The silence of black girls/women as a representation of school negligence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: das Mercês Silva, Luiza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Reyes Ormeno , Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7601
Resumo: There are many ways in which neglect of black girls/women is manifested. However, within the school environment these actions present themselves through silencing.  This paper aims to identify the silencing of black girls/women as a representation of school negligence related to racism. The research methodology is characterized as descriptive and applied, with a predominantly qualitative approach.  In order to contribute to the theme, a focus group was conducted with two black high school students from the Federal Institute of Paraná. As a result, it was possible, from the speeches of the participants, to prove the silencing of black girls/women as a representation of school negligence.
id UEMG-2_b49cb33278860e1d8ad100aa716393b4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7601
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling The silence of black girls/women as a representation of school negligence El silencio de las niñas/mujeres negras como representación de la negligencia escolarO silenciamento de meninas/mulheres negras como representação da negligência escolarEscola Meninas negrasNegligênciaSilenciamentoThere are many ways in which neglect of black girls/women is manifested. However, within the school environment these actions present themselves through silencing.  This paper aims to identify the silencing of black girls/women as a representation of school negligence related to racism. The research methodology is characterized as descriptive and applied, with a predominantly qualitative approach.  In order to contribute to the theme, a focus group was conducted with two black high school students from the Federal Institute of Paraná. As a result, it was possible, from the speeches of the participants, to prove the silencing of black girls/women as a representation of school negligence.Hay varias formas de manifestación del abandono en relación con las niñas/mujeres negras. Sin embargo, dentro del ámbito escolar estas acciones se presentan a través del silenciamiento. El presente trabajo tiene como objetivo identificar el silenciamiento de las niñas/mujeres negras como una representación del abandono escolar. La metodología de la investigación se caracteriza por ser descriptiva y aplicada con un enfoque predominantemente cualitativo. Con el fin de contribuir con el tema, se realizó un grupo focal con dos estudiantes negros de secundaria del Instituto Federal de Paraná. Como resultado, fue posible, a partir de las declaraciones de los participantes, comprobar el silenciamiento de las niñas/mujeres negras como representación de la negligencia escolar.Existem diversas formas de manifestação da negligência em relação às meninas/mulheres negras. Contudo, dentro do ambiente escolar essas ações se apresentam por meio do silenciamento. O presente trabalho tem como objetivo identificar o silenciamento de meninas/mulheres negras, enquanto representação da negligência escolar. A metodologia da pesquisa caracteriza-se como do tipo descritiva e aplicada com uma abordagem predominantemente qualitativa.  A fim de contribuir com o tema, foi realizado um grupo focal com duas alunas negras do ensino médio, do Instituto Federal do Paraná. Como resultado, foi possível, a partir das falas das participantes, comprovar o silenciamento de meninas/mulheres negras como representação da negligência escolar.EDUEMG2023-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/760110.36704/eef.v26i50.7601Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-33Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-33Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-332317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7601/4863Copyright (c) 2023 Luiza das Mercês Silva, Gabriela Reyesinfo:eu-repo/semantics/openAccessdas Mercês Silva, LuizaReyes Ormeno , Gabriela2023-11-30T21:00:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7601Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:24Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The silence of black girls/women as a representation of school negligence
El silencio de las niñas/mujeres negras como representación de la negligencia escolar
O silenciamento de meninas/mulheres negras como representação da negligência escolar
title The silence of black girls/women as a representation of school negligence
spellingShingle The silence of black girls/women as a representation of school negligence
das Mercês Silva, Luiza
Escola
Meninas negras
Negligência
Silenciamento
title_short The silence of black girls/women as a representation of school negligence
title_full The silence of black girls/women as a representation of school negligence
title_fullStr The silence of black girls/women as a representation of school negligence
title_full_unstemmed The silence of black girls/women as a representation of school negligence
title_sort The silence of black girls/women as a representation of school negligence
author das Mercês Silva, Luiza
author_facet das Mercês Silva, Luiza
Reyes Ormeno , Gabriela
author_role author
author2 Reyes Ormeno , Gabriela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv das Mercês Silva, Luiza
Reyes Ormeno , Gabriela
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Meninas negras
Negligência
Silenciamento
topic Escola
Meninas negras
Negligência
Silenciamento
description There are many ways in which neglect of black girls/women is manifested. However, within the school environment these actions present themselves through silencing.  This paper aims to identify the silencing of black girls/women as a representation of school negligence related to racism. The research methodology is characterized as descriptive and applied, with a predominantly qualitative approach.  In order to contribute to the theme, a focus group was conducted with two black high school students from the Federal Institute of Paraná. As a result, it was possible, from the speeches of the participants, to prove the silencing of black girls/women as a representation of school negligence.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7601
10.36704/eef.v26i50.7601
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7601
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i50.7601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7601/4863
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Luiza das Mercês Silva, Gabriela Reyes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Luiza das Mercês Silva, Gabriela Reyes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-33
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-33
Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-33
2317-0093
10.36704/eef.v26i50
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782889201664