Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sutil, Noemi
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Ventura, Paulo Cezar Santos, Mion, Rejane Aurora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333
Resumo: In this work, some analysis and discussion of indicators of negotiation in the process of developing Physics educational proposals are presented, based on data collected from research developed in the Post-Graduate Program in Education – Master’s Degree in Education, at State University of Ponta Grossa–UEPG/PR. The concept of research utilized was educational action research, in an emancipatory way, combined with an ethnographic approach. The data constituted written reports in a “field-diary”, audio-recording transcriptions and written works by graduation students, which were then analyzed according to a route and negotiation analysis. This paper makes explicit the following aspects of negotiation analysis: approach, dimensions, indicators, elements (epistemological and sociological) and phases. The negotiation indicators were highlighted from the extracts of those episodes which release these processes.   Keywords: Physics teachers’ training. Negotiations. Indicators of negotiations.
id UEPG-26_30698ee6d7ab55a66e981a5435fe31a2
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/333
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de FísicaIn this work, some analysis and discussion of indicators of negotiation in the process of developing Physics educational proposals are presented, based on data collected from research developed in the Post-Graduate Program in Education – Master’s Degree in Education, at State University of Ponta Grossa–UEPG/PR. The concept of research utilized was educational action research, in an emancipatory way, combined with an ethnographic approach. The data constituted written reports in a “field-diary”, audio-recording transcriptions and written works by graduation students, which were then analyzed according to a route and negotiation analysis. This paper makes explicit the following aspects of negotiation analysis: approach, dimensions, indicators, elements (epistemological and sociological) and phases. The negotiation indicators were highlighted from the extracts of those episodes which release these processes.   Keywords: Physics teachers’ training. Negotiations. Indicators of negotiations. Neste artigo apresentam-se análises e discussões sobre indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais em Física, a partir de dados coletados em pesquisa desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado), da Universidade Estadual de Ponta Grossa. A concepção de pesquisa utilizada foi a investigação-ação educacional de perspectiva emancipatória, em abordagem etnográfica. Os dados foram constituídos por registros escritos em “diário de campo”, transcrições de gravações em áudio e trabalhos escritos elaborados pelos alunos de graduação, e foram analisados conforme roteiro e análise de negociações. Explicitam-se, no decorrer do texto, aspectos da análise de negociações efetuada na referida pesquisa – abordagem, dimensões, indicadores, elementos (epistemológicos e sociológicos) e fases. Os indicadores de negociação são destacados na identificação de recortes de análise desencadeadores desse processo analítico.   Palavras-chave: Formação de professores de Física. Negociações. Indicadores de negociação.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/33310.5212/PraxEduc.v.3i.2.159168Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 159-168Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 159-168Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 159-168Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 159-1681809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333/341Sutil, NoemiVentura, Paulo Cezar SantosMion, Rejane Aurorainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:20:10Zoai:uepg.br:article/333Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:20:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
title Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
spellingShingle Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
Sutil, Noemi
title_short Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
title_full Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
title_fullStr Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
title_full_unstemmed Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
title_sort Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
author Sutil, Noemi
author_facet Sutil, Noemi
Ventura, Paulo Cezar Santos
Mion, Rejane Aurora
author_role author
author2 Ventura, Paulo Cezar Santos
Mion, Rejane Aurora
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sutil, Noemi
Ventura, Paulo Cezar Santos
Mion, Rejane Aurora
description In this work, some analysis and discussion of indicators of negotiation in the process of developing Physics educational proposals are presented, based on data collected from research developed in the Post-Graduate Program in Education – Master’s Degree in Education, at State University of Ponta Grossa–UEPG/PR. The concept of research utilized was educational action research, in an emancipatory way, combined with an ethnographic approach. The data constituted written reports in a “field-diary”, audio-recording transcriptions and written works by graduation students, which were then analyzed according to a route and negotiation analysis. This paper makes explicit the following aspects of negotiation analysis: approach, dimensions, indicators, elements (epistemological and sociological) and phases. The negotiation indicators were highlighted from the extracts of those episodes which release these processes.   Keywords: Physics teachers’ training. Negotiations. Indicators of negotiations.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333
10.5212/PraxEduc.v.3i.2.159168
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.3i.2.159168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333/341
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 159-168
Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 159-168
Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 159-168
Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 159-168
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.3i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611173904384