Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Góes, Natália Moraes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Alliprandini, Paula Mariza Zedu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124
Resumo: This research aimed at identifying and analyzing tutors’ pedagogical practices, in Distance Learning, in order to encourage the use of cognitive, behavioral and self-regulatory learning strategies by the students. For data collection, an online survey was applied, composed by 7 questions which asked the tutor about his/her pedagogical practices in face of several situations in the school context. Twenty-six tutors took part in the survey and the answers were evaluated according to Bardin’s (2004) Content Analysis assumptions. When the tutors’ pedagogical practices were analyzed, it was verified they indicated that behavioral strategies were encouraged more often. Generally, it was observed that the tutors’ pedagogical practices were not aimed at promoting the use of learning strategies. The results of this research point to the need for new intervention studies that aim to teach learning strategies to distance learning tutors.   Keywords: Tutor. Distance learning. Learning strategies.
id UEPG-26_a31f0b543eaaa509ec2cd05c690e64a1
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/12124
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategiesAnálisis de las prácticas pedagógicas de tutores para el incentivo del uso de estrategias de aprendizajeAnálise das práticas pedagógicas de tutores para o incentivo do uso de estratégias de aprendizagemThis research aimed at identifying and analyzing tutors’ pedagogical practices, in Distance Learning, in order to encourage the use of cognitive, behavioral and self-regulatory learning strategies by the students. For data collection, an online survey was applied, composed by 7 questions which asked the tutor about his/her pedagogical practices in face of several situations in the school context. Twenty-six tutors took part in the survey and the answers were evaluated according to Bardin’s (2004) Content Analysis assumptions. When the tutors’ pedagogical practices were analyzed, it was verified they indicated that behavioral strategies were encouraged more often. Generally, it was observed that the tutors’ pedagogical practices were not aimed at promoting the use of learning strategies. The results of this research point to the need for new intervention studies that aim to teach learning strategies to distance learning tutors.   Keywords: Tutor. Distance learning. Learning strategies.Esta investigación tuvo el objetivo de identificar y analizar las prácticas pedagógicas de tutores, en la Educación a Distancia (EaD), para el incentivo del uso de estrategias de aprendizaje cognitivas, comportamentales y autorregulatorias por los alumnos. Para la recolección de datos, se aplicó una encuesta on-line, compuesta por siete preguntas que indagaban al tutor sobre sus prácticas pedagógicas ante diversas situaciones del contexto escolar. Participaron de la investigación 26 tutores, cuyas respuestas fueron analizadas según los supuestos del Análisis de Contenido de Bardin (2004). Al analizar las prácticas pedagógicas de los tutores, se verificó que ellos indicaron incentivar con más frecuencia las estrategias comportamentales. De modo general, se observó que las prácticas pedagógicas de los tutores no estaban direccionadas a la promoción del uso de estrategias de aprendizaje. Los resultados de la presente investigación apuntan para la necesidad de nuevos estudios de intervenciones que busquen enseñar las estrategias de aprendizaje para tutores de EaD.   Palabras clave: Tutor. Educación a distancia. Estrategias de aprendizaje.Esta pesquisa teve o objetivo de identificar e analisar as práticas pedagógicas de tutores, na Educação a Distância (EaD), para o incentivo do uso de estratégias de aprendizagem cognitivas, comportamentais e autorregulatórias pelos alunos. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário online, composto por sete questões que indagavam o tutor sobre as suas práticas pedagógicas diante de diversas situações do contexto escolar. Participaram da pesquisa 26 tutores, cujas respostas foram analisadas segundo os pressupostos da Análise de Conteúdo de Bardin (2004). Ao analisar as práticas pedagógicas dos tutores, verificou-se que eles indicaram incentivar com mais frequência as estratégias comportamentais. De modo geral, observou-se que as práticas pedagógicas dos tutores não estavam voltadas à promoção do uso de estratégias de aprendizagem. Os resultados da presente pesquisa apontam para a necessidade de novos estudos de intervenções, que visem ensinar as estratégias de aprendizagem para tutores da EaD.   Palavras-chave: Tutor. Educação a distância. Estratégias de aprendizagem.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenttext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1212410.5212/PraxEduc.v.14n3.008Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-9731809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209211546https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209212441https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209213213Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessGóes, Natália MoraesAlliprandini, Paula Mariza Zedu2020-04-15T22:45:09Zoai:uepg.br:article/12124Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:45:09Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
Análisis de las prácticas pedagógicas de tutores para el incentivo del uso de estrategias de aprendizaje
Análise das práticas pedagógicas de tutores para o incentivo do uso de estratégias de aprendizagem
title Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
spellingShingle Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
Góes, Natália Moraes
title_short Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
title_full Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
title_fullStr Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
title_full_unstemmed Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
title_sort Analysis of tutors’ pedagogical practices to encourage the use of learning strategies
author Góes, Natália Moraes
author_facet Góes, Natália Moraes
Alliprandini, Paula Mariza Zedu
author_role author
author2 Alliprandini, Paula Mariza Zedu
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Góes, Natália Moraes
Alliprandini, Paula Mariza Zedu
description This research aimed at identifying and analyzing tutors’ pedagogical practices, in Distance Learning, in order to encourage the use of cognitive, behavioral and self-regulatory learning strategies by the students. For data collection, an online survey was applied, composed by 7 questions which asked the tutor about his/her pedagogical practices in face of several situations in the school context. Twenty-six tutors took part in the survey and the answers were evaluated according to Bardin’s (2004) Content Analysis assumptions. When the tutors’ pedagogical practices were analyzed, it was verified they indicated that behavioral strategies were encouraged more often. Generally, it was observed that the tutors’ pedagogical practices were not aimed at promoting the use of learning strategies. The results of this research point to the need for new intervention studies that aim to teach learning strategies to distance learning tutors.   Keywords: Tutor. Distance learning. Learning strategies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124
10.5212/PraxEduc.v.14n3.008
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.14n3.008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209211546
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209212441
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12124/209209213213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973
Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973
Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973
Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 955-973
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.14n3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613200801792