O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves Cordeiro Neto, Francisco
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Pontes Matias, Maria Valdinete, Gonçalves Bueno, João Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6697
Resumo: This work approaches the process of inclusion of the deaf student in regular classrooms in the rural school. It also reflects on the pedagogical practice of teachers who do not have specific training to deal with deaf students within the context of inclusive education. The methodology starts from a qualitative approach, by analyzing pedagogical practices related to inclusive education. It is a bibliographical research that approaches the insertion of the deaf student in the regular classroom in the rural school. For this, it uses as theoretical reference some authors who discuss the themes associated with rural schools and inclusive education. It was found that the inclusion process must be thought of effectively, and not only with the insertion of students in regular classrooms, but, yes, with a relationship between training and teaching practice, so that the deaf student builds the necessary skills to learning in the school environment.
id UEMG-2_b379fd3cd13ccddb5215baefaf004f3d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6697
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PBEducação do campo.Formação docente.Ensino de LIBRAS.This work approaches the process of inclusion of the deaf student in regular classrooms in the rural school. It also reflects on the pedagogical practice of teachers who do not have specific training to deal with deaf students within the context of inclusive education. The methodology starts from a qualitative approach, by analyzing pedagogical practices related to inclusive education. It is a bibliographical research that approaches the insertion of the deaf student in the regular classroom in the rural school. For this, it uses as theoretical reference some authors who discuss the themes associated with rural schools and inclusive education. It was found that the inclusion process must be thought of effectively, and not only with the insertion of students in regular classrooms, but, yes, with a relationship between training and teaching practice, so that the deaf student builds the necessary skills to learning in the school environment.Este trabajo aborda el proceso de inclusión del alumno sordo en las aulas regulares de la escuela rural. También reflexiona sobre la práctica pedagógica de los docentes que no cuentan con una formación específica para tratar con alumnos sordos en el contexto de la educación inclusiva. La metodología parte de un enfoque cualitativo, mediante el análisis de prácticas pedagógicas relacionadas con la educación inclusiva. Es una investigación bibliográfica que aborda la inserción del alumno sordo en el aula regular en la escuela rural. Para ello, utiliza como referente teórico algunos autores que discuten los temas asociados a la escuela rural ya la educación inclusiva. Se constató que el proceso de inclusión debe ser pensado de manera efectiva, y no solo con la inserción de los estudiantes en las aulas regulares, sino, eso sí, con una relación entre la formación y la práctica docente.Este trabalho aborda o processo de inclusão do aluno surdo em salas regulares na escola do campo. Também reflete sobre a prática pedagógica do docente que não possui formação específica para lidar com discentes surdos dentro do contexto da educação inclusiva. A metodologia parte de uma abordagem qualitativa, por analisar práticas pedagógicas relacionadas à educação inclusiva. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica que aborda a inserção do aluno surdo na sala regular na escola do campo.  Para isso, utiliza como referencial teórico alguns autores que discutem as temáticas associadas à escola do campo e à educação inclusiva. Constatou-se que o processo de inclusão deve ser pensado de forma efetiva, e não apenas com a inserção dos discentes nas salas regulares, mas, sim, havendo uma relação entre formação e prática docente, para que o aluno surdo construa as habilidades necessárias à aprendizagem no âmbito escolar. EDUEMG2023-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/669710.36704/eef.v26i50.6697Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-222317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6697/4822Copyright (c) 2023 Francisco Alves Cordeiro Neto, Maria Valdinete de Pontes Matias, João Batista Gonçalves Buenoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves Cordeiro Neto, Francisco de Pontes Matias, Maria ValdineteGonçalves Bueno, João Batista2023-11-30T21:00:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6697Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:29Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB
title O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB
spellingShingle O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB
Alves Cordeiro Neto, Francisco
Educação do campo.
Formação docente.
Ensino de LIBRAS.
title_short O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB
title_full O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB
title_fullStr O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB
title_full_unstemmed O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB
title_sort O processo de inclusão do aluno surdo na escola do campo em Mari-PB
author Alves Cordeiro Neto, Francisco
author_facet Alves Cordeiro Neto, Francisco
de Pontes Matias, Maria Valdinete
Gonçalves Bueno, João Batista
author_role author
author2 de Pontes Matias, Maria Valdinete
Gonçalves Bueno, João Batista
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves Cordeiro Neto, Francisco
de Pontes Matias, Maria Valdinete
Gonçalves Bueno, João Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do campo.
Formação docente.
Ensino de LIBRAS.
topic Educação do campo.
Formação docente.
Ensino de LIBRAS.
description This work approaches the process of inclusion of the deaf student in regular classrooms in the rural school. It also reflects on the pedagogical practice of teachers who do not have specific training to deal with deaf students within the context of inclusive education. The methodology starts from a qualitative approach, by analyzing pedagogical practices related to inclusive education. It is a bibliographical research that approaches the insertion of the deaf student in the regular classroom in the rural school. For this, it uses as theoretical reference some authors who discuss the themes associated with rural schools and inclusive education. It was found that the inclusion process must be thought of effectively, and not only with the insertion of students in regular classrooms, but, yes, with a relationship between training and teaching practice, so that the deaf student builds the necessary skills to learning in the school environment.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6697
10.36704/eef.v26i50.6697
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6697
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i50.6697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6697/4822
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22
Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-22
2317-0093
10.36704/eef.v26i50
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782621814784