Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417 |
Resumo: | This work presents a bibliographical analysis of 15 children’s books by Monteiro Lobato from an anti-racist perspective. As a reference for the arguments, studies on race relations, sexism and whiteness developed by several black intellectuals, including Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes and Conceição Evaristo, permeate the text aiming to transgress the most traditional forms of scientific reflection. However, the theoretical rigor is outlined along these lines in which urgent questions evade the silences and expose themselves. It is concluded that instigating new conceptions and confronting a racist country is part of an education committed to dismantling injustice and indifference towards black and indigenous populations. Keywords: Monteiro Lobato. Racism. Children’s Literature. |
id |
UEPG-26_ab33ee35a70869ec4287fef8267b4125 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/19417 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguêsLa obra infantil de Monteiro Lobato: del racistês al pretuguêsA obra infantil de Monteiro Lobato: do racistês ao pretuguêsThis work presents a bibliographical analysis of 15 children’s books by Monteiro Lobato from an anti-racist perspective. As a reference for the arguments, studies on race relations, sexism and whiteness developed by several black intellectuals, including Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes and Conceição Evaristo, permeate the text aiming to transgress the most traditional forms of scientific reflection. However, the theoretical rigor is outlined along these lines in which urgent questions evade the silences and expose themselves. It is concluded that instigating new conceptions and confronting a racist country is part of an education committed to dismantling injustice and indifference towards black and indigenous populations. Keywords: Monteiro Lobato. Racism. Children’s Literature.Este trabajo presenta un análisis bibliográfico de 15 libros infantiles de Monteiro Lobato, a partir de una perspectiva antirracista. Como base para los argumentos, los estudios sobre relaciones raciales, sexismo y blanquitud desarrollados por diversas intelectuales negras, entre ellas Lélia González, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes y Conceição Evaristo, permean el texto mirando a transgredir las formas más tradicionales de reflexión científica. El rigor teórico, sin embargo, no deja de ser trazado en estas líneas en las que indagaciones urgentes eluden el silenciamiento y se exponen. Se concluye que instigar nuevas concepciones de la realidad y enfrentar a un país racista hace parte de una educación comprometida con el desmantelamiento de las injusticias y de la indiferencia destinada a las poblaciones negras e indígenas. Palabras clave: Monteiro Lobato. Racismo. Literatura infantil.Este trabalho apresenta uma análise bibliográfica de 15 livros infantis de Monteiro Lobato a partir de uma perspectiva antirracista. Como base para as argumentações, os estudos sobre relações raciais, sexismo e branquitude, desenvolvidos por diversas intelectuais negras, entre elas Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes e Conceição Evaristo, permeiam o texto visando transgredir as formas mais tradicionais de reflexão científica. O rigor teórico, contudo, não deixa de ser traçado nestas linhas em que urgentes indagações driblam o silenciamento e se expõem. Conclui-se que instigar novas concepções de realidade e confrontar um país racista faz parte de uma educação comprometida com o desmantelamento das injustiças e da indiferença destinadas às populações negras e indígenas. Palavras-chave: Monteiro Lobato. Racismo. Literatura infantil.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1941710.5212/PraxEduc.v.17.19417.072Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-231809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417/209209216653https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417/209209216904Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Anamaria LadeiraPereira, Camila Santos2023-01-27T19:52:05Zoai:uepg.br:article/19417Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T19:52:05Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês La obra infantil de Monteiro Lobato: del racistês al pretuguês A obra infantil de Monteiro Lobato: do racistês ao pretuguês |
title |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês |
spellingShingle |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês Pereira, Anamaria Ladeira |
title_short |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês |
title_full |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês |
title_fullStr |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês |
title_full_unstemmed |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês |
title_sort |
Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês |
author |
Pereira, Anamaria Ladeira |
author_facet |
Pereira, Anamaria Ladeira Pereira, Camila Santos |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Camila Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Anamaria Ladeira Pereira, Camila Santos |
description |
This work presents a bibliographical analysis of 15 children’s books by Monteiro Lobato from an anti-racist perspective. As a reference for the arguments, studies on race relations, sexism and whiteness developed by several black intellectuals, including Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes and Conceição Evaristo, permeate the text aiming to transgress the most traditional forms of scientific reflection. However, the theoretical rigor is outlined along these lines in which urgent questions evade the silences and expose themselves. It is concluded that instigating new conceptions and confronting a racist country is part of an education committed to dismantling injustice and indifference towards black and indigenous populations. Keywords: Monteiro Lobato. Racism. Children’s Literature. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417 10.5212/PraxEduc.v.17.19417.072 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.19417.072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417/209209216653 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417/209209216904 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23 Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23 Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23 Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317615373451264 |