Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124 |
Resumo: | This research aimed at identifying and analyzing tutors’ pedagogical practices, in Distance Learning, in order to encourage the use of cognitive, behavioral and self-regulatory learning strategies by the students. For data collection, an online survey was applied, composed by 7 questions which asked the tutor about his/her pedagogical practices in face of several situations in the school context. Twenty-six tutors took part in the survey and the answers were evaluated according to Bardin’s (2004) Content Analysis assumptions. When the tutors’ pedagogical practices were analyzed, it was verified they indicated that behavioral strategies were encouraged more often. Generally, it was observed that the tutors’ pedagogical practices were not aimed at promoting the use of learning strategies. The results of this research point to the need for new intervention studies that aim to teach learning strategies to distance learning tutors. Keywords: Tutor. Distance learning. Learning strategies. |
id |
UEPG-26_a31f0b543eaaa509ec2cd05c690e64a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/12124 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategiesAnálisis de las prácticas pedagógicas de tutores para el incentivo del uso de estrategias de aprendizajeAnálise das práticas pedagógicas de tutores para o incentivo do uso de estratégias de aprendizagemThis research aimed at identifying and analyzing tutors’ pedagogical practices, in Distance Learning, in order to encourage the use of cognitive, behavioral and self-regulatory learning strategies by the students. For data collection, an online survey was applied, composed by 7 questions which asked the tutor about his/her pedagogical practices in face of several situations in the school context. Twenty-six tutors took part in the survey and the answers were evaluated according to Bardin’s (2004) Content Analysis assumptions. When the tutors’ pedagogical practices were analyzed, it was verified they indicated that behavioral strategies were encouraged more often. Generally, it was observed that the tutors’ pedagogical practices were not aimed at promoting the use of learning strategies. The results of this research point to the need for new intervention studies that aim to teach learning strategies to distance learning tutors. Keywords: Tutor. Distance learning. Learning strategies.Esta investigación tuvo el objetivo de identificar y analizar las prácticas pedagógicas de tutores, en la Educación a Distancia (EaD), para el incentivo del uso de estrategias de aprendizaje cognitivas, comportamentales y autorregulatorias por los alumnos. Para la recolección de datos, se aplicó una encuesta on-line, compuesta por siete preguntas que indagaban al tutor sobre sus prácticas pedagógicas ante diversas situaciones del contexto escolar. Participaron de la investigación 26 tutores, cuyas respuestas fueron analizadas según los supuestos del Análisis de Contenido de Bardin (2004). Al analizar las prácticas pedagógicas de los tutores, se verificó que ellos indicaron incentivar con más frecuencia las estrategias comportamentales. De modo general, se observó que las prácticas pedagógicas de los tutores no estaban direccionadas a la promoción del uso de estrategias de aprendizaje. Los resultados de la presente investigación apuntan para la necesidad de nuevos estudios de intervenciones que busquen enseñar las estrategias de aprendizaje para tutores de EaD. Palabras clave: Tutor. Educación a distancia. Estrategias de aprendizaje.Esta pesquisa teve o objetivo de identificar e analisar as práticas pedagógicas de tutores, na Educação a Distância (EaD), para o incentivo do uso de estratégias de aprendizagem cognitivas, comportamentais e autorregulatórias pelos alunos. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário online, composto por sete questões que indagavam o tutor sobre as suas práticas pedagógicas diante de diversas situações do contexto escolar. Participaram da pesquisa 26 tutores, cujas respostas foram analisadas segundo os pressupostos da Análise de Conteúdo de Bardin (2004). Ao analisar as práticas pedagógicas dos tutores, verificou-se que eles indicaram incentivar com mais frequência as estratégias comportamentais. De modo geral, observou-se que as práticas pedagógicas dos tutores não estavam voltadas à promoção do uso de estratégias de aprendizagem. Os resultados da presente pesquisa apontam para a necessidade de novos estudos de intervenções, que visem ensinar as estratégias de aprendizagem para tutores da EaD. Palavras-chave: Tutor. Educação a distância. Estratégias de aprendizagem.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenttext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1212410.5212/PraxEduc.v.14n3.008Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-9731809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209211546https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209212441https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209213213Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessGóes, Natália MoraesAlliprandini, Paula Mariza Zedu2020-04-15T22:45:09Zoai:uepg.br:article/12124Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:45:09Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies Análisis de las prácticas pedagógicas de tutores para el incentivo del uso de estrategias de aprendizaje Análise das práticas pedagógicas de tutores para o incentivo do uso de estratégias de aprendizagem |
title |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies |
spellingShingle |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies Góes, Natália Moraes |
title_short |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies |
title_full |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies |
title_fullStr |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies |
title_full_unstemmed |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies |
title_sort |
Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies |
author |
Góes, Natália Moraes |
author_facet |
Góes, Natália Moraes Alliprandini, Paula Mariza Zedu |
author_role |
author |
author2 |
Alliprandini, Paula Mariza Zedu |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Góes, Natália Moraes Alliprandini, Paula Mariza Zedu |
description |
This research aimed at identifying and analyzing tutors’ pedagogical practices, in Distance Learning, in order to encourage the use of cognitive, behavioral and self-regulatory learning strategies by the students. For data collection, an online survey was applied, composed by 7 questions which asked the tutor about his/her pedagogical practices in face of several situations in the school context. Twenty-six tutors took part in the survey and the answers were evaluated according to Bardin’s (2004) Content Analysis assumptions. When the tutors’ pedagogical practices were analyzed, it was verified they indicated that behavioral strategies were encouraged more often. Generally, it was observed that the tutors’ pedagogical practices were not aimed at promoting the use of learning strategies. The results of this research point to the need for new intervention studies that aim to teach learning strategies to distance learning tutors. Keywords: Tutor. Distance learning. Learning strategies. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124 10.5212/PraxEduc.v.14n3.008 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.14n3.008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209211546 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209212441 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209213213 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973 Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973 Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973 Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.14n3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317613200801792 |