A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias da Silva, Danieli
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876
Resumo: This article aims to analyze how the relationships with knowledge are built between the young teacher (in initial training) and the teacher with more experience (in continuing education) who returns to school. The research is theoretically based on studies developed by Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), among others that research teacher training. The research is characterized as qualitative. Data were collected and analyzed from Bardin's (2016) content analysis. The result of this investigation pointed to the importance of the course in digital inclusion and revealed how much initial and continuing education can be dialoguing and providing new knowledge.
id UEMG-2_d0d5b51e00ad31a1b8c4bab2f507339a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5876
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital UN ESTUDIO SOBRE LA PRÁCTICA DOCENTE: RELACIONES CON EL CONOCIMIENTO ENTRE EL JOVEN DOCENTE Y EL DOCENTE CON MÁS EXPERIENCIA: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital Construção de saberes: : Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital Construção de saberes.Formação de professores.Inclusão digital.Construction of knowledge.Teacher trainingDigital inclusion.Construcción de conocimiento.Formación de profesores.Inclusión digital.This article aims to analyze how the relationships with knowledge are built between the young teacher (in initial training) and the teacher with more experience (in continuing education) who returns to school. The research is theoretically based on studies developed by Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), among others that research teacher training. The research is characterized as qualitative. Data were collected and analyzed from Bardin's (2016) content analysis. The result of this investigation pointed to the importance of the course in digital inclusion and revealed how much initial and continuing education can be dialoguing and providing new knowledge.Este artículo tiene como objetivo analizar cómo se construyen las relaciones con el conocimiento entre el docente joven (en formación inicial) y el docente con más experiencia (en formación continua) que vuelve a la escuela. La investigación se basa teóricamente en estudios desarrollados por Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), entre otros que investigan formación de los profesores. La investigación se caracteriza por ser cualitativa. Los datos se recopilaron y analizaron a partir del análisis de contenido de Bardin (2016). El resultado de esta investigación señaló la importancia del curso en inclusión digital y reveló cuánta educación inicial y continua se puede dialogar y aportar nuevos conocimientos.O presente artigo tem como objetivo analisar como se constroem as relações com o saber entre o jovem professor (em formação inicial) e o professor com mais experiência (em formação continuada) que retorna aos bancos escolares. A pesquisa tem como base teórica os estudos desenvolvidos por Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), entre outros que pesquisam a formação docente. A pesquisa caracteriza-se como qualitativa. Os dados foram coletados e analisados a partir da análise de conteúdo de Bardin (2016). O resultado desta investigação apontou para a importância do curso em inclusão digital e revelou o quanto a formação inicial e a continuada podem estar dialogando e propiciando novos saberes.EDUEMG2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/587610.36704/eef.v25i47.5876Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco2317-00931519-332210.36704/eef.v25i47reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876/4397Copyright (c) 2022 Danieli Dias da Silva, Márcia Helena Sauaia Guimarães Rostasinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias da Silva, Danieli Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena2022-12-22T18:26:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5876Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-22T18:26:48Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
UN ESTUDIO SOBRE LA PRÁCTICA DOCENTE: RELACIONES CON EL CONOCIMIENTO ENTRE EL JOVEN DOCENTE Y EL DOCENTE CON MÁS EXPERIENCIA: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
Construção de saberes: : Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
title A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
spellingShingle A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
Dias da Silva, Danieli
Construção de saberes.
Formação de professores.
Inclusão digital.
Construction of knowledge.
Teacher training
Digital inclusion.
Construcción de conocimiento.
Formación de profesores.
Inclusión digital.
title_short A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
title_full A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
title_fullStr A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
title_full_unstemmed A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
title_sort A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE: Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
author Dias da Silva, Danieli
author_facet Dias da Silva, Danieli
Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena
author_role author
author2 Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias da Silva, Danieli
Sauaia Guimarães Rostas, Márcia Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Construção de saberes.
Formação de professores.
Inclusão digital.
Construction of knowledge.
Teacher training
Digital inclusion.
Construcción de conocimiento.
Formación de profesores.
Inclusión digital.
topic Construção de saberes.
Formação de professores.
Inclusão digital.
Construction of knowledge.
Teacher training
Digital inclusion.
Construcción de conocimiento.
Formación de profesores.
Inclusión digital.
description This article aims to analyze how the relationships with knowledge are built between the young teacher (in initial training) and the teacher with more experience (in continuing education) who returns to school. The research is theoretically based on studies developed by Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), among others that research teacher training. The research is characterized as qualitative. Data were collected and analyzed from Bardin's (2016) content analysis. The result of this investigation pointed to the importance of the course in digital inclusion and revealed how much initial and continuing education can be dialoguing and providing new knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876
10.36704/eef.v25i47.5876
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i47.5876
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5876/4397
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Danieli Dias da Silva, Márcia Helena Sauaia Guimarães Rostas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Danieli Dias da Silva, Márcia Helena Sauaia Guimarães Rostas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em Foco
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em Foco
Educação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i47
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470378754048