that highlighted some experiences with cinema in the transformation of teachers. Seeking elements for dialogue and reflection on the presence of cinema in school and in teacher education, the qualitative approach was taken as methodological inspiration, which made it possible to find ways to represent reality, and collaborative research, in which constructions are collective considering difference and diversity as guiding principles of professional formation. Therefore, it was important to understand how a teaching collective at the school can contribute to the personal and professional development of its members, enhancing relationships with themselves, with others and with the world. |
id |
UEMG-2_56716f0686a36681ab957b71802c0f59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7007 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinemaLuces, cámara... ¡educación! : El poder de un grupo de docentes en actividades de formación continua mediada por el cineLuz, câmera... educação! : A potência de um grupo de professores em atividades de formação continuada mediadas pelo cinemaCinema at School.Teaching Collective.Professional Development.Basic Education.Continuing Education.Cine en la Escuela.Colectivo de Enseñanza.Desarrollo profesional.Educación básica.Formación Continua.Cinema na Escola.Coletivo Docente.Desenvolvimento Profissional.Educação Básica.Formação Continuada.This article contemplates a reflection on the power of a group of teachers in educational activities with/through cinema, as this dialogue connector, knowledge aggregator and author builder. This is an excerpt from the experiences and reflections of a doctoral research that highlighted some experiences with cinema in the transformation of teachers. Seeking elements for dialogue and reflection on the presence of cinema in school and in teacher education, the qualitative approach was taken as methodological inspiration, which made it possible to find ways to represent reality, and collaborative research, in which constructions are collective considering difference and diversity as guiding principles of professional formation. Therefore, it was important to understand how a teaching collective at the school can contribute to the personal and professional development of its members, enhancing relationships with themselves, with others and with the world.Este artículo contempla una reflexión sobre el poder de un grupo de docentes en actividades de formación con/a través del cine, siendo este conector de diálogos, agregador de saberes y constructor de autoría. Se trata de un recorte de las experiencias y reflexiones de una investigación doctoral que evidenció algunas experiencias con el cine en la transformación docente. Buscando elementos de diálogo y reflexión sobre la presencia del cine en la escuela y en la formación docente, se tomó como inspiración metodológica el enfoque cualitativo, que permitió encontrar formas de representar la realidad, y la investigación colaborativa, en la construcciones son colectivas considerando la diferencia. La diversidad como principios rectores de la formación profesional. Por lo tanto, fue importante comprender cómo un colectivo docente en la escuela puede contribuir al desarrollo personal y profesional de sus miembros, potenciando las relaciones consigo mismo, con los demás y con el mundo.O presente artigo contempla uma reflexão sobre a potência de um grupo de professoras em atividades formativas com/pelo cinema, sendo esse o conector de diálogos, agregador de saberes e construtor de autorias. Trata-se de um recorte das vivências e reflexões de uma pesquisa de doutoramento que evidenciou algumas experiências com o cinema na transformação docente. Buscando elementos para o diálogo e a reflexão sobre a presença do cinema na escola e na formação docente, tomou-se como inspiração metodológica a abordagem qualitativa, a qual possibilitou encontrar formas de representar a realidade, e a pesquisa colaborativa, na qual as construções são coletivas considerando a diferença e a diversidade como princípios orientadores da formação profissional. Para tanto, foi importante compreender como um coletivo docente na escola pode contribuir para o desenvolvimento pessoal e profissional dos seus integrantes, potencializando as relações consigo mesmo, com os outros e com o mundo.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/700710.36704/eef.v27i51.7007Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-222317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007/5075Copyright (c) 2024 Ludmila Rodrigues Rosa, Sandro Rogério Vargas Ustrainfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Rosa, LudmilaVargas Ustra, Sandro Rogério2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7007Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema Luces, cámara... ¡educación! : El poder de un grupo de docentes en actividades de formación continua mediada por el cine Luz, câmera... educação! : A potência de um grupo de professores em atividades de formação continuada mediadas pelo cinema |
title |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema |
spellingShingle |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema Rodrigues Rosa, Ludmila Cinema at School. Teaching Collective. Professional Development. Basic Education. Continuing Education. Cine en la Escuela. Colectivo de Enseñanza. Desarrollo profesional. Educación básica. Formación Continua. Cinema na Escola. Coletivo Docente. Desenvolvimento Profissional. Educação Básica. Formação Continuada. |
title_short |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema |
title_full |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema |
title_fullStr |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema |
title_full_unstemmed |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema |
title_sort |
LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema |
author |
Rodrigues Rosa, Ludmila |
author_facet |
Rodrigues Rosa, Ludmila Vargas Ustra, Sandro Rogério |
author_role |
author |
author2 |
Vargas Ustra, Sandro Rogério |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues Rosa, Ludmila Vargas Ustra, Sandro Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema at School. Teaching Collective. Professional Development. Basic Education. Continuing Education. Cine en la Escuela. Colectivo de Enseñanza. Desarrollo profesional. Educación básica. Formación Continua. Cinema na Escola. Coletivo Docente. Desenvolvimento Profissional. Educação Básica. Formação Continuada. |
topic |
Cinema at School. Teaching Collective. Professional Development. Basic Education. Continuing Education. Cine en la Escuela. Colectivo de Enseñanza. Desarrollo profesional. Educación básica. Formación Continua. Cinema na Escola. Coletivo Docente. Desenvolvimento Profissional. Educação Básica. Formação Continuada. |
description |
This article contemplates a reflection on the power of a group of teachers in educational activities with/through cinema, as this dialogue connector, knowledge aggregator and author builder. This is an excerpt from the experiences and reflections of a doctoral research that highlighted some experiences with cinema in the transformation of teachers. Seeking elements for dialogue and reflection on the presence of cinema in school and in teacher education, the qualitative approach was taken as methodological inspiration, which made it possible to find ways to represent reality, and collaborative research, in which constructions are collective considering difference and diversity as guiding principles of professional formation. Therefore, it was important to understand how a teaching collective at the school can contribute to the personal and professional development of its members, enhancing relationships with themselves, with others and with the world. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007 10.36704/eef.v27i51.7007 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v27i51.7007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007/5075 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ludmila Rodrigues Rosa, Sandro Rogério Vargas Ustra info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ludmila Rodrigues Rosa, Sandro Rogério Vargas Ustra |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22 Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22 Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22 2317-0093 10.36704/eef.v27i51 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782511714304 |