Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares Sousa dos Santos, Herminio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Ivanilde Apoluceno de, Maia, Márcia Maria De Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734
Resumo: This article studies the metamorphoses in the constitution of the identity of a deaf teacher. It revisited concepts of Ciampa (2005) and Santos (2011) on identity as metamorphosis and deaf identities. It aims to understand the influences in the construction of identities of a deaf teacher. It is structured in the narrative conception of identity by Ciampa (2005), it is a qualitative field research, with data produced through narratives of life (BERTAUX, 2010) collected through open interviews conducted in sign language. The subject of the research is a deaf teacher from the municipal network. In the analysis, the process of identity construction goes through the overcoming of an identity assumed as deaf-mute-oralized to be deaf-signing. About their productive capacity, the metamorphosis of identities overcome an identity assumed as a worker-(d)efficient to be a teacher-deaf, which in the encounter with deaf students, assumes a political character and resistance.
id UEMG-2_60ddcb6e74a763e5cd2ed581f4c89f48
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6734
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdoIdentidad MetamorfosisIdentidades sordasTrabajador sordoProfesor sordoMetamorphosing IdentityDeaf IdentitiesDeaf WorkerDeaf TeacherIdentidade MetamorfoseIdentidades SurdasSurdo TrabalhadorProfessor surdoThis article studies the metamorphoses in the constitution of the identity of a deaf teacher. It revisited concepts of Ciampa (2005) and Santos (2011) on identity as metamorphosis and deaf identities. It aims to understand the influences in the construction of identities of a deaf teacher. It is structured in the narrative conception of identity by Ciampa (2005), it is a qualitative field research, with data produced through narratives of life (BERTAUX, 2010) collected through open interviews conducted in sign language. The subject of the research is a deaf teacher from the municipal network. In the analysis, the process of identity construction goes through the overcoming of an identity assumed as deaf-mute-oralized to be deaf-signing. About their productive capacity, the metamorphosis of identities overcome an identity assumed as a worker-(d)efficient to be a teacher-deaf, which in the encounter with deaf students, assumes a political character and resistance.Este artículo estudia la metamorfosis en la constitución de la identidad de un profesor sordo. Revisó conceptos de Ciampa (2005) y Santos (2011) sobre la identidad como metamorfosis y las identidades sordas. Su objetivo es comprender los factores que influyen en las identidades de un profesor sordo. Está estructurada sobre la concepción narrativa de la identidad de Ciampa (2005), caracterizada como una investigación cualitativa de campo, con datos producidos a través de narrativas de vida (BERTAUX, 2010) recogidas mediante entrevistas abiertas. El sujeto de la investigación es un profesor sordo. En el análisis, el proceso de construcción de la identidad del profesor sordo pasa por la superación de una identidad asumida como sordo-mudo-oralizado para ser sordo-signante. Sobre su capacidad productiva, la metamorfosis de las identidades supera una identidad asumida como trabajador-(d)eficiente para ser profesor-sordo, que en el encuentro con los alumnos sordos, asume un carácter político y de resistencia.Este artigo estuda as metamorfoses da identidade de um professor surdo. Revisitou-se conceitos de Ciampa (2005) e Santos (2011) sobre a identidade como metamorfose e identidades surdas. Objetiva (a) compreender os fatores que influenciam a construção das identidades de um professor surdo, (b) identificando as principais formas de pressuposição e seus agentes. A pesquisa se estrutura na concepção narrativa de identidade (CIAMPA, 2005); é uma pesquisa qualitativa, com dados produzidos através de narrativas de vida (BERTAUX, 2010) coletadas por entrevistas. O sujeito da pesquisa é professor um surdo. Para análise dos dados, trabalhou-se com técnicas de análise de conteúdo. Conclui-se que ser professor-surdo significa promover a visibilidade e a difusão da língua de sinais, sendo um modelo para que outros surdos sejam capazes de sonhar com novas possibilidades de vir-a-ser. Ser professor-surdo, portanto, significa atuar politicamente na promoção da emancipação dos surdos através da construção de novas identidades surdas.EDUEMG2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/673410.36704/eef.v26i50.6734Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-222317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734/4840Copyright (c) 2023 Herminio Tavares Sousa dos Santos, Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Márcia Maria De Oliveira Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessTavares Sousa dos Santos, HerminioOliveira, Ivanilde Apoluceno deMaia, Márcia Maria De Oliveira2023-11-30T21:00:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6734Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:28Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
title Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
spellingShingle Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
Tavares Sousa dos Santos, Herminio
Identidad Metamorfosis
Identidades sordas
Trabajador sordo
Profesor sordo
Metamorphosing Identity
Deaf Identities
Deaf Worker
Deaf Teacher
Identidade Metamorfose
Identidades Surdas
Surdo Trabalhador
Professor surdo
title_short Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
title_full Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
title_fullStr Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
title_full_unstemmed Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
title_sort Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
author Tavares Sousa dos Santos, Herminio
author_facet Tavares Sousa dos Santos, Herminio
Oliveira, Ivanilde Apoluceno de
Maia, Márcia Maria De Oliveira
author_role author
author2 Oliveira, Ivanilde Apoluceno de
Maia, Márcia Maria De Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares Sousa dos Santos, Herminio
Oliveira, Ivanilde Apoluceno de
Maia, Márcia Maria De Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Identidad Metamorfosis
Identidades sordas
Trabajador sordo
Profesor sordo
Metamorphosing Identity
Deaf Identities
Deaf Worker
Deaf Teacher
Identidade Metamorfose
Identidades Surdas
Surdo Trabalhador
Professor surdo
topic Identidad Metamorfosis
Identidades sordas
Trabajador sordo
Profesor sordo
Metamorphosing Identity
Deaf Identities
Deaf Worker
Deaf Teacher
Identidade Metamorfose
Identidades Surdas
Surdo Trabalhador
Professor surdo
description This article studies the metamorphoses in the constitution of the identity of a deaf teacher. It revisited concepts of Ciampa (2005) and Santos (2011) on identity as metamorphosis and deaf identities. It aims to understand the influences in the construction of identities of a deaf teacher. It is structured in the narrative conception of identity by Ciampa (2005), it is a qualitative field research, with data produced through narratives of life (BERTAUX, 2010) collected through open interviews conducted in sign language. The subject of the research is a deaf teacher from the municipal network. In the analysis, the process of identity construction goes through the overcoming of an identity assumed as deaf-mute-oralized to be deaf-signing. About their productive capacity, the metamorphosis of identities overcome an identity assumed as a worker-(d)efficient to be a teacher-deaf, which in the encounter with deaf students, assumes a political character and resistance.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734
10.36704/eef.v26i50.6734
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i50.6734
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734/4840
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22
Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22
2317-0093
10.36704/eef.v26i50
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782629154816