A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876 |
Resumo: | This article aims to analyze how the relationships with knowledge are built between the young teacher (in initial training) and the teacher with more experience (in continuing education) who returns to school. The research is theoretically based on studies developed by Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), among others that research teacher training. The research is characterized as qualitative. Data were collected and analyzed from Bardin's (2016) content analysis. The result of this investigation pointed to the importance of the course in digital inclusion and revealed how much initial and continuing education can be dialoguing and providing new knowledge. |
id |
UEMG-2_d0d5b51e00ad31a1b8c4bab2f507339a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5876 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital UN ESTUDIO SOBRE LA PRÁCTICA DOCENTE: RELACIONES CON EL CONOCIMIENTO ENTRE EL JOVEN DOCENTE Y EL DOCENTE CON MÁS EXPERIENCIA: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital Construção de saberes: : Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital Construção de saberes.Formação de professores.Inclusão digital.Construction of knowledge.Teacher trainingDigital inclusion.Construcción de conocimiento.Formación de profesores.Inclusión digital.This article aims to analyze how the relationships with knowledge are built between the young teacher (in initial training) and the teacher with more experience (in continuing education) who returns to school. The research is theoretically based on studies developed by Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), among others that research teacher training. The research is characterized as qualitative. Data were collected and analyzed from Bardin's (2016) content analysis. The result of this investigation pointed to the importance of the course in digital inclusion and revealed how much initial and continuing education can be dialoguing and providing new knowledge.Este artículo tiene como objetivo analizar cómo se construyen las relaciones con el conocimiento entre el docente joven (en formación inicial) y el docente con más experiencia (en formación continua) que vuelve a la escuela. La investigación se basa teóricamente en estudios desarrollados por Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), entre otros que investigan formación de los profesores. La investigación se caracteriza por ser cualitativa. Los datos se recopilaron y analizaron a partir del análisis de contenido de Bardin (2016). El resultado de esta investigación señaló la importancia del curso en inclusión digital y reveló cuánta educación inicial y continua se puede dialogar y aportar nuevos conocimientos.O presente artigo tem como objetivo analisar como se constroem as relações com o saber entre o jovem professor (em formação inicial) e o professor com mais experiência (em formação continuada) que retorna aos bancos escolares. A pesquisa tem como base teórica os estudos desenvolvidos por Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), entre outros que pesquisam a formação docente. A pesquisa caracteriza-se como qualitativa. Os dados foram coletados e analisados a partir da análise de conteúdo de Bardin (2016). O resultado desta investigação apontou para a importância do curso em inclusão digital e revelou o quanto a formação inicial e a continuada podem estar dialogando e propiciando novos saberes.EDUEMG2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/587610.36704/eef.v25i47.5876Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco2317-00931519-332210.36704/eef.v25i47reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876/4397Copyright (c) 2022 Danieli Dias da Silva, Márcia Helena Sauaia Guimarães Rostasinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias da Silva, Danieli Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena2022-12-22T18:26:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5876Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-22T18:26:48Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital UN ESTUDIO SOBRE LA PRÁCTICA DOCENTE: RELACIONES CON EL CONOCIMIENTO ENTRE EL JOVEN DOCENTE Y EL DOCENTE CON MÁS EXPERIENCIA: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital Construção de saberes: : Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital |
title |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital |
spellingShingle |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital Dias da Silva, Danieli Construção de saberes. Formação de professores. Inclusão digital. Construction of knowledge. Teacher training Digital inclusion. Construcción de conocimiento. Formación de profesores. Inclusión digital. |
title_short |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital |
title_full |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital |
title_fullStr |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital |
title_full_unstemmed |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital |
title_sort |
A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital |
author |
Dias da Silva, Danieli |
author_facet |
Dias da Silva, Danieli Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena |
author_role |
author |
author2 |
Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias da Silva, Danieli Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Construção de saberes. Formação de professores. Inclusão digital. Construction of knowledge. Teacher training Digital inclusion. Construcción de conocimiento. Formación de profesores. Inclusión digital. |
topic |
Construção de saberes. Formação de professores. Inclusão digital. Construction of knowledge. Teacher training Digital inclusion. Construcción de conocimiento. Formación de profesores. Inclusión digital. |
description |
This article aims to analyze how the relationships with knowledge are built between the young teacher (in initial training) and the teacher with more experience (in continuing education) who returns to school. The research is theoretically based on studies developed by Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), among others that research teacher training. The research is characterized as qualitative. Data were collected and analyzed from Bardin's (2016) content analysis. The result of this investigation pointed to the importance of the course in digital inclusion and revealed how much initial and continuing education can be dialoguing and providing new knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876 10.36704/eef.v25i47.5876 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i47.5876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876/4397 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Danieli Dias da Silva, Márcia Helena Sauaia Guimarães Rostas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Danieli Dias da Silva, Márcia Helena Sauaia Guimarães Rostas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em Foco Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em Foco Educação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i47 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470378754048 |