REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Vieira, Luciléia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Assis Cardoso, Frederico
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213
Resumo:  This paper communicates the result of a study that produced reflections and analyses on contemporary Black women. Its main goal is to analyze the relationship among the concepts of representativeness, subjectivity and resistance from the narratives of young Black women. This research used a methodological approach that prioritized monitoring five young women from a social protection organization. Activities included participant observation and interventions in the form of workshops. Concerning the theoretical framework, the research was connected with the field of sociology of education, with an emphasis on ethnic-racial studies. The main argument of this paper is that Black female bodies are a political presupposition of social resistance to sexism and racism in society.
id UEM-11_4d6230580e14a6df80d1e9a194cf128a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/62213
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLSREPRESENTACIÓN, SUBJETIVIDAD, RESISTENCIA Y EDUCACIÓN DE NIÑAS NEGRASREPRESENTATIVIDADE, SUBJETIVIDADE, RESISTÊNCIA E EDUCAÇÃO DE MENINAS NEGRASCorpos negros femininosSubjetividadeEducação This paper communicates the result of a study that produced reflections and analyses on contemporary Black women. Its main goal is to analyze the relationship among the concepts of representativeness, subjectivity and resistance from the narratives of young Black women. This research used a methodological approach that prioritized monitoring five young women from a social protection organization. Activities included participant observation and interventions in the form of workshops. Concerning the theoretical framework, the research was connected with the field of sociology of education, with an emphasis on ethnic-racial studies. The main argument of this paper is that Black female bodies are a political presupposition of social resistance to sexism and racism in society.Este texto comunica el resultado de un estudio que produjo reflexiones y análisis sobre mujeres negras en la contemporaneidad. Su objetivo es analizar la relación existente entre los conceptos de representatividad, subjetividad y resistencia, a partir de las narrativas de mujeres negras jóvenes. La investigación realizó un procedimiento metodológico que priorizó el acompañamiento de cinco jóvenes en una organización de protección social. Las actividades incluyeron observación participante e intervenciones en forma de talleres. Como referencial teórico, la pesquisa estuvo vinculada al campo de la sociología de la educación, con énfasis en los estudios étnico-raciales. El argumento central del trabajo es que los cuerpos negros femeninos son un presupuesto político de resistencia social al machismo y al racismo en la sociedad.Este texto comunica o resultado de um estudo que produziu reflexões e análises sobre mulheres negras na contemporaneidade. Seu objetivo é analisar a relação existente entre os conceitos de representatividade, subjetividade e resistência a partir das narrativas de jovens mulheres negras. A investigação fez uso de um procedimento metodológico que priorizou acompanhar cinco jovens em uma organização de proteção social. As atividades incluíram observação participante e intervenções na forma de oficinas. Como referencial teórico, a pesquisa esteve vinculada ao campo da sociologia da educação, com destaque para os estudos étnico-raciais. O argumento central do trabalho é o de que corpos negros femininos são um pressuposto político de resistência social ao machismo e ao racismo na sociedade. Universidade Estadual de Maringá2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6221310.4025/tpe.v25i1.62213Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 04-232237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213/751375154258Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Vieira, Luciléia Assis Cardoso, Frederico2022-09-21T11:34:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/62213Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.493605Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
REPRESENTACIÓN, SUBJETIVIDAD, RESISTENCIA Y EDUCACIÓN DE NIÑAS NEGRAS
REPRESENTATIVIDADE, SUBJETIVIDADE, RESISTÊNCIA E EDUCAÇÃO DE MENINAS NEGRAS
title REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
spellingShingle REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
da Silva Vieira, Luciléia
Corpos negros femininos
Subjetividade
Educação
title_short REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
title_full REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
title_fullStr REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
title_full_unstemmed REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
title_sort REPRESENTATION, SUBJECTIVITY, RESISTANCE AND EDUCATION OF BLACK GIRLS
author da Silva Vieira, Luciléia
author_facet da Silva Vieira, Luciléia
Assis Cardoso, Frederico
author_role author
author2 Assis Cardoso, Frederico
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Vieira, Luciléia
Assis Cardoso, Frederico
dc.subject.por.fl_str_mv Corpos negros femininos
Subjetividade
Educação
topic Corpos negros femininos
Subjetividade
Educação
description  This paper communicates the result of a study that produced reflections and analyses on contemporary Black women. Its main goal is to analyze the relationship among the concepts of representativeness, subjectivity and resistance from the narratives of young Black women. This research used a methodological approach that prioritized monitoring five young women from a social protection organization. Activities included participant observation and interventions in the form of workshops. Concerning the theoretical framework, the research was connected with the field of sociology of education, with an emphasis on ethnic-racial studies. The main argument of this paper is that Black female bodies are a political presupposition of social resistance to sexism and racism in society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213
10.4025/tpe.v25i1.62213
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i1.62213
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62213/751375154258
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 04-23
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158352281600