Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713 |
Resumo: | This paper analyzes and interprets the action of high school Physics teachers in the classroom. Based on the definitions given by Gauthier (1998) and Tardif (2002), we elaborated reports about action of teachers, seeking to describe how they performed class and content management in their classes. Each report was constructed from interviews and recordings of classes of three Physics teachers from public schools in Londrina, Paraná, Brazil. The reports were later interpreted through an analysis tool that considers the management of the subject and management of the class as a managing relation with wisdom (CHARLOT, 2000) in a didactic system (CHEVALLARD, 2005). As a result, we point out that the management styles of the three teachers, whose classes were analyzed in this paper, correspond approximately to three management styles: focused on the content of the subject (gS), focused on the teaching practiced by the teacher (gP) or focused on students’ learning (gE). Thus, teachers may have three different general types of classroom management. Keywords: Teacher education. Teacher knowledge. Management Styles of teaching and learning. |
id |
UEPG-26_180270e3bd79aeed4f1cf0d9bb81321e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/6713 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activitiesEstilos de gestión en el aula: un análisis de las actividades de enseñanzaEstilos de gestão da sala de aula: uma análise a partir da ação docenteThis paper analyzes and interprets the action of high school Physics teachers in the classroom. Based on the definitions given by Gauthier (1998) and Tardif (2002), we elaborated reports about action of teachers, seeking to describe how they performed class and content management in their classes. Each report was constructed from interviews and recordings of classes of three Physics teachers from public schools in Londrina, Paraná, Brazil. The reports were later interpreted through an analysis tool that considers the management of the subject and management of the class as a managing relation with wisdom (CHARLOT, 2000) in a didactic system (CHEVALLARD, 2005). As a result, we point out that the management styles of the three teachers, whose classes were analyzed in this paper, correspond approximately to three management styles: focused on the content of the subject (gS), focused on the teaching practiced by the teacher (gP) or focused on students’ learning (gE). Thus, teachers may have three different general types of classroom management. Keywords: Teacher education. Teacher knowledge. Management Styles of teaching and learning.En este trabajo se analiza e interpreta la acción de docentes en clases de Física en la secundaria. Bajo la base de las definiciones presentadas por Gauthier (1998) y Tardif (2002), elaboramos informes sobre la acción de los maestros, buscando describir la forma en que llevan a cabo la gestión y el contenido en sus clases. Cada informe se construyó a partir de entrevistas y grabaciones de las clases de tres profesores de física de las escuelas públicas en la ciudad de Londrina, en el estado de Paraná. Los informes, posteriormente, fueron interpretados por medio de un instrumento de análisis que considera la gestión de campo y la gestión del aula como gestión de las relaciones con el conocimiento (CHARLOT, 2000) en un sistema educativo (CHEVALLARD, 2005). Como resultado, puntuamos que la gestión de los tres maestros, cuyas clases fueran analizadas para este estudio, corresponden a tres estilos de gestión: 1) centrada el contenido de la asignatura (gS), 2) centrada en la enseñanza practicada por el profesor (gP), o 3) centrada en el aprendizaje del estudiante (gE). Por lo tanto, podemos concluir que los maestros pueden asumir estos tres tipos de gestión en la clase. Palabras clave: Formación del Profesorado. Los maestros del conocimiento. Estilos de gestión de enseñanza y aprendizaje.O presente trabalho analisa e interpreta a ação de professores de Física do Ensino Médio em sala de aula. Tendo por base as definições apresentadas por Gauthier (1998) e por Tardif (2002), elaboramos relatos sobre a ação de professores, procurando descrever como eles realizavam a gestão da classe e a gestão do conteúdo em suas aulas. Cada relato foi construído a partir de entrevistas e gravações de aulas de três professores de Física de escolas da rede pública da cidade de Londrina no Estado do Paraná. Os relatos foram posteriormente interpretados por meio de um instrumento de análise que considera a gestão da matéria e a gestão de classe como gestão de relações com o saber (CHARLOT, 2000) em um sistema didático (CHEVALLARD, 2005). Como resultado, apontamos que os estilos de gestão dos três professores, cujas aulas foram analisadas neste artigo, correspondem, aproximadamente, a três estilos de gestão: centrado no conteúdo da disciplina (gS), centrado no ensino praticado pelo professor (gP) ou centrado na aprendizagem dos estudantes (gE). Assim sendo, os professores podem assumir três diferentes estilos gerais de gestão de sala de aula. Palavras-chave: Formação de Professores. Saberes Docentes. Estilos de Gestão do Ensino e da Aprendizagem.Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/671310.5212/PraxEduc.v.10i2.0010Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-4871809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713/4647Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessBaccon, Ana Lúcia PereiraArruda, Sergio de Mello2020-04-06T17:42:20Zoai:uepg.br:article/6713Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:42:20Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activities Estilos de gestión en el aula: un análisis de las actividades de enseñanza Estilos de gestão da sala de aula: uma análise a partir da ação docente |
title |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activities |
spellingShingle |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activities Baccon, Ana Lúcia Pereira |
title_short |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activities |
title_full |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activities |
title_fullStr |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activities |
title_full_unstemmed |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activities |
title_sort |
Classroom management styles: an analysis from the teaching activities |
author |
Baccon, Ana Lúcia Pereira |
author_facet |
Baccon, Ana Lúcia Pereira Arruda, Sergio de Mello |
author_role |
author |
author2 |
Arruda, Sergio de Mello |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baccon, Ana Lúcia Pereira Arruda, Sergio de Mello |
description |
This paper analyzes and interprets the action of high school Physics teachers in the classroom. Based on the definitions given by Gauthier (1998) and Tardif (2002), we elaborated reports about action of teachers, seeking to describe how they performed class and content management in their classes. Each report was constructed from interviews and recordings of classes of three Physics teachers from public schools in Londrina, Paraná, Brazil. The reports were later interpreted through an analysis tool that considers the management of the subject and management of the class as a managing relation with wisdom (CHARLOT, 2000) in a didactic system (CHEVALLARD, 2005). As a result, we point out that the management styles of the three teachers, whose classes were analyzed in this paper, correspond approximately to three management styles: focused on the content of the subject (gS), focused on the teaching practiced by the teacher (gP) or focused on students’ learning (gE). Thus, teachers may have three different general types of classroom management. Keywords: Teacher education. Teacher knowledge. Management Styles of teaching and learning. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0010 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713/4647 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487 Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487 Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487 Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.10i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317610684219392 |