Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623 |
Resumo: | Computational Thinking, as a form of thinking supported by the foundations of Computer Science, has been widely investigated with a view to finding ways to promote it. To identify how experimental research on the development of Computational Thinking in the teaching of Computing concepts has been developed, we conducted a systematic mapping of literature of publications in Portuguese, English, and Spanish. We found that there is no pattern in the format of how experimental investigations are conducted, but they tend to be of short duration and, despite the various subfields within Computer Science, programming has been predominantly used in Computational Thinking development. We concluded that it is necessary to conduct experimental research with a longer duration on the development of this type of thinking, as well as investigations into the didactic foundations of an educational action that can promote it. |
id |
UEMG-2_f4018651c6fcd2b56959b442ae921f24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6623 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing conceptsInvestigación experimental en el desarrollo del pensamiento computacional: un mapeo sistemático de la literatura en la enseñanza de conceptos de computaciónPesquisas experimentais no desenvolvimento do pensamento computacional: um mapeamento sistemático de literatura no ensino de conceitos de computaçãoEducación y TecnologíaMapeo Sistemático de la LiteraturaPensamiento ComputacionalEducation and TechnologySystematic Mapping of LiteratureComputational ThinkingEducação e TecnologiaMapeamento Sistemático de LiteraturaPensamento ComputacionalComputational Thinking, as a form of thinking supported by the foundations of Computer Science, has been widely investigated with a view to finding ways to promote it. To identify how experimental research on the development of Computational Thinking in the teaching of Computing concepts has been developed, we conducted a systematic mapping of literature of publications in Portuguese, English, and Spanish. We found that there is no pattern in the format of how experimental investigations are conducted, but they tend to be of short duration and, despite the various subfields within Computer Science, programming has been predominantly used in Computational Thinking development. We concluded that it is necessary to conduct experimental research with a longer duration on the development of this type of thinking, as well as investigations into the didactic foundations of an educational action that can promote it.El Pensamiento Computacional, caracterizado como una forma de pensamiento apoyada en los fundamentos de la Ciencia de la Computación, ha sido ampliamente investigado con el objetivo de encontrar formas de promoverlo. Para identificar cómo ha sido la investigación experimental sobre el desarrollo del Pensamiento Computacional en la enseñanza de conceptos de Computación, realizamos un mapeo sistemático de la literatura de publicaciones en portugués, inglés y español. Encontramos que no hay un estándar en el formato de la realización de las investigaciones experimentales, sino que tienden a ser de corta duración y a pesar de los diversos subcampos dentro de la Ciencia de la Computación, la programación se ha utilizado predominantemente en el desarrollo del Pensamiento Computacional. Concluimos que es necesario realizar investigaciones experimentales de mayor duración sobre el desarrollo de este tipo de pensamiento, así como investigaciones sobre los fundamentos didácticos de la acción educativa que pueden promoverlo.O Pensamento Computacional, caracterizado como uma forma de pensamento amparado nos fundamentos da Ciência da Computação, tem sido amplamente investigado com a finalidade de se conhecer meios para promovê-lo. Com o objetivo de identificar como tem sido as pesquisas experimentais sobre o desenvolvimento do Pensamento Computacional no ensino de conceitos de Computação, realizamos um mapeamento sistemático de literatura contemplando publicações em línguas portuguesa, inglesa e espanhola. Constatamos que não há um padrão no formato da realização das investigações experimentais, mas estas tendem a ser de curta duração e, apesar das diversas subáreas da Ciência da Computação, a programação tem sido predominantemente utilizada no desenvolvimento do Pensamento Computacional. Concluímos ser necessário a realização de pesquisas experimentais com maior tempo de duração sobre o desenvolvimento desse tipo de pensamento, bem como de investigações acerca dos fundamentos didáticos de uma ação educativa que possa promovê-lo. EDUEMG2023-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/662310.36704/eef.v26i49.6623Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623/4646Copyright (c) 2023 Carlos Beleti, Marta Sforniinfo:eu-repo/semantics/openAccessBeleti Junior, Carlos Robertode Faria Sforni, Marta Sueli2023-07-12T22:44:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6623Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-07-12T22:44:32Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts Investigación experimental en el desarrollo del pensamiento computacional: un mapeo sistemático de la literatura en la enseñanza de conceptos de computación Pesquisas experimentais no desenvolvimento do pensamento computacional: um mapeamento sistemático de literatura no ensino de conceitos de computação |
title |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts |
spellingShingle |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts Beleti Junior, Carlos Roberto Educación y Tecnología Mapeo Sistemático de la Literatura Pensamiento Computacional Education and Technology Systematic Mapping of Literature Computational Thinking Educação e Tecnologia Mapeamento Sistemático de Literatura Pensamento Computacional |
title_short |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts |
title_full |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts |
title_fullStr |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts |
title_full_unstemmed |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts |
title_sort |
Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts |
author |
Beleti Junior, Carlos Roberto |
author_facet |
Beleti Junior, Carlos Roberto de Faria Sforni, Marta Sueli |
author_role |
author |
author2 |
de Faria Sforni, Marta Sueli |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beleti Junior, Carlos Roberto de Faria Sforni, Marta Sueli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación y Tecnología Mapeo Sistemático de la Literatura Pensamiento Computacional Education and Technology Systematic Mapping of Literature Computational Thinking Educação e Tecnologia Mapeamento Sistemático de Literatura Pensamento Computacional |
topic |
Educación y Tecnología Mapeo Sistemático de la Literatura Pensamiento Computacional Education and Technology Systematic Mapping of Literature Computational Thinking Educação e Tecnologia Mapeamento Sistemático de Literatura Pensamento Computacional |
description |
Computational Thinking, as a form of thinking supported by the foundations of Computer Science, has been widely investigated with a view to finding ways to promote it. To identify how experimental research on the development of Computational Thinking in the teaching of Computing concepts has been developed, we conducted a systematic mapping of literature of publications in Portuguese, English, and Spanish. We found that there is no pattern in the format of how experimental investigations are conducted, but they tend to be of short duration and, despite the various subfields within Computer Science, programming has been predominantly used in Computational Thinking development. We concluded that it is necessary to conduct experimental research with a longer duration on the development of this type of thinking, as well as investigations into the didactic foundations of an educational action that can promote it. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623 10.36704/eef.v26i49.6623 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i49.6623 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623/4646 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carlos Beleti, Marta Sforni info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carlos Beleti, Marta Sforni |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) 2317-0093 10.36704/eef.v26i49 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782589308928 |