Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734 |
Resumo: | This article studies the metamorphoses in the constitution of the identity of a deaf teacher. It revisited concepts of Ciampa (2005) and Santos (2011) on identity as metamorphosis and deaf identities. It aims to understand the influences in the construction of identities of a deaf teacher. It is structured in the narrative conception of identity by Ciampa (2005), it is a qualitative field research, with data produced through narratives of life (BERTAUX, 2010) collected through open interviews conducted in sign language. The subject of the research is a deaf teacher from the municipal network. In the analysis, the process of identity construction goes through the overcoming of an identity assumed as deaf-mute-oralized to be deaf-signing. About their productive capacity, the metamorphosis of identities overcome an identity assumed as a worker-(d)efficient to be a teacher-deaf, which in the encounter with deaf students, assumes a political character and resistance. |
id |
UEMG-2_60ddcb6e74a763e5cd2ed581f4c89f48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6734 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdoIdentidad MetamorfosisIdentidades sordasTrabajador sordoProfesor sordoMetamorphosing IdentityDeaf IdentitiesDeaf WorkerDeaf TeacherIdentidade MetamorfoseIdentidades SurdasSurdo TrabalhadorProfessor surdoThis article studies the metamorphoses in the constitution of the identity of a deaf teacher. It revisited concepts of Ciampa (2005) and Santos (2011) on identity as metamorphosis and deaf identities. It aims to understand the influences in the construction of identities of a deaf teacher. It is structured in the narrative conception of identity by Ciampa (2005), it is a qualitative field research, with data produced through narratives of life (BERTAUX, 2010) collected through open interviews conducted in sign language. The subject of the research is a deaf teacher from the municipal network. In the analysis, the process of identity construction goes through the overcoming of an identity assumed as deaf-mute-oralized to be deaf-signing. About their productive capacity, the metamorphosis of identities overcome an identity assumed as a worker-(d)efficient to be a teacher-deaf, which in the encounter with deaf students, assumes a political character and resistance.Este artículo estudia la metamorfosis en la constitución de la identidad de un profesor sordo. Revisó conceptos de Ciampa (2005) y Santos (2011) sobre la identidad como metamorfosis y las identidades sordas. Su objetivo es comprender los factores que influyen en las identidades de un profesor sordo. Está estructurada sobre la concepción narrativa de la identidad de Ciampa (2005), caracterizada como una investigación cualitativa de campo, con datos producidos a través de narrativas de vida (BERTAUX, 2010) recogidas mediante entrevistas abiertas. El sujeto de la investigación es un profesor sordo. En el análisis, el proceso de construcción de la identidad del profesor sordo pasa por la superación de una identidad asumida como sordo-mudo-oralizado para ser sordo-signante. Sobre su capacidad productiva, la metamorfosis de las identidades supera una identidad asumida como trabajador-(d)eficiente para ser profesor-sordo, que en el encuentro con los alumnos sordos, asume un carácter político y de resistencia.Este artigo estuda as metamorfoses da identidade de um professor surdo. Revisitou-se conceitos de Ciampa (2005) e Santos (2011) sobre a identidade como metamorfose e identidades surdas. Objetiva (a) compreender os fatores que influenciam a construção das identidades de um professor surdo, (b) identificando as principais formas de pressuposição e seus agentes. A pesquisa se estrutura na concepção narrativa de identidade (CIAMPA, 2005); é uma pesquisa qualitativa, com dados produzidos através de narrativas de vida (BERTAUX, 2010) coletadas por entrevistas. O sujeito da pesquisa é professor um surdo. Para análise dos dados, trabalhou-se com técnicas de análise de conteúdo. Conclui-se que ser professor-surdo significa promover a visibilidade e a difusão da língua de sinais, sendo um modelo para que outros surdos sejam capazes de sonhar com novas possibilidades de vir-a-ser. Ser professor-surdo, portanto, significa atuar politicamente na promoção da emancipação dos surdos através da construção de novas identidades surdas.EDUEMG2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/673410.36704/eef.v26i50.6734Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-222317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734/4840Copyright (c) 2023 Herminio Tavares Sousa dos Santos, Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Márcia Maria De Oliveira Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessTavares Sousa dos Santos, HerminioOliveira, Ivanilde Apoluceno deMaia, Márcia Maria De Oliveira2023-11-30T21:00:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6734Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:28Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo |
title |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo |
spellingShingle |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo Tavares Sousa dos Santos, Herminio Identidad Metamorfosis Identidades sordas Trabajador sordo Profesor sordo Metamorphosing Identity Deaf Identities Deaf Worker Deaf Teacher Identidade Metamorfose Identidades Surdas Surdo Trabalhador Professor surdo |
title_short |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo |
title_full |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo |
title_fullStr |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo |
title_full_unstemmed |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo |
title_sort |
Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo |
author |
Tavares Sousa dos Santos, Herminio |
author_facet |
Tavares Sousa dos Santos, Herminio Oliveira, Ivanilde Apoluceno de Maia, Márcia Maria De Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Ivanilde Apoluceno de Maia, Márcia Maria De Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares Sousa dos Santos, Herminio Oliveira, Ivanilde Apoluceno de Maia, Márcia Maria De Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidad Metamorfosis Identidades sordas Trabajador sordo Profesor sordo Metamorphosing Identity Deaf Identities Deaf Worker Deaf Teacher Identidade Metamorfose Identidades Surdas Surdo Trabalhador Professor surdo |
topic |
Identidad Metamorfosis Identidades sordas Trabajador sordo Profesor sordo Metamorphosing Identity Deaf Identities Deaf Worker Deaf Teacher Identidade Metamorfose Identidades Surdas Surdo Trabalhador Professor surdo |
description |
This article studies the metamorphoses in the constitution of the identity of a deaf teacher. It revisited concepts of Ciampa (2005) and Santos (2011) on identity as metamorphosis and deaf identities. It aims to understand the influences in the construction of identities of a deaf teacher. It is structured in the narrative conception of identity by Ciampa (2005), it is a qualitative field research, with data produced through narratives of life (BERTAUX, 2010) collected through open interviews conducted in sign language. The subject of the research is a deaf teacher from the municipal network. In the analysis, the process of identity construction goes through the overcoming of an identity assumed as deaf-mute-oralized to be deaf-signing. About their productive capacity, the metamorphosis of identities overcome an identity assumed as a worker-(d)efficient to be a teacher-deaf, which in the encounter with deaf students, assumes a political character and resistance. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734 10.36704/eef.v26i50.6734 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i50.6734 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6734/4840 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22 Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22 Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22 2317-0093 10.36704/eef.v26i50 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782629154816 |