A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817 |
Resumo: | This article aims to propose a Marxist reading of Law 13.415. Far from exhausting any discussion, we will deal with some of the fundamental determinations and relationships that constitute the High School Reformation, seeking the essence of this policy. Our research was realized from a qualitative approach and is anchored in the historical-dialectical materialist perspective. In order to take hold our object of study, we used bibliographic research. The development of the research goes through the justification of the validity of the Marxist theory for the study of this object, the concepts of ideology and education and an approach to the law in three axes of analysis. The investigation carried out revealed a totality of relationships involving the reformation, which demonstrated that it is not limited to the most immediate observable events. It is, ultimately, a fundamental stage in the development and consolidation of the bourgeois ideology of education. |
id |
UEMG-2_a471eac985c88d0c31cdac1dc5abb46e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6817 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educaçãoUna lectura marxista de la Reforma de la Enseñanza Media: el desarrollo de la ideología burguesa de la educación: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educaçãoUma leitura marxista da Reforma do Ensino Médio: : o desenvolvimento da ideologia burguesa de educaçãoEducação BásicaLei 13.415/2017materialismo histórico-dialéticoBasic educationLaw 13.415/2017Historical-dialectical materialistEducación básicaLey nº 13.415/2017Materialista histórico-dialécticaThis article aims to propose a Marxist reading of Law 13.415. Far from exhausting any discussion, we will deal with some of the fundamental determinations and relationships that constitute the High School Reformation, seeking the essence of this policy. Our research was realized from a qualitative approach and is anchored in the historical-dialectical materialist perspective. In order to take hold our object of study, we used bibliographic research. The development of the research goes through the justification of the validity of the Marxist theory for the study of this object, the concepts of ideology and education and an approach to the law in three axes of analysis. The investigation carried out revealed a totality of relationships involving the reformation, which demonstrated that it is not limited to the most immediate observable events. It is, ultimately, a fundamental stage in the development and consolidation of the bourgeois ideology of education.Este artículo tiene como objetivo proponer una lectura marxista de la Ley 13.415/2017. Abordaremos algunas de las determinaciones y relaciones fundamentales que constituyen el fenómeno de la Reforma de la Enseñanza Media, buscando la esencia de esta política educativa. Nuestra investigación se realizó desde un enfoque cualitativo y está anclada en la perspectiva materialista histórico-dialéctica. Para apoderarse de nuestro objeto, recurrimos a la investigación bibliográfica. El desarrollo de la investigación pasa por la justificación de la validez de la teoría marxista para el estudio, los conceptos de ideología y educación y por un enfoque de la ley en tres ejes de análisis. La búsqueda realizada reveló una gama de relaciones en torno a la reforma, lo que demostró que ésta no se limita a los hechos más inmediatos y fácilmente observables. Es, en definitiva, una etapa compleja y fundamental en la consolidación de la ideología burguesa de la educación. O presente artigo tem por objetivo propor uma leitura marxista a respeito da Lei nº 13.415/2017. Longe de esgotar qualquer discussão versaremos sobre algumas das determinações e relações fundamentais que constituem o fenômeno da Reforma do Ensino Médio, buscando a essência dessa política educacional. Nossa pesquisa foi realizada a partir de uma abordagem qualitativa e se ancora na perspectiva materialista histórica-dialética. Para apoderar-nos de nosso objeto de estudo, utilizamos a pesquisa bibliográfica. O desenvolvimento da pesquisa passa pela justificativa da validade da teoria marxista para estudo desse objeto, pelos conceitos de ideologia e educação e por uma abordagem da lei em três eixos de análise. A investigação desvelou uma gama de relações que envolvem a reforma, o que demonstrou que ela não se resume aos eventos mais imediatos e facilmente observáveis. Ela é, em última instância, uma complexa e fundamental etapa no desenvolvimento e consolidação da ideologia burguesa de educação. EDUEMG2023-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/681710.36704/eef.v26i50.6817Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-302317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817/4820Copyright (c) 2023 André Ortega, Joana D'Arc Germano Hollerbach info:eu-repo/semantics/openAccessOrtega, AndréGermano Hollerbach , Joana D'Arc2023-11-30T21:00:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6817Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:27Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação Una lectura marxista de la Reforma de la Enseñanza Media: el desarrollo de la ideología burguesa de la educación: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação Uma leitura marxista da Reforma do Ensino Médio: : o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação |
title |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação |
spellingShingle |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação Ortega, André Educação Básica Lei 13.415/2017 materialismo histórico-dialético Basic education Law 13.415/2017 Historical-dialectical materialist Educación básica Ley nº 13.415/2017 Materialista histórico-dialéctica |
title_short |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação |
title_full |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação |
title_fullStr |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação |
title_full_unstemmed |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação |
title_sort |
A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação |
author |
Ortega, André |
author_facet |
Ortega, André Germano Hollerbach , Joana D'Arc |
author_role |
author |
author2 |
Germano Hollerbach , Joana D'Arc |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ortega, André Germano Hollerbach , Joana D'Arc |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Básica Lei 13.415/2017 materialismo histórico-dialético Basic education Law 13.415/2017 Historical-dialectical materialist Educación básica Ley nº 13.415/2017 Materialista histórico-dialéctica |
topic |
Educação Básica Lei 13.415/2017 materialismo histórico-dialético Basic education Law 13.415/2017 Historical-dialectical materialist Educación básica Ley nº 13.415/2017 Materialista histórico-dialéctica |
description |
This article aims to propose a Marxist reading of Law 13.415. Far from exhausting any discussion, we will deal with some of the fundamental determinations and relationships that constitute the High School Reformation, seeking the essence of this policy. Our research was realized from a qualitative approach and is anchored in the historical-dialectical materialist perspective. In order to take hold our object of study, we used bibliographic research. The development of the research goes through the justification of the validity of the Marxist theory for the study of this object, the concepts of ideology and education and an approach to the law in three axes of analysis. The investigation carried out revealed a totality of relationships involving the reformation, which demonstrated that it is not limited to the most immediate observable events. It is, ultimately, a fundamental stage in the development and consolidation of the bourgeois ideology of education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817 10.36704/eef.v26i50.6817 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i50.6817 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817/4820 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 André Ortega, Joana D'Arc Germano Hollerbach info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 André Ortega, Joana D'Arc Germano Hollerbach |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30 Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30 Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30 2317-0093 10.36704/eef.v26i50 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782634397696 |