Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935 |
Resumo: | This article is part of a doctoral research which object of study was the experience of a theater teacher who developed a formation course based on dramatized storytelling for Early Childhood Education teachers. It is a narrative research whose general objective was to investigate the contributions and potentialities of dramatized storytelling for teacher constitution. In this article we present part of the work developed in the formation course to understand how dramatized storytelling promotes sensitive education. The inventory of materials includes the teachers' collective logbook, reports of experiences and photographs. The interpretation of data was inspired by the indiciary paradigm. As a contribution, we highlight that this practice made possible the rediscovery of bodies, expressiveness through different languages and doing together. |
id |
UEMG-2_8eca56f915239cd2069e03f3e581a39e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6935 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formationEducación sensible y narración de historias dramatizadas: contribuciones para la formación de professoresEducação sensível e contação de histórias dramatizadas: contribuições para a formação de professoresCuerpo. Educación. Práctica Pedagógica.Body. Education. Pedagogical Practice.CorpoEducaçãoPrática PedagógicaThis article is part of a doctoral research which object of study was the experience of a theater teacher who developed a formation course based on dramatized storytelling for Early Childhood Education teachers. It is a narrative research whose general objective was to investigate the contributions and potentialities of dramatized storytelling for teacher constitution. In this article we present part of the work developed in the formation course to understand how dramatized storytelling promotes sensitive education. The inventory of materials includes the teachers' collective logbook, reports of experiences and photographs. The interpretation of data was inspired by the indiciary paradigm. As a contribution, we highlight that this practice made possible the rediscovery of bodies, expressiveness through different languages and doing together.Este trabajo es un recorte de una investigación de doctorado que tuvo como objeto de estudio la experiencia de una profesora de teatro que desarrolló un curso de formación con pautas para narrar historias dramatizadas para profesores de Educación Infantil. Se trató de una investigación narrativa que tuvo como objetivo general investigar las contribuciones y potencialidades de narrar historias dramatizadas para la constitución docente. En este artículo presentamos parte del trabajo desarrollado en el curso de formación para comprender de qué forma narrar historias dramatizadas promueve una educación sensible. El inventario de materiales está formado por el diario de abordo colectivo de los profesores, relatos de experiencias y fotografías. La interpretación de los datos fue inspirada por el paradigma indiciario. Como contribución destacamos que esa práctica posibilitó el redescubrimiento del cuerpo, la expresividad por medio de diferentes lenguajes y el hacer juntos. Este trabalho é um recorte de uma pesquisa de doutorado, que tomou como objeto de estudo a experiência de uma professora de teatro que promoveu um curso de formação pautado na contação de histórias dramatizadas para professores da Educação Infantil. Tratou-se de uma pesquisa narrativa que teve como objetivo geral investigar as contribuições e as potencialidades da contação de histórias dramatizadas na constituição docente. Neste artigo apresentamos parte do trabalho desenvolvido no curso de formação para compreender de que forma a contação de histórias dramatizadas promove uma educação sensível. O inventário de materiais é composto pelo diário de bordo coletivo dos professores; relatos de experiências e fotografias. A interpretação dos dados foi inspirada no paradigma indiciário. Como contribuições destacamos que essa prática possibilitou a redescoberta do corpo, a expressividade por meio de diferentes linguagens e o fazer junto.EDUEMG2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/693510.36704/eef.v26i49.6935Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935/4679Copyright (c) 2023 Janaina de Sousa Aragão, Laura Noemi Chaluhinfo:eu-repo/semantics/openAccessAragão, Janaina de SousaChaluh, Laura Noemi2023-07-27T20:45:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6935Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-07-27T20:45:01Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation Educación sensible y narración de historias dramatizadas: contribuciones para la formación de professores Educação sensível e contação de histórias dramatizadas: contribuições para a formação de professores |
title |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation |
spellingShingle |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation Aragão, Janaina de Sousa Cuerpo. Educación. Práctica Pedagógica. Body. Education. Pedagogical Practice. Corpo Educação Prática Pedagógica |
title_short |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation |
title_full |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation |
title_fullStr |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation |
title_full_unstemmed |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation |
title_sort |
Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation |
author |
Aragão, Janaina de Sousa |
author_facet |
Aragão, Janaina de Sousa Chaluh, Laura Noemi |
author_role |
author |
author2 |
Chaluh, Laura Noemi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aragão, Janaina de Sousa Chaluh, Laura Noemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cuerpo. Educación. Práctica Pedagógica. Body. Education. Pedagogical Practice. Corpo Educação Prática Pedagógica |
topic |
Cuerpo. Educación. Práctica Pedagógica. Body. Education. Pedagogical Practice. Corpo Educação Prática Pedagógica |
description |
This article is part of a doctoral research which object of study was the experience of a theater teacher who developed a formation course based on dramatized storytelling for Early Childhood Education teachers. It is a narrative research whose general objective was to investigate the contributions and potentialities of dramatized storytelling for teacher constitution. In this article we present part of the work developed in the formation course to understand how dramatized storytelling promotes sensitive education. The inventory of materials includes the teachers' collective logbook, reports of experiences and photographs. The interpretation of data was inspired by the indiciary paradigm. As a contribution, we highlight that this practice made possible the rediscovery of bodies, expressiveness through different languages and doing together. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935 10.36704/eef.v26i49.6935 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i49.6935 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6935/4679 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Janaina de Sousa Aragão, Laura Noemi Chaluh info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Janaina de Sousa Aragão, Laura Noemi Chaluh |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) 2317-0093 10.36704/eef.v26i49 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782669000704 |