Scientific instruments and manuals in industrial education in the city of Oporto (Portugal) in the second half of the XIX century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Patrícia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alves, Luís Alberto Marques
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6053
Resumo: With the creation of industrial education in Portugal in 1852, a new era began in the formation of a specialized workforce. As a predominantly practical teaching, it entailed the acquisition of scientific instruments in France, England and Germany to equip the auxiliary educational establishments, and a large number of handbooks in French, chosen by the teachers of the respective chairs. There is a great interest in scientific and editorial production developed in France, but the French editors of the nineteenth century also profusely translated foreign works, resulting in a wide scientific dissemination through more economical monographs and easy acquisition. The analysis of these contents in a transversal way allows us to know more deeply the educational practices, as well as possible influences on the didactic methods adopted in Oporto.
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spelling Scientific instruments and manuals in industrial education in the city of Oporto (Portugal) in the second half of the XIX centuryInstrumentos científicos y manuales en la educación industrial en la ciudad de Oporto (Portugal) en la segunda mitad del siglo XIXOs instrumentos científicos e os manuais no ensino industrial na cidade do Porto (Portugal) na segunda metade do século XIXEnseñanza. Educación industrial. Prácticas educativas. ManualesTeaching. Industrial education. Educational practices. HandbooksDidática. Ensino industrial. Práticas educativas. Manuais.With the creation of industrial education in Portugal in 1852, a new era began in the formation of a specialized workforce. As a predominantly practical teaching, it entailed the acquisition of scientific instruments in France, England and Germany to equip the auxiliary educational establishments, and a large number of handbooks in French, chosen by the teachers of the respective chairs. There is a great interest in scientific and editorial production developed in France, but the French editors of the nineteenth century also profusely translated foreign works, resulting in a wide scientific dissemination through more economical monographs and easy acquisition. The analysis of these contents in a transversal way allows us to know more deeply the educational practices, as well as possible influences on the didactic methods adopted in Oporto.Con la creación de la educación industrial en Portugal en 1852, comenzó una nueva era en la formación de una fuerza de trabajo especializada. Como enseñanza predominantemente práctica, implicó la adquisición de instrumentos científicos en Francia, Inglaterra y Alemania para equipar los establecimientos educativos auxiliares, y un gran número de manuales en francés, elegidos por los profesores de las respectivas cátedras. Existe un gran interés por la producción científica y editorial desarrollada en Francia, pero los editores franceses del siglo XIX también tradujeron profusamente obras extranjeras, dando como resultado una amplia difusión científica a través de monografías más económicas y fácil adquisición. El análisis de estos contenidos de forma transversal nos permite conocer más a fondo las prácticas educativas, así como las posibles influencias en los métodos didácticos adoptados en Oporto.Com a criação do ensino industrial em Portugal em 1852, iniciou-se uma nova era na formação de uma mão de obra especializada. Sendo um ensino predominantemente prático, implicou a aquisição de instrumentos científicos em França, Inglaterra e Alemanha, para equipar os estabelecimentos auxiliares de ensino, e um elevado número de manuais em língua francesa, escolhidos pelos docentes das respetivas cadeiras. Há um grande interesse pela produção científica e editorial desenvolvida em França, mas os editores franceses do século XIX também traduziam profusamente obras estrangeiras, resultando daí uma ampla divulgação científica através de monografias mais económicas e de fácil aquisição. A análise destes conteúdos de uma forma transversal, permite-nos conhecer mais profundamente as práticas educativas, assim como possíveis influências nos métodos didáticos adotados no Porto.EDUEMG2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/605310.36704/eef.v24i44.6053Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 135-166 Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 135-166 Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 135-166 2317-00931519-332210.36704/eef.v24i44reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6053/3877Copyright (c) 2021 Patrícia Carla Costa, Luís Alberto Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, PatríciaAlves, Luís Alberto Marques2021-12-29T12:33:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6053Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2021-12-29T12:33:35Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
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