Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Anamaria Ladeira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira, Camila Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417
Resumo: This work presents a bibliographical analysis of 15 children’s books by Monteiro Lobato from an anti-racist perspective. As a reference for the arguments, studies on race relations, sexism and whiteness developed by several black intellectuals, including Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes and Conceição Evaristo, permeate the text aiming to transgress the most traditional forms of scientific reflection. However, the theoretical rigor is outlined along these lines in which urgent questions evade the silences and expose themselves. It is concluded that instigating new conceptions and confronting a racist country is part of an education committed to dismantling injustice and indifference towards black and indigenous populations. Keywords: Monteiro Lobato. Racism. Children’s Literature.
id UEPG-26_ab33ee35a70869ec4287fef8267b4125
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19417
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguêsLa obra infantil de Monteiro Lobato: del racistês al pretuguêsA obra infantil de Monteiro Lobato: do racistês ao pretuguêsThis work presents a bibliographical analysis of 15 children’s books by Monteiro Lobato from an anti-racist perspective. As a reference for the arguments, studies on race relations, sexism and whiteness developed by several black intellectuals, including Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes and Conceição Evaristo, permeate the text aiming to transgress the most traditional forms of scientific reflection. However, the theoretical rigor is outlined along these lines in which urgent questions evade the silences and expose themselves. It is concluded that instigating new conceptions and confronting a racist country is part of an education committed to dismantling injustice and indifference towards black and indigenous populations. Keywords: Monteiro Lobato. Racism. Children’s Literature.Este trabajo presenta un análisis bibliográfico de 15 libros infantiles de Monteiro Lobato, a partir de una perspectiva antirracista. Como base para los argumentos, los estudios sobre relaciones raciales, sexismo y blanquitud desarrollados por diversas intelectuales negras, entre ellas Lélia González, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes y Conceição Evaristo, permean el texto mirando a transgredir las formas más tradicionales de reflexión científica. El rigor teórico, sin embargo, no deja de ser trazado en estas líneas en las que indagaciones urgentes eluden el silenciamiento y se exponen. Se concluye que instigar nuevas concepciones de la realidad y enfrentar a un país racista hace parte de una educación comprometida con el desmantelamiento de las injusticias y de la indiferencia destinada a las poblaciones negras e indígenas. Palabras clave: Monteiro Lobato. Racismo. Literatura infantil.Este trabalho apresenta uma análise bibliográfica de 15 livros infantis de Monteiro Lobato a partir de uma perspectiva antirracista. Como base para as argumentações, os estudos sobre relações raciais, sexismo e branquitude, desenvolvidos por diversas intelectuais negras, entre elas Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes e Conceição Evaristo, permeiam o texto visando transgredir as formas mais tradicionais de reflexão científica. O rigor teórico, contudo, não deixa de ser traçado nestas linhas em que urgentes indagações driblam o silenciamento e se expõem. Conclui-se que instigar novas concepções de realidade e confrontar um país racista faz parte de uma educação comprometida com o desmantelamento das injustiças e da indiferença destinadas às populações negras e indígenas. Palavras-chave: Monteiro Lobato. Racismo. Literatura infantil.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1941710.5212/PraxEduc.v.17.19417.072Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-231809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417/209209216653https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417/209209216904Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Anamaria LadeiraPereira, Camila Santos2023-01-27T19:52:05Zoai:uepg.br:article/19417Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T19:52:05Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
La obra infantil de Monteiro Lobato: del racistês al pretuguês
A obra infantil de Monteiro Lobato: do racistês ao pretuguês
title Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
spellingShingle Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
Pereira, Anamaria Ladeira
title_short Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
title_full Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
title_fullStr Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
title_full_unstemmed Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
title_sort Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês
author Pereira, Anamaria Ladeira
author_facet Pereira, Anamaria Ladeira
Pereira, Camila Santos
author_role author
author2 Pereira, Camila Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Anamaria Ladeira
Pereira, Camila Santos
description This work presents a bibliographical analysis of 15 children’s books by Monteiro Lobato from an anti-racist perspective. As a reference for the arguments, studies on race relations, sexism and whiteness developed by several black intellectuals, including Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes and Conceição Evaristo, permeate the text aiming to transgress the most traditional forms of scientific reflection. However, the theoretical rigor is outlined along these lines in which urgent questions evade the silences and expose themselves. It is concluded that instigating new conceptions and confronting a racist country is part of an education committed to dismantling injustice and indifference towards black and indigenous populations. Keywords: Monteiro Lobato. Racism. Children’s Literature.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417
10.5212/PraxEduc.v.17.19417.072
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19417.072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417/209209216653
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19417/209209216904
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-23
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615373451264