Ancestral memories and African philosophies forging paths to an Afro-referenced education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire Machado, Adilbênia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva Oliveira, Lorena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19478
Resumo: This essay is more than anything an invitation, a message that comes from our grounds of belonging, from our experiences in the search to learn to read the world beyond what the paper skins (books) tell us. Forging other ways of learning / teaching, of building an Afro-referenced education mediated by African philosophies that are woven by traditions, values ​​and cultures preserved and transmitted by ancestral memories embroidered on our bodies, in daily practices of solidarity, care, respect for nature, our sensibilities, to ancestry. It is an invitation to sensitive listening, to learn by listening to elderly people who present us with other tools for building an education for harmonic, plural and integrative ethnic racial relations. Keywords: Seniority. Afro-referenced methodologies. Education for Ethnic-Racial Relations (ERER).
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spelling Ancestral memories and African philosophies forging paths to an Afro-referenced educationMemorias ancestrales y filosofías africanas forjando caminos havia uma educación afro-referenciadaMemórias ancestrais e filosofias africanas forjando caminhos para uma educação afrorreferenciadaThis essay is more than anything an invitation, a message that comes from our grounds of belonging, from our experiences in the search to learn to read the world beyond what the paper skins (books) tell us. Forging other ways of learning / teaching, of building an Afro-referenced education mediated by African philosophies that are woven by traditions, values ​​and cultures preserved and transmitted by ancestral memories embroidered on our bodies, in daily practices of solidarity, care, respect for nature, our sensibilities, to ancestry. It is an invitation to sensitive listening, to learn by listening to elderly people who present us with other tools for building an education for harmonic, plural and integrative ethnic racial relations. Keywords: Seniority. Afro-referenced methodologies. Education for Ethnic-Racial Relations (ERER).Este ensayo es más que nada una invitación, un mensaje que viene de nuestro terreno de pertenencia, de nuestras vivencias en la búsqueda de aprender a leer el mundo más allá de lo que nos dicen las pieles de papel (libros). Forjar otras formas de aprender / enseñar, de construir una educación afro-referenciada mediada por filosofías africanas que se tejen con tradiciones, valores y culturas preservadas y transmitidas por memorias ancestrales bordadas en nuestros cuerpos, en prácticas cotidianas de solidaridad, cuidado, respeto por la naturaleza, nuestras sensibilidades, a la pertenencia. Es una invitación a la escucha sensible, a aprender escuchando a las personas mayores que nos presentan otras herramientas para construir una educación para las relaciones étnicas raciales armónicas, plurales e integradoras.Palabras clave: Antigüedad. Metodologías Afro-referenciadas. Educación para las Relaciones Étnico-Raciales (ERER).Este ensaio é mais que tudo um convite, uma mensagem que parte de nossos chãos de pertencimentos, de nossas experiências na busca de aprendermos a ler o mundo para além do que as peles de papel (livros) nos dizem. Forjando outros modos de aprender / ensinar, de construir uma educação afrorreferenciada mediada pelas filosofias africanas que são tecidas por tradições, valores e culturas preservadas e transmitidas por memórias ancestrais bordadas em nossos corpos, em práticas cotidianas de solidariedade, de cuidado, de respeito à natureza, as nossas sensibilidades, à ancestralidade. É convite à escuta sensível, ao aprender ouvindo as pessoas anciãs que nos apresentam ferramentas outras para construção de uma educação para as relações étnico-raciais harmônica, plural e integradora. Palavras-chave: Senioridade. Metodologias Afrorreferenciadas. Educação para as Relações Étnico-Raciais (ERER).Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1947810.5212/PraxEduc.v.17.19478.011Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-151809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19478/209209216149https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19478/209209216393Copyright (c) 2022 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessFreire Machado, Adilbênia Silva Oliveira, Lorena 2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19478Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
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