A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/281 |
Resumo: | This paper presents a research whose objectives were to describe and to analyse the applications of information technology resources – literacy softwares – in a school literacy process. Through a case study, data were collected during pedagogical work sessions, both in the computer room and in the classroom, with a first grade literacy class. The data analysis produced nine Thematical Nucleus, suggesting that the activities of the softwares analysed are founded in a literacy traditional concept, inconsistent with the classroom pedagogical work. Such implications are discussed. Keywords: Literacy. Computer. Educational softwares. |
id |
UEPG-26_82bd2cbead47d598c4e4ace6e512e548 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/281 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de casoThis paper presents a research whose objectives were to describe and to analyse the applications of information technology resources – literacy softwares – in a school literacy process. Through a case study, data were collected during pedagogical work sessions, both in the computer room and in the classroom, with a first grade literacy class. The data analysis produced nine Thematical Nucleus, suggesting that the activities of the softwares analysed are founded in a literacy traditional concept, inconsistent with the classroom pedagogical work. Such implications are discussed. Keywords: Literacy. Computer. Educational softwares.O presente trabalho relata uma pesquisa que teve como objetivo analisar como os recursos da informática vêm sendo utilizados no processo de Alfabetização Escolar. Através de um estudo de caso, coletaram-se dados através de sessões de observação de atividades pedagógicas desenvolvidas por uma classe de alunos de 1ª série, na sala de informática da escola e na sala de aula. Em seguida, os dados foram analisados, sendo gerados nove Núcleos Temáticos. Essa análise sugere que as atividades dos softwares analisados baseiam-se em uma concepção tradicional de escrita, sendo que a maioria das atividades desenvolvidas na sala de informática não é organizada coerentemente com as práticas desenvolvidas na sala de aula. Discutem-se as implicações dessas relações. Palavras-chave: Informática. Alfabetização. Tecnologia educacional.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/281Práxis Educativa; Vol. 1 No. 2 (2006); 17-30Práxis Educativa; Vol. 1 Núm. 2 (2006); 17-30Práxis Educativa; V. 1 N. 2 (2006); 17-30Práxis Educativa; v. 1 n. 2 (2006); 17-301809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.1i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/281/287Leite, Sérgio Antonio da SilvaD’Estefano, Cynthia Bauab Fabricioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-03-16T13:43:21Zoai:uepg.br:article/281Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-03-16T13:43:21Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso |
title |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso |
spellingShingle |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso Leite, Sérgio Antonio da Silva |
title_short |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso |
title_full |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso |
title_fullStr |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso |
title_sort |
A informática no processo de alfabetização escolar: um estudo de caso |
author |
Leite, Sérgio Antonio da Silva |
author_facet |
Leite, Sérgio Antonio da Silva D’Estefano, Cynthia Bauab Fabricio |
author_role |
author |
author2 |
D’Estefano, Cynthia Bauab Fabricio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Sérgio Antonio da Silva D’Estefano, Cynthia Bauab Fabricio |
description |
This paper presents a research whose objectives were to describe and to analyse the applications of information technology resources – literacy softwares – in a school literacy process. Through a case study, data were collected during pedagogical work sessions, both in the computer room and in the classroom, with a first grade literacy class. The data analysis produced nine Thematical Nucleus, suggesting that the activities of the softwares analysed are founded in a literacy traditional concept, inconsistent with the classroom pedagogical work. Such implications are discussed. Keywords: Literacy. Computer. Educational softwares. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/281 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/281 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/281/287 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 1 No. 2 (2006); 17-30 Práxis Educativa; Vol. 1 Núm. 2 (2006); 17-30 Práxis Educativa; V. 1 N. 2 (2006); 17-30 Práxis Educativa; v. 1 n. 2 (2006); 17-30 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.1i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317610648567808 |