Emancipatory educational activities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298 |
Resumo: | Can education, in the current status of the capitalist society, contribute to human emancipation? The aim of this paper is to defend the idea that generally it is not possible to organize education in its form and its content in order to contribute to the construction of a fully emancipated society. However, to the extent that capitalist society presents, in essence, a contradiction between capital and labor, we believe that it is possible to hold, within its own educational dimension, activities that contribute to the radical transformation of the world and to the construction of a form of sociability that goes beyond and is superior to capitalism. Keywords: Human emancipation. Education. Educational activities. |
id |
UEPG-26_ad953f00aefa8040ae97af2f22380ee1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/5298 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Emancipatory educational activitiesActividades educativas emancipadorasAtividades educativas emancipadorasCan education, in the current status of the capitalist society, contribute to human emancipation? The aim of this paper is to defend the idea that generally it is not possible to organize education in its form and its content in order to contribute to the construction of a fully emancipated society. However, to the extent that capitalist society presents, in essence, a contradiction between capital and labor, we believe that it is possible to hold, within its own educational dimension, activities that contribute to the radical transformation of the world and to the construction of a form of sociability that goes beyond and is superior to capitalism. Keywords: Human emancipation. Education. Educational activities.Puede contribuir la educación para la emancipación humana, en la situación actual de la sociedad capitalista? El objectivo del presente artículo es defender la idea de que no es posible organizar la educación, en su forma e sus contenidos, en general, para que contribuya a la construcción de una sociedad plenamente emancipada. Sin embargo, en la medida en que la sociedad capitalista tiene en su esencia una contradición entre capital y trabajo, entendemos que es posible organizar en el interior de la propia dimensión educativa activadades que contribuyam a la transformación radical del mundo y a la construción de una forma de sociabilidad además e encima del capitalismo. Palabras clave: Emancipación humana. Educación. Actividades educativas. Pode a educação, na atual situação da sociedade capitalista, contribuir para a emancipação humana? O objetivo deste artigo é defender a ideia de que não é possível organizar a educação em sua forma e seus conteúdos, de modo geral, para que ela contribua para a construção de uma sociedade plenamente emancipada. Contudo, na medida em que a sociedade capitalista tem, em sua essência, uma contradição entre capital e trabalho, entendemos que é possível organizar, no interior da própria dimensão educativa, atividades que contribuam para a transformação radical do mundo e para a construção de uma forma de sociabilidade para além e superior ao capitalismo. Palavras-chave: Emancipação humana. Educação. Atividades educativas. Universidade Estadual de Ponta Grossa2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/529810.5212/PraxEduc.v.9i1.0001Práxis Educativa; Vol. 9 No. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23Práxis Educativa; Vol. 9 Núm. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23Práxis Educativa; V. 9 N. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23Práxis Educativa; v. 9 n. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-231809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.9i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298/3905Copyright (c) 2014 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessTonet, Ivo2020-04-06T12:51:30Zoai:uepg.br:article/5298Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T12:51:30Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emancipatory educational activities Actividades educativas emancipadoras Atividades educativas emancipadoras |
title |
Emancipatory educational activities |
spellingShingle |
Emancipatory educational activities Tonet, Ivo |
title_short |
Emancipatory educational activities |
title_full |
Emancipatory educational activities |
title_fullStr |
Emancipatory educational activities |
title_full_unstemmed |
Emancipatory educational activities |
title_sort |
Emancipatory educational activities |
author |
Tonet, Ivo |
author_facet |
Tonet, Ivo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tonet, Ivo |
description |
Can education, in the current status of the capitalist society, contribute to human emancipation? The aim of this paper is to defend the idea that generally it is not possible to organize education in its form and its content in order to contribute to the construction of a fully emancipated society. However, to the extent that capitalist society presents, in essence, a contradiction between capital and labor, we believe that it is possible to hold, within its own educational dimension, activities that contribute to the radical transformation of the world and to the construction of a form of sociability that goes beyond and is superior to capitalism. Keywords: Human emancipation. Education. Educational activities. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298 10.5212/PraxEduc.v.9i1.0001 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.9i1.0001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298/3905 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 9 No. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23 Práxis Educativa; Vol. 9 Núm. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23 Práxis Educativa; V. 9 N. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23 Práxis Educativa; v. 9 n. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.9i1 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317612005425152 |