Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aragão, Janaina de Sousa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Chaluh, Laura Noemi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935
Resumo: This article is part of a doctoral research which object of study was the experience of a theater teacher who developed a formation course based on dramatized storytelling for Early Childhood Education teachers. It is a narrative research whose general objective was to investigate the contributions and potentialities of dramatized storytelling for teacher constitution. In this article we present part of the work developed in the formation course to understand how dramatized storytelling promotes sensitive education. The inventory of materials includes the teachers' collective logbook, reports of experiences and photographs. The interpretation of data was inspired by the indiciary paradigm. As a contribution, we highlight that this practice made possible the rediscovery of bodies, expressiveness through different languages ​​and doing together.
id UEMG-2_8eca56f915239cd2069e03f3e581a39e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6935
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formationEducación sensible y narración de historias dramatizadas: contribuciones para la formación de professoresEducação sensível e contação de histórias dramatizadas: contribuições para a formação de professoresCuerpo. Educación. Práctica Pedagógica.Body. Education. Pedagogical Practice.CorpoEducaçãoPrática PedagógicaThis article is part of a doctoral research which object of study was the experience of a theater teacher who developed a formation course based on dramatized storytelling for Early Childhood Education teachers. It is a narrative research whose general objective was to investigate the contributions and potentialities of dramatized storytelling for teacher constitution. In this article we present part of the work developed in the formation course to understand how dramatized storytelling promotes sensitive education. The inventory of materials includes the teachers' collective logbook, reports of experiences and photographs. The interpretation of data was inspired by the indiciary paradigm. As a contribution, we highlight that this practice made possible the rediscovery of bodies, expressiveness through different languages ​​and doing together.Este trabajo es un recorte de una investigación de doctorado que tuvo como objeto de estudio la experiencia de una profesora de teatro que desarrolló un curso de formación con pautas para narrar historias dramatizadas para profesores de Educación Infantil. Se trató de una investigación narrativa que tuvo como objetivo general investigar las contribuciones y potencialidades de narrar historias dramatizadas para la constitución docente. En este artículo presentamos parte del trabajo desarrollado en el curso de formación para comprender de qué forma narrar historias dramatizadas promueve una educación sensible. El inventario de materiales está formado por el diario de abordo colectivo de los profesores, relatos de experiencias y fotografías. La interpretación de los datos fue inspirada por el paradigma indiciario. Como contribución destacamos que esa práctica posibilitó el redescubrimiento del cuerpo, la expresividad por medio de diferentes lenguajes y el hacer juntos. Este trabalho é um recorte de uma pesquisa de doutorado, que tomou como objeto de estudo a experiência de uma professora de teatro que promoveu um curso de formação pautado na contação de histórias dramatizadas para professores da Educação Infantil. Tratou-se de uma pesquisa narrativa que teve como objetivo geral investigar as contribuições e as potencialidades da contação de histórias dramatizadas na constituição docente. Neste artigo apresentamos parte do trabalho desenvolvido no curso de formação para compreender de que forma a contação de histórias dramatizadas promove uma educação sensível. O inventário de materiais é composto pelo diário de bordo coletivo dos professores; relatos de experiências e fotografias. A interpretação dos dados foi inspirada no paradigma indiciário. Como contribuições destacamos que essa prática possibilitou a redescoberta do corpo, a expressividade por meio de diferentes linguagens e o fazer junto.EDUEMG2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/693510.36704/eef.v26i49.6935Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935/4679Copyright (c) 2023 Janaina de Sousa Aragão, Laura Noemi Chaluhinfo:eu-repo/semantics/openAccessAragão, Janaina de SousaChaluh, Laura Noemi2023-07-27T20:45:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6935Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-07-27T20:45:01Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
Educación sensible y narración de historias dramatizadas: contribuciones para la formación de professores
Educação sensível e contação de histórias dramatizadas: contribuições para a formação de professores
title Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
spellingShingle Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
Aragão, Janaina de Sousa
Cuerpo. Educación. Práctica Pedagógica.
Body. Education. Pedagogical Practice.
Corpo
Educação
Prática Pedagógica
title_short Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
title_full Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
title_fullStr Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
title_full_unstemmed Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
title_sort Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
author Aragão, Janaina de Sousa
author_facet Aragão, Janaina de Sousa
Chaluh, Laura Noemi
author_role author
author2 Chaluh, Laura Noemi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aragão, Janaina de Sousa
Chaluh, Laura Noemi
dc.subject.por.fl_str_mv Cuerpo. Educación. Práctica Pedagógica.
Body. Education. Pedagogical Practice.
Corpo
Educação
Prática Pedagógica
topic Cuerpo. Educación. Práctica Pedagógica.
Body. Education. Pedagogical Practice.
Corpo
Educação
Prática Pedagógica
description This article is part of a doctoral research which object of study was the experience of a theater teacher who developed a formation course based on dramatized storytelling for Early Childhood Education teachers. It is a narrative research whose general objective was to investigate the contributions and potentialities of dramatized storytelling for teacher constitution. In this article we present part of the work developed in the formation course to understand how dramatized storytelling promotes sensitive education. The inventory of materials includes the teachers' collective logbook, reports of experiences and photographs. The interpretation of data was inspired by the indiciary paradigm. As a contribution, we highlight that this practice made possible the rediscovery of bodies, expressiveness through different languages ​​and doing together.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935
10.36704/eef.v26i49.6935
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i49.6935
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935/4679
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Janaina de Sousa Aragão, Laura Noemi Chaluh
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Janaina de Sousa Aragão, Laura Noemi Chaluh
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
2317-0093
10.36704/eef.v26i49
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782669000704