Classroom management styles: an analysis from the teaching activities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baccon, Ana Lúcia Pereira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Arruda, Sergio de Mello
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713
Resumo: This paper analyzes and interprets the action of high school Physics teachers in the classroom. Based on the definitions given by Gauthier (1998) and Tardif (2002), we elaborated reports about action of teachers, seeking to describe how they performed class and content management in their classes. Each report was constructed from interviews and recordings of classes of three Physics teachers from public schools in Londrina, Paraná, Brazil. The reports were later interpreted through an analysis tool that considers the management of the subject and management of the class as a managing relation with wisdom (CHARLOT, 2000) in a didactic system (CHEVALLARD, 2005). As a result, we point out that the management styles of the three teachers, whose classes were analyzed in this paper, correspond approximately to three management styles: focused on the content of the subject (gS), focused on the teaching practiced by the teacher (gP) or focused on students’ learning (gE). Thus, teachers may have three different general types of classroom management.   Keywords: Teacher education. Teacher knowledge.  Management Styles of teaching and learning.
id UEPG-26_180270e3bd79aeed4f1cf0d9bb81321e
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/6713
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Classroom management styles: an analysis from the teaching activitiesEstilos de gestión en el aula: un análisis de las actividades de enseñanzaEstilos de gestão da sala de aula: uma análise a partir da ação docenteThis paper analyzes and interprets the action of high school Physics teachers in the classroom. Based on the definitions given by Gauthier (1998) and Tardif (2002), we elaborated reports about action of teachers, seeking to describe how they performed class and content management in their classes. Each report was constructed from interviews and recordings of classes of three Physics teachers from public schools in Londrina, Paraná, Brazil. The reports were later interpreted through an analysis tool that considers the management of the subject and management of the class as a managing relation with wisdom (CHARLOT, 2000) in a didactic system (CHEVALLARD, 2005). As a result, we point out that the management styles of the three teachers, whose classes were analyzed in this paper, correspond approximately to three management styles: focused on the content of the subject (gS), focused on the teaching practiced by the teacher (gP) or focused on students’ learning (gE). Thus, teachers may have three different general types of classroom management.   Keywords: Teacher education. Teacher knowledge.  Management Styles of teaching and learning.En este trabajo se analiza e interpreta la acción de docentes en clases de Física en la secundaria. Bajo la base de las definiciones presentadas por Gauthier (1998) y Tardif (2002), elaboramos informes sobre la acción de los maestros, buscando describir la forma en que llevan a cabo la gestión y el contenido en sus clases. Cada informe se construyó a partir de entrevistas y grabaciones de las clases de tres profesores de física de las escuelas públicas en la ciudad de Londrina, en el estado de Paraná. Los informes, posteriormente, fueron interpretados por medio de un instrumento de análisis que considera la gestión de campo y la gestión del aula como gestión de las relaciones con el conocimiento (CHARLOT, 2000) en un sistema educativo (CHEVALLARD, 2005). Como resultado, puntuamos que la gestión de los tres maestros, cuyas clases fueran analizadas para este estudio, corresponden a tres estilos de gestión: 1) centrada el contenido de la asignatura (gS), 2) centrada en la enseñanza practicada por el profesor (gP), o 3) centrada en el aprendizaje del estudiante (gE). Por lo tanto, podemos concluir que los maestros pueden asumir estos tres tipos de gestión en la clase.   Palabras clave: Formación del Profesorado. Los maestros del conocimiento. Estilos de gestión de enseñanza y aprendizaje.O presente trabalho analisa e interpreta a ação de professores de Física do Ensino Médio em sala de aula. Tendo por base as definições apresentadas por Gauthier (1998) e por Tardif (2002), elaboramos relatos sobre a ação de professores, procurando descrever como eles realizavam a gestão da classe e a gestão do conteúdo em suas aulas. Cada relato foi construído a partir de entrevistas e gravações de aulas de três professores de Física de escolas da rede pública da cidade de Londrina no Estado do Paraná. Os relatos foram posteriormente interpretados por meio de um instrumento de análise que considera a gestão da matéria e a gestão de classe como gestão de relações com o saber (CHARLOT, 2000) em um sistema didático (CHEVALLARD, 2005). Como resultado, apontamos que os estilos de gestão dos três professores, cujas aulas foram analisadas neste artigo, correspondem, aproximadamente, a três estilos de gestão: centrado no conteúdo da disciplina (gS), centrado no ensino praticado pelo professor (gP) ou centrado na aprendizagem dos estudantes (gE). Assim sendo, os professores podem assumir três diferentes estilos gerais de gestão de sala de aula.   Palavras-chave: Formação de Professores. Saberes Docentes. Estilos de Gestão do Ensino e da Aprendizagem.Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/671310.5212/PraxEduc.v.10i2.0010Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-4871809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713/4647Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessBaccon, Ana Lúcia PereiraArruda, Sergio de Mello2020-04-06T17:42:20Zoai:uepg.br:article/6713Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:42:20Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
Estilos de gestión en el aula: un análisis de las actividades de enseñanza
Estilos de gestão da sala de aula: uma análise a partir da ação docente
title Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
spellingShingle Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
Baccon, Ana Lúcia Pereira
title_short Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
title_full Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
title_fullStr Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
title_full_unstemmed Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
title_sort Classroom management styles: an analysis from the teaching activities
author Baccon, Ana Lúcia Pereira
author_facet Baccon, Ana Lúcia Pereira
Arruda, Sergio de Mello
author_role author
author2 Arruda, Sergio de Mello
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baccon, Ana Lúcia Pereira
Arruda, Sergio de Mello
description This paper analyzes and interprets the action of high school Physics teachers in the classroom. Based on the definitions given by Gauthier (1998) and Tardif (2002), we elaborated reports about action of teachers, seeking to describe how they performed class and content management in their classes. Each report was constructed from interviews and recordings of classes of three Physics teachers from public schools in Londrina, Paraná, Brazil. The reports were later interpreted through an analysis tool that considers the management of the subject and management of the class as a managing relation with wisdom (CHARLOT, 2000) in a didactic system (CHEVALLARD, 2005). As a result, we point out that the management styles of the three teachers, whose classes were analyzed in this paper, correspond approximately to three management styles: focused on the content of the subject (gS), focused on the teaching practiced by the teacher (gP) or focused on students’ learning (gE). Thus, teachers may have three different general types of classroom management.   Keywords: Teacher education. Teacher knowledge.  Management Styles of teaching and learning.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0010
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6713/4647
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487
Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487
Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487
Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 463-487
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.10i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317610684219392