Relations of power in public schools: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Maria Custódia Jorge
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Fernandes, Amália Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/4986
Resumo: In this paper, based on a few authors who see power as a substantive element – instituted power – and others who consider it as an action verb – instituting power (ROCHA, 2007) –, highlighting some types of power relevant in sociological and organizational research on schools, we present empirical data and institutional discourses, enabled by a case study of qualitative nature. Thus, we can say that relations of power in schools both allow the strengthening of hierarchical and asymmetrical relations of power that exist between institutional players and enable the creation of new “circles of power” that can be promptly activated or can be object of a modernization process held in a more or less generalized manner. This may be reinforced and introduced to players/students, our main target of study, as the most legitimate object, superseding all others but not canceling them. The key objective is to present school organization as a highly complex environment, especially when considered in the light of the multiple and cumulative relations of power that emerge and are materialized.   Keywords: Power. Domination. Resistance.
id UEPG-26_8cc3195451253f4052ee3d2e599ff264
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/4986
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Relations of power in public schools: a case studyLas relaciones de poder en la escuela pública: un estudio de casoAs relações de poder na escola pública: um estudo de casoIn this paper, based on a few authors who see power as a substantive element – instituted power – and others who consider it as an action verb – instituting power (ROCHA, 2007) –, highlighting some types of power relevant in sociological and organizational research on schools, we present empirical data and institutional discourses, enabled by a case study of qualitative nature. Thus, we can say that relations of power in schools both allow the strengthening of hierarchical and asymmetrical relations of power that exist between institutional players and enable the creation of new “circles of power” that can be promptly activated or can be object of a modernization process held in a more or less generalized manner. This may be reinforced and introduced to players/students, our main target of study, as the most legitimate object, superseding all others but not canceling them. The key objective is to present school organization as a highly complex environment, especially when considered in the light of the multiple and cumulative relations of power that emerge and are materialized.   Keywords: Power. Domination. Resistance.En el presente artículo, con el apoyo de algunos autores que perspectivam el poder como un elemento sustancial – poder establecido –, y otros que lo analizan como un verbo de acción – poder instituyente (ROCHA, 2007), destacando algunas de las tipologías de poder manifiestas en la investigación sociológica y organizacional acerca de la escuela, presentamos dados empíricos y discursos organizacionales, facultados por la realización de un estudio de caso de naturaleza cualitativa. Podemos decir, entonces, que las relaciones de poder en la escuela permiten tanto el reforzamiento de la jerarquía y asimetría del poder verificadas en los atores organizacionales, como hacen viable la constitución de nuevos “círculos de poder” que se puede activar puntualmente o ser objecto de uma actualización más o menos generalizadas. Los dichos círculos podrán reforzarse y presentarse a los alumnos/atores, el foco principal de nuestro estudio, como los más legítimos, por encima de todos pero no los anulando. El objectivo esencial es presentar la organización escolar como un contexto eminentemente complejo, sobre todo cuando analizada a la luz de la multiplicidad y la acumulación de las relaciones de poder que en ella surgen y se concretan.   Palabras clave: Poder. Dominación. Resistencia. Neste artigo, apoiando-nos em alguns autores que perspectivam o poder como um elemento substantivo – poder instituído – e outros que o analisam como um verbo em ação – poder instituinte (ROCHA, 2007), destacando algumas das tipologias de poder patentes na investigação sociológica e organizacional sobre a escola, apresentamos dados empíricos e discursos organizacionais, propiciados pela realização de um estudo de caso de caráter qualitativo. Podemos dizer, então, que as relações de poder na escola tanto possibilitam o reforço das relações hierárquicas e assimétricas de poder que se verificam entre os atores organizacionais, como viabilizam a criação de novos “círculos de poder”, que podem ser ativados pontualmente ou ser objeto de uma atualização mais ou menos generalizada. Esses poderão reforçar-se e apresentar-se aos atores/alunos, nosso principal alvo de estudo, como os mais legítimos, sobrepondo-se a todos os outros mas não os anulando. O objetivo essencial é o de apresentar a organização escolar como um contexto eminentemente complexo, sobretudo quando analisada à luz da multiplicidade e cumulatividade das relações de poder que nela emergem e se concretizam.   Palavras-chave: Poder. Dominação. Resistência.Universidade Estadual de Ponta Grossa2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/498610.5212/PraxEduc.v.9i1.0008Práxis Educativa; Vol. 9 No. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 167-195Práxis Educativa; Vol. 9 Núm. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 167-195Práxis Educativa; V. 9 N. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 167-195Práxis Educativa; v. 9 n. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 167-1951809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.9i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/4986/3912Copyright (c) 2014 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Maria Custódia JorgeFernandes, Amália Gonçalves2020-04-06T13:31:35Zoai:uepg.br:article/4986Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T13:31:35Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Relations of power in public schools: a case study
Las relaciones de poder en la escuela pública: un estudio de caso
As relações de poder na escola pública: um estudo de caso
title Relations of power in public schools: a case study
spellingShingle Relations of power in public schools: a case study
Rocha, Maria Custódia Jorge
title_short Relations of power in public schools: a case study
title_full Relations of power in public schools: a case study
title_fullStr Relations of power in public schools: a case study
title_full_unstemmed Relations of power in public schools: a case study
title_sort Relations of power in public schools: a case study
author Rocha, Maria Custódia Jorge
author_facet Rocha, Maria Custódia Jorge
Fernandes, Amália Gonçalves
author_role author
author2 Fernandes, Amália Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Maria Custódia Jorge
Fernandes, Amália Gonçalves
description In this paper, based on a few authors who see power as a substantive element – instituted power – and others who consider it as an action verb – instituting power (ROCHA, 2007) –, highlighting some types of power relevant in sociological and organizational research on schools, we present empirical data and institutional discourses, enabled by a case study of qualitative nature. Thus, we can say that relations of power in schools both allow the strengthening of hierarchical and asymmetrical relations of power that exist between institutional players and enable the creation of new “circles of power” that can be promptly activated or can be object of a modernization process held in a more or less generalized manner. This may be reinforced and introduced to players/students, our main target of study, as the most legitimate object, superseding all others but not canceling them. The key objective is to present school organization as a highly complex environment, especially when considered in the light of the multiple and cumulative relations of power that emerge and are materialized.   Keywords: Power. Domination. Resistance.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/4986
10.5212/PraxEduc.v.9i1.0008
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/4986
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.9i1.0008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/4986/3912
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 9 No. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 167-195
Práxis Educativa; Vol. 9 Núm. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 167-195
Práxis Educativa; V. 9 N. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 167-195
Práxis Educativa; v. 9 n. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 167-195
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.9i1
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611971870720