LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues Rosa, Ludmila
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Vargas Ustra, Sandro Rogério
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007
Resumo: This article contemplates a reflection on the power of a group of teachers in educational activities with/through cinema, as this dialogue connector, knowledge aggregator and author builder. This is an excerpt from the experiences and reflections of a doctoral research that highlighted some experiences with cinema in the transformation of teachers. Seeking elements for dialogue and reflection on the presence of cinema in school and in teacher education, the qualitative approach was taken as methodological inspiration, which made it possible to find ways to represent reality, and collaborative research, in which constructions are collective considering difference and diversity as guiding principles of professional formation. Therefore, it was important to understand how a teaching collective at the school can contribute to the personal and professional development of its members, enhancing relationships with themselves, with others and with the world.
id UEMG-2_56716f0686a36681ab957b71802c0f59
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7007
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinemaLuces, cámara... ¡educación! : El poder de un grupo de docentes en actividades de formación continua mediada por el cineLuz, câmera... educação! : A potência de um grupo de professores em atividades de formação continuada mediadas pelo cinemaCinema at School.Teaching Collective.Professional Development.Basic Education.Continuing Education.Cine en la Escuela.Colectivo de Enseñanza.Desarrollo profesional.Educación básica.Formación Continua.Cinema na Escola.Coletivo Docente.Desenvolvimento Profissional.Educação Básica.Formação Continuada.This article contemplates a reflection on the power of a group of teachers in educational activities with/through cinema, as this dialogue connector, knowledge aggregator and author builder. This is an excerpt from the experiences and reflections of a doctoral research that highlighted some experiences with cinema in the transformation of teachers. Seeking elements for dialogue and reflection on the presence of cinema in school and in teacher education, the qualitative approach was taken as methodological inspiration, which made it possible to find ways to represent reality, and collaborative research, in which constructions are collective considering difference and diversity as guiding principles of professional formation. Therefore, it was important to understand how a teaching collective at the school can contribute to the personal and professional development of its members, enhancing relationships with themselves, with others and with the world.Este artículo contempla una reflexión sobre el poder de un grupo de docentes en actividades de formación con/a través del cine, siendo este conector de diálogos, agregador de saberes y constructor de autoría. Se trata de un recorte de las experiencias y reflexiones de una investigación doctoral que evidenció algunas experiencias con el cine en la transformación docente. Buscando elementos de diálogo y reflexión sobre la presencia del cine en la escuela y en la formación docente, se tomó como inspiración metodológica el enfoque cualitativo, que permitió encontrar formas de representar la realidad, y la investigación colaborativa, en la construcciones son colectivas considerando la diferencia. La diversidad como principios rectores de la formación profesional. Por lo tanto, fue importante comprender cómo un colectivo docente en la escuela puede contribuir al desarrollo personal y profesional de sus miembros, potenciando las relaciones consigo mismo, con los demás y con el mundo.O presente artigo contempla uma reflexão sobre a potência de um grupo de professoras em atividades formativas com/pelo cinema, sendo esse o conector de diálogos, agregador de saberes e construtor de autorias. Trata-se de um recorte das vivências e reflexões de uma pesquisa de doutoramento que evidenciou algumas experiências com o cinema na transformação docente. Buscando elementos para o diálogo e a reflexão sobre a presença do cinema na escola e na formação docente, tomou-se como inspiração metodológica a abordagem qualitativa, a qual possibilitou encontrar formas de representar a realidade, e a pesquisa colaborativa, na qual as construções são coletivas considerando a diferença e a diversidade como princípios orientadores da formação profissional. Para tanto, foi importante compreender como um coletivo docente na escola pode contribuir para o desenvolvimento pessoal e profissional dos seus integrantes, potencializando as relações consigo mesmo, com os outros e com o mundo.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/700710.36704/eef.v27i51.7007Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-222317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007/5075Copyright (c) 2024 Ludmila Rodrigues Rosa, Sandro Rogério Vargas Ustrainfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Rosa, LudmilaVargas Ustra, Sandro Rogério2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7007Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
Luces, cámara... ¡educación! : El poder de un grupo de docentes en actividades de formación continua mediada por el cine
Luz, câmera... educação! : A potência de um grupo de professores em atividades de formação continuada mediadas pelo cinema
title LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
spellingShingle LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
Rodrigues Rosa, Ludmila
Cinema at School.
Teaching Collective.
Professional Development.
Basic Education.
Continuing Education.
Cine en la Escuela.
Colectivo de Enseñanza.
Desarrollo profesional.
Educación básica.
Formación Continua.
Cinema na Escola.
Coletivo Docente.
Desenvolvimento Profissional.
Educação Básica.
Formação Continuada.
title_short LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
title_full LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
title_fullStr LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
title_full_unstemmed LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
title_sort LIGHT, CAMERA... EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
author Rodrigues Rosa, Ludmila
author_facet Rodrigues Rosa, Ludmila
Vargas Ustra, Sandro Rogério
author_role author
author2 Vargas Ustra, Sandro Rogério
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues Rosa, Ludmila
Vargas Ustra, Sandro Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema at School.
Teaching Collective.
Professional Development.
Basic Education.
Continuing Education.
Cine en la Escuela.
Colectivo de Enseñanza.
Desarrollo profesional.
Educación básica.
Formación Continua.
Cinema na Escola.
Coletivo Docente.
Desenvolvimento Profissional.
Educação Básica.
Formação Continuada.
topic Cinema at School.
Teaching Collective.
Professional Development.
Basic Education.
Continuing Education.
Cine en la Escuela.
Colectivo de Enseñanza.
Desarrollo profesional.
Educación básica.
Formación Continua.
Cinema na Escola.
Coletivo Docente.
Desenvolvimento Profissional.
Educação Básica.
Formação Continuada.
description This article contemplates a reflection on the power of a group of teachers in educational activities with/through cinema, as this dialogue connector, knowledge aggregator and author builder. This is an excerpt from the experiences and reflections of a doctoral research that highlighted some experiences with cinema in the transformation of teachers. Seeking elements for dialogue and reflection on the presence of cinema in school and in teacher education, the qualitative approach was taken as methodological inspiration, which made it possible to find ways to represent reality, and collaborative research, in which constructions are collective considering difference and diversity as guiding principles of professional formation. Therefore, it was important to understand how a teaching collective at the school can contribute to the personal and professional development of its members, enhancing relationships with themselves, with others and with the world.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007
10.36704/eef.v27i51.7007
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007
identifier_str_mv 10.36704/eef.v27i51.7007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7007/5075
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Ludmila Rodrigues Rosa, Sandro Rogério Vargas Ustra
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Ludmila Rodrigues Rosa, Sandro Rogério Vargas Ustra
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22
Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22
Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-22
2317-0093
10.36704/eef.v27i51
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782511714304