A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ortega, André
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Germano Hollerbach , Joana D'Arc
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817
Resumo: This article aims to propose a Marxist reading of Law 13.415. Far from exhausting any discussion, we will deal with some of the fundamental determinations and relationships that constitute the High School Reformation, seeking the essence of this policy. Our research was realized from a qualitative approach and is anchored in the historical-dialectical materialist perspective. In order to take hold our object of study, we used bibliographic research. The development of the research goes through the justification of the validity of the Marxist theory for the study of this object, the concepts of ideology and education and an approach to the law in three axes of analysis. The investigation carried out revealed a totality of relationships involving the reformation, which demonstrated that it is not limited to the most immediate observable events. It is, ultimately, a fundamental stage in the development and consolidation of the bourgeois ideology of education.
id UEMG-2_a471eac985c88d0c31cdac1dc5abb46e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6817
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educaçãoUna lectura marxista de la Reforma de la Enseñanza Media: el desarrollo de la ideología burguesa de la educación: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educaçãoUma leitura marxista da Reforma do Ensino Médio: : o desenvolvimento da ideologia burguesa de educaçãoEducação BásicaLei 13.415/2017materialismo histórico-dialéticoBasic educationLaw 13.415/2017Historical-dialectical materialistEducación básicaLey nº 13.415/2017Materialista histórico-dialécticaThis article aims to propose a Marxist reading of Law 13.415. Far from exhausting any discussion, we will deal with some of the fundamental determinations and relationships that constitute the High School Reformation, seeking the essence of this policy. Our research was realized from a qualitative approach and is anchored in the historical-dialectical materialist perspective. In order to take hold our object of study, we used bibliographic research. The development of the research goes through the justification of the validity of the Marxist theory for the study of this object, the concepts of ideology and education and an approach to the law in three axes of analysis. The investigation carried out revealed a totality of relationships involving the reformation, which demonstrated that it is not limited to the most immediate observable events. It is, ultimately, a fundamental stage in the development and consolidation of the bourgeois ideology of education.Este artículo tiene como objetivo proponer una lectura marxista de la Ley 13.415/2017. Abordaremos algunas de las determinaciones y relaciones fundamentales que constituyen el fenómeno de la Reforma de la Enseñanza Media, buscando la esencia de esta política educativa. Nuestra investigación se realizó desde un enfoque cualitativo y está anclada en la perspectiva materialista histórico-dialéctica. Para apoderarse de nuestro objeto, recurrimos a la investigación bibliográfica. El desarrollo de la investigación pasa por la justificación de la validez de la teoría marxista para el estudio, los conceptos de ideología y educación y por un enfoque de la ley en tres ejes de análisis. La búsqueda realizada reveló una gama de relaciones en torno a la reforma, lo que demostró que ésta no se limita a los hechos más inmediatos y fácilmente observables. Es, en definitiva, una etapa compleja y fundamental en la consolidación de la ideología burguesa de la educación.    O presente artigo tem por objetivo propor uma leitura marxista a respeito da Lei nº 13.415/2017. Longe de esgotar qualquer discussão versaremos sobre algumas das determinações e relações fundamentais que constituem o fenômeno da Reforma do Ensino Médio, buscando a essência dessa política educacional. Nossa pesquisa foi realizada a partir de uma abordagem qualitativa e se ancora na perspectiva materialista histórica-dialética. Para apoderar-nos de nosso objeto de estudo, utilizamos a pesquisa bibliográfica. O desenvolvimento da pesquisa passa pela justificativa da validade da teoria marxista para estudo desse objeto, pelos conceitos de ideologia e educação e por uma abordagem da lei em três eixos de análise. A investigação desvelou uma gama de relações que envolvem a reforma, o que demonstrou que ela não se resume aos eventos mais imediatos e facilmente observáveis. Ela é, em última instância, uma complexa e fundamental etapa no desenvolvimento e consolidação da ideologia burguesa de educação.  EDUEMG2023-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/681710.36704/eef.v26i50.6817Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-302317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817/4820Copyright (c) 2023 André Ortega, Joana D'Arc Germano Hollerbach info:eu-repo/semantics/openAccessOrtega, AndréGermano Hollerbach , Joana D'Arc2023-11-30T21:00:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6817Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:27Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
Una lectura marxista de la Reforma de la Enseñanza Media: el desarrollo de la ideología burguesa de la educación: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
Uma leitura marxista da Reforma do Ensino Médio: : o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
title A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
spellingShingle A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
Ortega, André
Educação Básica
Lei 13.415/2017
materialismo histórico-dialético
Basic education
Law 13.415/2017
Historical-dialectical materialist
Educación básica
Ley nº 13.415/2017
Materialista histórico-dialéctica
title_short A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
title_full A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
title_fullStr A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
title_full_unstemmed A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
title_sort A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação
author Ortega, André
author_facet Ortega, André
Germano Hollerbach , Joana D'Arc
author_role author
author2 Germano Hollerbach , Joana D'Arc
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ortega, André
Germano Hollerbach , Joana D'Arc
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Básica
Lei 13.415/2017
materialismo histórico-dialético
Basic education
Law 13.415/2017
Historical-dialectical materialist
Educación básica
Ley nº 13.415/2017
Materialista histórico-dialéctica
topic Educação Básica
Lei 13.415/2017
materialismo histórico-dialético
Basic education
Law 13.415/2017
Historical-dialectical materialist
Educación básica
Ley nº 13.415/2017
Materialista histórico-dialéctica
description This article aims to propose a Marxist reading of Law 13.415. Far from exhausting any discussion, we will deal with some of the fundamental determinations and relationships that constitute the High School Reformation, seeking the essence of this policy. Our research was realized from a qualitative approach and is anchored in the historical-dialectical materialist perspective. In order to take hold our object of study, we used bibliographic research. The development of the research goes through the justification of the validity of the Marxist theory for the study of this object, the concepts of ideology and education and an approach to the law in three axes of analysis. The investigation carried out revealed a totality of relationships involving the reformation, which demonstrated that it is not limited to the most immediate observable events. It is, ultimately, a fundamental stage in the development and consolidation of the bourgeois ideology of education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817
10.36704/eef.v26i50.6817
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i50.6817
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6817/4820
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 André Ortega, Joana D'Arc Germano Hollerbach
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 André Ortega, Joana D'Arc Germano Hollerbach
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30
Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-30
2317-0093
10.36704/eef.v26i50
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782634397696