Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beleti Junior, Carlos Roberto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Faria Sforni, Marta Sueli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623
Resumo: Computational Thinking, as a form of thinking supported by the foundations of Computer Science, has been widely investigated with a view to finding ways to promote it. To identify how experimental research on the development of Computational Thinking in the teaching of Computing concepts has been developed, we conducted a systematic mapping of literature of publications in Portuguese, English, and Spanish. We found that there is no pattern in the format of how experimental investigations are conducted, but they tend to be of short duration and, despite the various subfields within Computer Science, programming has been predominantly used in Computational Thinking development. We concluded that it is necessary to conduct experimental research with a longer duration on the development of this type of thinking, as well as investigations into the didactic foundations of an educational action that can promote it.
id UEMG-2_f4018651c6fcd2b56959b442ae921f24
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6623
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing conceptsInvestigación experimental en el desarrollo del pensamiento computacional: un mapeo sistemático de la literatura en la enseñanza de conceptos de computaciónPesquisas experimentais no desenvolvimento do pensamento computacional: um mapeamento sistemático de literatura no ensino de conceitos de computaçãoEducación y TecnologíaMapeo Sistemático de la LiteraturaPensamiento ComputacionalEducation and TechnologySystematic Mapping of LiteratureComputational ThinkingEducação e TecnologiaMapeamento Sistemático de LiteraturaPensamento ComputacionalComputational Thinking, as a form of thinking supported by the foundations of Computer Science, has been widely investigated with a view to finding ways to promote it. To identify how experimental research on the development of Computational Thinking in the teaching of Computing concepts has been developed, we conducted a systematic mapping of literature of publications in Portuguese, English, and Spanish. We found that there is no pattern in the format of how experimental investigations are conducted, but they tend to be of short duration and, despite the various subfields within Computer Science, programming has been predominantly used in Computational Thinking development. We concluded that it is necessary to conduct experimental research with a longer duration on the development of this type of thinking, as well as investigations into the didactic foundations of an educational action that can promote it.El Pensamiento Computacional, caracterizado como una forma de pensamiento apoyada en los fundamentos de la Ciencia de la Computación, ha sido ampliamente investigado con el objetivo de encontrar formas de promoverlo. Para identificar cómo ha sido la investigación experimental sobre el desarrollo del Pensamiento Computacional en la enseñanza de conceptos de Computación, realizamos un mapeo sistemático de la literatura de publicaciones en portugués, inglés y español. Encontramos que no hay un estándar en el formato de la realización de las investigaciones experimentales, sino que tienden a ser de corta duración y a pesar de los diversos subcampos dentro de la Ciencia de la Computación, la programación se ha utilizado predominantemente en el desarrollo del Pensamiento Computacional. Concluimos que es necesario realizar investigaciones experimentales de mayor duración sobre el desarrollo de este tipo de pensamiento, así como investigaciones sobre los fundamentos didácticos de la acción educativa que pueden promoverlo.O Pensamento Computacional, caracterizado como uma forma de pensamento amparado nos fundamentos da Ciência da Computação, tem sido amplamente investigado com a finalidade de se conhecer meios para promovê-lo. Com o objetivo de identificar como tem sido as pesquisas experimentais sobre o desenvolvimento do Pensamento Computacional no ensino de conceitos de Computação, realizamos um mapeamento sistemático de literatura contemplando publicações em línguas portuguesa, inglesa e espanhola. Constatamos que não há um padrão no formato da realização das investigações experimentais, mas estas tendem a ser de curta duração e, apesar das diversas subáreas da Ciência da Computação, a programação tem sido predominantemente utilizada no desenvolvimento do Pensamento Computacional. Concluímos ser necessário a realização de pesquisas experimentais com maior tempo de duração sobre o desenvolvimento desse tipo de pensamento, bem como de investigações acerca dos fundamentos didáticos de uma ação educativa que possa promovê-lo. EDUEMG2023-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/662310.36704/eef.v26i49.6623Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623/4646Copyright (c) 2023 Carlos Beleti, Marta Sforniinfo:eu-repo/semantics/openAccessBeleti Junior, Carlos Robertode Faria Sforni, Marta Sueli2023-07-12T22:44:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6623Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-07-12T22:44:32Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
Investigación experimental en el desarrollo del pensamiento computacional: un mapeo sistemático de la literatura en la enseñanza de conceptos de computación
Pesquisas experimentais no desenvolvimento do pensamento computacional: um mapeamento sistemático de literatura no ensino de conceitos de computação
title Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
spellingShingle Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
Beleti Junior, Carlos Roberto
Educación y Tecnología
Mapeo Sistemático de la Literatura
Pensamiento Computacional
Education and Technology
Systematic Mapping of Literature
Computational Thinking
Educação e Tecnologia
Mapeamento Sistemático de Literatura
Pensamento Computacional
title_short Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
title_full Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
title_fullStr Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
title_full_unstemmed Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
title_sort Experimental research in the development of computational thinking: a systematic mapping of literature in the teaching of computing concepts
author Beleti Junior, Carlos Roberto
author_facet Beleti Junior, Carlos Roberto
de Faria Sforni, Marta Sueli
author_role author
author2 de Faria Sforni, Marta Sueli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Beleti Junior, Carlos Roberto
de Faria Sforni, Marta Sueli
dc.subject.por.fl_str_mv Educación y Tecnología
Mapeo Sistemático de la Literatura
Pensamiento Computacional
Education and Technology
Systematic Mapping of Literature
Computational Thinking
Educação e Tecnologia
Mapeamento Sistemático de Literatura
Pensamento Computacional
topic Educación y Tecnología
Mapeo Sistemático de la Literatura
Pensamiento Computacional
Education and Technology
Systematic Mapping of Literature
Computational Thinking
Educação e Tecnologia
Mapeamento Sistemático de Literatura
Pensamento Computacional
description Computational Thinking, as a form of thinking supported by the foundations of Computer Science, has been widely investigated with a view to finding ways to promote it. To identify how experimental research on the development of Computational Thinking in the teaching of Computing concepts has been developed, we conducted a systematic mapping of literature of publications in Portuguese, English, and Spanish. We found that there is no pattern in the format of how experimental investigations are conducted, but they tend to be of short duration and, despite the various subfields within Computer Science, programming has been predominantly used in Computational Thinking development. We concluded that it is necessary to conduct experimental research with a longer duration on the development of this type of thinking, as well as investigations into the didactic foundations of an educational action that can promote it.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623
10.36704/eef.v26i49.6623
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i49.6623
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6623/4646
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Carlos Beleti, Marta Sforni
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Carlos Beleti, Marta Sforni
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
2317-0093
10.36704/eef.v26i49
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782589308928