Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6409 |
Resumo: | This case study sought to analyze the schooling process of students with Autistic Spectrum Disorder and the contributions of their families during the Covid Pandemic. The approach used semi-structured interviews with the six relatives of three students with Autistic Spectrum Disorder from a public school of Muriaé/Minas Gerais, Brazil as an instrument for data production. The data obtained were analyzed using content analysis. The findings highlighted challenges, such as: they easily dispersed to classes and therefore demanded a closer relationship with the special education professional in collaboration with other professionals. Other problems included inefficiencies with strategies adopted by the online administrators, which, although considered standards for the country, were not efficient. In addition, the research indicated the prevalence of maternal participation in the schooling of these students and how the Family was even more essential for students, on pandemic scenario. |
id |
UEMG-2_db3c7c50ae0f4a81b7936d913110ab0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6409 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemiaAutismo. Inclusion Educativa. Relación Escuela-Familia.Autism. Educational Inclusion. School – Family Relationship.Autismo Inclusão EducacionalRelação EscolaFamíliaThis case study sought to analyze the schooling process of students with Autistic Spectrum Disorder and the contributions of their families during the Covid Pandemic. The approach used semi-structured interviews with the six relatives of three students with Autistic Spectrum Disorder from a public school of Muriaé/Minas Gerais, Brazil as an instrument for data production. The data obtained were analyzed using content analysis. The findings highlighted challenges, such as: they easily dispersed to classes and therefore demanded a closer relationship with the special education professional in collaboration with other professionals. Other problems included inefficiencies with strategies adopted by the online administrators, which, although considered standards for the country, were not efficient. In addition, the research indicated the prevalence of maternal participation in the schooling of these students and how the Family was even more essential for students, on pandemic scenario.Este estudio buscó analizar el processo de escolarización de estudiantes con Transtorno del Espectro Autista y los aportes de sus familias durante la pandemia Covid-19. Esta investigación usou entrevistas semiestructuradas con seis familiares de tres estudiantes con Transtorno del Espectro Autista, de una Escuela Pública de Muriaé/ Minas Gerais, Brasil. Los datos se analizaron mediante análisis de contenido. La investigación señaló algunos desafíos, tales como: se dispersaron con facilidad a las clases y exigieron una relación más cercana con el professional del Servicio Educativo Especializado en colaboración con otros profesionales. Otros obstáculos fueron las estrategias adoptadas por el Régimen Especial Docentes No Presencial, qui han sido considerados referentes para el país, pero no resultaron eficientes. Además, la investigación indicó la prevalencia de la participación materna en la escolarización de estos estudiantes y cómo, en un escenario de pandemia, la familia era aún más essencial. . Este estudo buscou analisar o processo de escolarização dos estudantes com Transtorno do Espectro Autista e as contribuições de suas famílias durante a pandemia do Covid-19. Esta pesquisa utilizou entrevistas semiestruturadas com seis familiares de três estudantes com Transtorno do Espectro Autista, de uma Escola Estadual de Muriaé/Minas Gerais, Brasil, como instrumento de produção de dados. Os dados foram analisados por meio da Análise de Conteúdo. A pesquisa apontou alguns desafios, tais como: dispersavam com facilidade às aulas e demandavam uma maior aproximação com o profissional do Atendimento Educacional Especializado em colaboração com os demais profissionais. Outros entraves foram as estratégias adotadas pelo Regime Especial Não Presencial de Ensino, que embora tenham sido consideradas referências para o país, não mostraram-se eficientes. Além disso, a pesquisa indicou a prevalência da participação materna na escolarização desses estudantes e o quanto, em um cenário de pandemia, a família constituiu-se ainda mais essencial.EDUEMG2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/640910.36704/eef.v25i45.6409Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 52-72Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 52-72Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 52-722317-00931519-332210.36704/eef.v25i45reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6409/4003Copyright (c) 2022 Cíntia Helisa Freitas Cruz Soares, Soraya Dayanna Guimarães Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFREITAS CRUZ SOARES, CÍNTIA HELISASantos, Soraya Dayanna Guimarães 2022-12-21T14:02:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6409Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-21T14:02:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia |
title |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia |
spellingShingle |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia FREITAS CRUZ SOARES, CÍNTIA HELISA Autismo. Inclusion Educativa. Relación Escuela-Familia. Autism. Educational Inclusion. School – Family Relationship. Autismo Inclusão Educacional Relação Escola Família |
title_short |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia |
title_full |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia |
title_fullStr |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia |
title_full_unstemmed |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia |
title_sort |
Processo de Escolarização dos Estudantes com Transtorno do Espectro Autista: Contribuições da Família durante a pandemia |
author |
FREITAS CRUZ SOARES, CÍNTIA HELISA |
author_facet |
FREITAS CRUZ SOARES, CÍNTIA HELISA Santos, Soraya Dayanna Guimarães |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Soraya Dayanna Guimarães |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
FREITAS CRUZ SOARES, CÍNTIA HELISA Santos, Soraya Dayanna Guimarães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autismo. Inclusion Educativa. Relación Escuela-Familia. Autism. Educational Inclusion. School – Family Relationship. Autismo Inclusão Educacional Relação Escola Família |
topic |
Autismo. Inclusion Educativa. Relación Escuela-Familia. Autism. Educational Inclusion. School – Family Relationship. Autismo Inclusão Educacional Relação Escola Família |
description |
This case study sought to analyze the schooling process of students with Autistic Spectrum Disorder and the contributions of their families during the Covid Pandemic. The approach used semi-structured interviews with the six relatives of three students with Autistic Spectrum Disorder from a public school of Muriaé/Minas Gerais, Brazil as an instrument for data production. The data obtained were analyzed using content analysis. The findings highlighted challenges, such as: they easily dispersed to classes and therefore demanded a closer relationship with the special education professional in collaboration with other professionals. Other problems included inefficiencies with strategies adopted by the online administrators, which, although considered standards for the country, were not efficient. In addition, the research indicated the prevalence of maternal participation in the schooling of these students and how the Family was even more essential for students, on pandemic scenario. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6409 10.36704/eef.v25i45.6409 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6409 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i45.6409 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6409/4003 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cíntia Helisa Freitas Cruz Soares, Soraya Dayanna Guimarães Santos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cíntia Helisa Freitas Cruz Soares, Soraya Dayanna Guimarães Santos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 52-72 Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 52-72 Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 52-72 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i45 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470424891392 |