REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213 |
Resumo: | This paper communicates the result of a study that produced reflections and analyses on contemporary Black women. Its main goal is to analyze the relationship among the concepts of representativeness, subjectivity and resistance from the narratives of young Black women. This research used a methodological approach that prioritized monitoring five young women from a social protection organization. Activities included participant observation and interventions in the form of workshops. Concerning the theoretical framework, the research was connected with the field of sociology of education, with an emphasis on ethnic-racial studies. The main argument of this paper is that Black female bodies are a political presupposition of social resistance to sexism and racism in society. |
id |
UEM-11_4d6230580e14a6df80d1e9a194cf128a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/62213 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLSREPRESENTACIÓN, SUBJETIVIDAD, RESISTENCIA Y EDUCACIÓN DE NIÑAS NEGRASREPRESENTATIVIDADE, SUBJETIVIDADE, RESISTÊNCIA E EDUCAÇÃO DE MENINAS NEGRASCorpos negros femininosSubjetividadeEducação This paper communicates the result of a study that produced reflections and analyses on contemporary Black women. Its main goal is to analyze the relationship among the concepts of representativeness, subjectivity and resistance from the narratives of young Black women. This research used a methodological approach that prioritized monitoring five young women from a social protection organization. Activities included participant observation and interventions in the form of workshops. Concerning the theoretical framework, the research was connected with the field of sociology of education, with an emphasis on ethnic-racial studies. The main argument of this paper is that Black female bodies are a political presupposition of social resistance to sexism and racism in society.Este texto comunica el resultado de un estudio que produjo reflexiones y análisis sobre mujeres negras en la contemporaneidad. Su objetivo es analizar la relación existente entre los conceptos de representatividad, subjetividad y resistencia, a partir de las narrativas de mujeres negras jóvenes. La investigación realizó un procedimiento metodológico que priorizó el acompañamiento de cinco jóvenes en una organización de protección social. Las actividades incluyeron observación participante e intervenciones en forma de talleres. Como referencial teórico, la pesquisa estuvo vinculada al campo de la sociología de la educación, con énfasis en los estudios étnico-raciales. El argumento central del trabajo es que los cuerpos negros femeninos son un presupuesto político de resistencia social al machismo y al racismo en la sociedad.Este texto comunica o resultado de um estudo que produziu reflexões e análises sobre mulheres negras na contemporaneidade. Seu objetivo é analisar a relação existente entre os conceitos de representatividade, subjetividade e resistência a partir das narrativas de jovens mulheres negras. A investigação fez uso de um procedimento metodológico que priorizou acompanhar cinco jovens em uma organização de proteção social. As atividades incluíram observação participante e intervenções na forma de oficinas. Como referencial teórico, a pesquisa esteve vinculada ao campo da sociologia da educação, com destaque para os estudos étnico-raciais. O argumento central do trabalho é o de que corpos negros femininos são um pressuposto político de resistência social ao machismo e ao racismo na sociedade. Universidade Estadual de Maringá2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6221310.4025/tpe.v25i1.62213Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 04-232237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213/751375154258Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Vieira, Luciléia Assis Cardoso, Frederico2022-09-21T11:34:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/62213Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.493605Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS REPRESENTACIÓN, SUBJETIVIDAD, RESISTENCIA Y EDUCACIÓN DE NIÑAS NEGRAS REPRESENTATIVIDADE, SUBJETIVIDADE, RESISTÊNCIA E EDUCAÇÃO DE MENINAS NEGRAS |
title |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS |
spellingShingle |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS da Silva Vieira, Luciléia Corpos negros femininos Subjetividade Educação |
title_short |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS |
title_full |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS |
title_fullStr |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS |
title_full_unstemmed |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS |
title_sort |
REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS |
author |
da Silva Vieira, Luciléia |
author_facet |
da Silva Vieira, Luciléia Assis Cardoso, Frederico |
author_role |
author |
author2 |
Assis Cardoso, Frederico |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Vieira, Luciléia Assis Cardoso, Frederico |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpos negros femininos Subjetividade Educação |
topic |
Corpos negros femininos Subjetividade Educação |
description |
This paper communicates the result of a study that produced reflections and analyses on contemporary Black women. Its main goal is to analyze the relationship among the concepts of representativeness, subjectivity and resistance from the narratives of young Black women. This research used a methodological approach that prioritized monitoring five young women from a social protection organization. Activities included participant observation and interventions in the form of workshops. Concerning the theoretical framework, the research was connected with the field of sociology of education, with an emphasis on ethnic-racial studies. The main argument of this paper is that Black female bodies are a political presupposition of social resistance to sexism and racism in society. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213 10.4025/tpe.v25i1.62213 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i1.62213 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213/751375154258 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 04-23 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158352281600 |