Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
Texto Completo: | http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1703 |
Resumo: | The search for the better understanding about the use of experimental activities during the expositive classes and the identification of a appropriate dynamics discourse this teaching practice have been the subject of several researches, discussions and analysis in order to provide the most meaning and attractive Physics teaching. In this research work we investigate, we investigate if the teaching strategy based on the application of experimental demonstration activities in the classroom, in the perspective of the Vygotsky‟s sociocultural theory, makes possible the social interaction of students with teacher and students together, in order to contribute to knowledge construction and reframing of teaching and learning of physics. In this sense, we focus our analysis on the discourses that occur around these activities. Teacher and students of the second year of high school of the State School in the city of Serra Branca‟s city in Paraiba make up the universe of this study, where we use a qualitative methodology, type Case Study, taking as research instrument the free observation in the natural environment of the classroom and a semi-structured interview with the teacher. To facilitate the transcription of the dialogues occurred in the classroom as auxiliary resource, use audio and video recordings. |
id |
UEPB_9c131efc16a08ab769cf37595118561d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1703 |
network_acronym_str |
UEPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Germano, Marcelo GomesCPF:36867926487http://lattes.cnpq.br/0279191804042650Sousa, Cidoval Morais deCPF:47798521453http://lattes.cnpq.br/0573233540937425Kulesza, Wojciech AndrzejCPF:33124310853http://lattes.cnpq.br/7408584269961175CPF:43675611434http://lattes.cnpq.br/6428217175711370Lima, Inácio Mamede de2015-09-25T12:18:37Z2012-08-272012-03-02LIMA, Inácio Mamede de. Experiments demonstrating and teaching of physics: an experience in the classroom. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2012.http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1703The search for the better understanding about the use of experimental activities during the expositive classes and the identification of a appropriate dynamics discourse this teaching practice have been the subject of several researches, discussions and analysis in order to provide the most meaning and attractive Physics teaching. In this research work we investigate, we investigate if the teaching strategy based on the application of experimental demonstration activities in the classroom, in the perspective of the Vygotsky‟s sociocultural theory, makes possible the social interaction of students with teacher and students together, in order to contribute to knowledge construction and reframing of teaching and learning of physics. In this sense, we focus our analysis on the discourses that occur around these activities. Teacher and students of the second year of high school of the State School in the city of Serra Branca‟s city in Paraiba make up the universe of this study, where we use a qualitative methodology, type Case Study, taking as research instrument the free observation in the natural environment of the classroom and a semi-structured interview with the teacher. To facilitate the transcription of the dialogues occurred in the classroom as auxiliary resource, use audio and video recordings.A busca por uma melhor compreensão a respeito da utilização de atividades experimentais no decorrer das aulas expositivas e a identificação de dinâmicas discursivas adequadas a essa prática pedagógica têm sido motivo de diversas pesquisas, discussões e análises no intuito de proporcionar um ensino de Física mais significativo e atraente. Neste trabalho de pesquisa, objetivamos investigar se a estratégia de ensino baseada na aplicação de atividades experimentais de demonstração em sala de aula, na perspectiva da teoria sociocultural de Vygotsky, torna possível a interação social dos alunos com o professor e dos alunos entre si, de forma a contribuir para a construção do conhecimento e resignificação do processo de ensino e aprendizagem de Física. Neste sentido, focamos nossa análise nos discursos que ocorrem em torno dessas atividades. Professora e alunos do segundo ano do Ensino Médio de uma Escola Estadual da cidade de Serra Branca-PB compõem o universo deste estudo, em que utilizamos uma metodologia de natureza qualitativa, do tipo Estudo de Caso, tendo como instrumento de investigação a observação livre no ambiente natural de sala de aula e uma entrevista semi-estruturada com a professora. Para facilitar a transcrição dos diálogos ocorridos em sala de aula, como recurso auxiliar, utilizamos gravações em áudio e vídeo.Made available in DSpace on 2015-09-25T12:18:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 INACIO MAMEDE DE LIMA.pdf: 1770914 bytes, checksum: aa0040e24a7b28a53de3c7cddc18fe2c (MD5) Previous issue date: 2012-03-02application/pdfhttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/retrieve/3732/INACIO%20MAMEDE%20DE%20LIMA.pdf.jpgporUniversidade Estadual da ParaíbaMestrado Profissional em Ensino de Ciências e MatemáticaUEPBBREnsino de FísicaAtividades de demonstraçãoInterações discursivasEnsino de FísicaAbordagem comunicativaDemonstration activitiesdiscursive interactionsPhysics TeachingCommunicative ApproachCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAExperimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aulaExperiments demonstrating and teaching of physics: an experience in the classroominfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPBinstname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)instacron:UEPBORIGINALINACIO MAMEDE DE LIMA.pdfapplication/pdf1770914http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1703/1/INACIO+MAMEDE+DE+LIMA.pdfaa0040e24a7b28a53de3c7cddc18fe2cMD51THUMBNAILINACIO MAMEDE DE LIMA.pdf.jpgINACIO MAMEDE DE LIMA.pdf.jpgimage/jpeg3594http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1703/2/INACIO+MAMEDE+DE+LIMA.pdf.jpgffb191e7cb73545b6cd0c49cf8a8db0fMD52tede/17032016-01-26 16:33:30.997oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1703Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/PUBhttp://tede.bc.uepb.edu.br/oai/requestbc@uepb.edu.br||opendoar:2016-01-26T19:33:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Experiments demonstrating and teaching of physics: an experience in the classroom |
title |
Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula |
spellingShingle |
Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula Lima, Inácio Mamede de Atividades de demonstração Interações discursivas Ensino de Física Abordagem comunicativa Demonstration activities discursive interactions Physics Teaching Communicative Approach CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula |
title_full |
Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula |
title_fullStr |
Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula |
title_full_unstemmed |
Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula |
title_sort |
Experimentos demonstrativos e ensino de física: uma experiência na sala de aula |
author |
Lima, Inácio Mamede de |
author_facet |
Lima, Inácio Mamede de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Germano, Marcelo Gomes |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:36867926487 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0279191804042650 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sousa, Cidoval Morais de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:47798521453 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0573233540937425 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Kulesza, Wojciech Andrzej |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:33124310853 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7408584269961175 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:43675611434 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6428217175711370 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Inácio Mamede de |
contributor_str_mv |
Germano, Marcelo Gomes Sousa, Cidoval Morais de Kulesza, Wojciech Andrzej |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividades de demonstração Interações discursivas Ensino de Física Abordagem comunicativa |
topic |
Atividades de demonstração Interações discursivas Ensino de Física Abordagem comunicativa Demonstration activities discursive interactions Physics Teaching Communicative Approach CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Demonstration activities discursive interactions Physics Teaching Communicative Approach |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The search for the better understanding about the use of experimental activities during the expositive classes and the identification of a appropriate dynamics discourse this teaching practice have been the subject of several researches, discussions and analysis in order to provide the most meaning and attractive Physics teaching. In this research work we investigate, we investigate if the teaching strategy based on the application of experimental demonstration activities in the classroom, in the perspective of the Vygotsky‟s sociocultural theory, makes possible the social interaction of students with teacher and students together, in order to contribute to knowledge construction and reframing of teaching and learning of physics. In this sense, we focus our analysis on the discourses that occur around these activities. Teacher and students of the second year of high school of the State School in the city of Serra Branca‟s city in Paraiba make up the universe of this study, where we use a qualitative methodology, type Case Study, taking as research instrument the free observation in the natural environment of the classroom and a semi-structured interview with the teacher. To facilitate the transcription of the dialogues occurred in the classroom as auxiliary resource, use audio and video recordings. |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-08-27 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-03-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-09-25T12:18:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LIMA, Inácio Mamede de. Experiments demonstrating and teaching of physics: an experience in the classroom. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1703 |
identifier_str_mv |
LIMA, Inácio Mamede de. Experiments demonstrating and teaching of physics: an experience in the classroom. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2012. |
url |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1703 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPB |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB instname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) instacron:UEPB |
instname_str |
Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
instacron_str |
UEPB |
institution |
UEPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1703/1/INACIO+MAMEDE+DE+LIMA.pdf http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1703/2/INACIO+MAMEDE+DE+LIMA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
aa0040e24a7b28a53de3c7cddc18fe2c ffb191e7cb73545b6cd0c49cf8a8db0f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bc@uepb.edu.br|| |
_version_ |
1800227397477335040 |