Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333 |
Resumo: | In this work, some analysis and discussion of indicators of negotiation in the process of developing Physics educational proposals are presented, based on data collected from research developed in the Post-Graduate Program in Education – Master’s Degree in Education, at State University of Ponta Grossa–UEPG/PR. The concept of research utilized was educational action research, in an emancipatory way, combined with an ethnographic approach. The data constituted written reports in a “field-diary”, audio-recording transcriptions and written works by graduation students, which were then analyzed according to a route and negotiation analysis. This paper makes explicit the following aspects of negotiation analysis: approach, dimensions, indicators, elements (epistemological and sociological) and phases. The negotiation indicators were highlighted from the extracts of those episodes which release these processes. Keywords: Physics teachers’ training. Negotiations. Indicators of negotiations. |
id |
UEPG-26_30698ee6d7ab55a66e981a5435fe31a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/333 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de FísicaIn this work, some analysis and discussion of indicators of negotiation in the process of developing Physics educational proposals are presented, based on data collected from research developed in the Post-Graduate Program in Education – Master’s Degree in Education, at State University of Ponta Grossa–UEPG/PR. The concept of research utilized was educational action research, in an emancipatory way, combined with an ethnographic approach. The data constituted written reports in a “field-diary”, audio-recording transcriptions and written works by graduation students, which were then analyzed according to a route and negotiation analysis. This paper makes explicit the following aspects of negotiation analysis: approach, dimensions, indicators, elements (epistemological and sociological) and phases. The negotiation indicators were highlighted from the extracts of those episodes which release these processes. Keywords: Physics teachers’ training. Negotiations. Indicators of negotiations. Neste artigo apresentam-se análises e discussões sobre indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais em Física, a partir de dados coletados em pesquisa desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado), da Universidade Estadual de Ponta Grossa. A concepção de pesquisa utilizada foi a investigação-ação educacional de perspectiva emancipatória, em abordagem etnográfica. Os dados foram constituídos por registros escritos em “diário de campo”, transcrições de gravações em áudio e trabalhos escritos elaborados pelos alunos de graduação, e foram analisados conforme roteiro e análise de negociações. Explicitam-se, no decorrer do texto, aspectos da análise de negociações efetuada na referida pesquisa – abordagem, dimensões, indicadores, elementos (epistemológicos e sociológicos) e fases. Os indicadores de negociação são destacados na identificação de recortes de análise desencadeadores desse processo analítico. Palavras-chave: Formação de professores de Física. Negociações. Indicadores de negociação.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/33310.5212/PraxEduc.v.3i.2.159168Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 159-168Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 159-168Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 159-168Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 159-1681809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333/341Sutil, NoemiVentura, Paulo Cezar SantosMion, Rejane Aurorainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:20:10Zoai:uepg.br:article/333Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:20:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física |
title |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física |
spellingShingle |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física Sutil, Noemi |
title_short |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física |
title_full |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física |
title_fullStr |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física |
title_full_unstemmed |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física |
title_sort |
Indicadores de negociação na elaboração de propostas educacionais no ensino-aprendizagem de Física |
author |
Sutil, Noemi |
author_facet |
Sutil, Noemi Ventura, Paulo Cezar Santos Mion, Rejane Aurora |
author_role |
author |
author2 |
Ventura, Paulo Cezar Santos Mion, Rejane Aurora |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sutil, Noemi Ventura, Paulo Cezar Santos Mion, Rejane Aurora |
description |
In this work, some analysis and discussion of indicators of negotiation in the process of developing Physics educational proposals are presented, based on data collected from research developed in the Post-Graduate Program in Education – Master’s Degree in Education, at State University of Ponta Grossa–UEPG/PR. The concept of research utilized was educational action research, in an emancipatory way, combined with an ethnographic approach. The data constituted written reports in a “field-diary”, audio-recording transcriptions and written works by graduation students, which were then analyzed according to a route and negotiation analysis. This paper makes explicit the following aspects of negotiation analysis: approach, dimensions, indicators, elements (epistemological and sociological) and phases. The negotiation indicators were highlighted from the extracts of those episodes which release these processes. Keywords: Physics teachers’ training. Negotiations. Indicators of negotiations. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333 10.5212/PraxEduc.v.3i.2.159168 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.3i.2.159168 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/333/341 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 159-168 Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 159-168 Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 159-168 Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 159-168 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.3i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317611173904384 |