Emancipatory educational activities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tonet, Ivo
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298
Resumo: Can education, in the current status of the capitalist society, contribute to human emancipation? The aim of this paper is to defend the idea that generally it is not possible to organize education in its form and its content in order to contribute to the construction of a fully emancipated society. However, to the extent that capitalist society presents, in essence, a contradiction between capital and labor, we believe that it is possible to hold, within its own educational dimension, activities that contribute to the radical transformation of the world and to the construction of a form of sociability that goes beyond and is superior to capitalism.   Keywords: Human emancipation. Education. Educational activities.
id UEPG-26_ad953f00aefa8040ae97af2f22380ee1
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/5298
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Emancipatory educational activitiesActividades educativas emancipadorasAtividades educativas emancipadorasCan education, in the current status of the capitalist society, contribute to human emancipation? The aim of this paper is to defend the idea that generally it is not possible to organize education in its form and its content in order to contribute to the construction of a fully emancipated society. However, to the extent that capitalist society presents, in essence, a contradiction between capital and labor, we believe that it is possible to hold, within its own educational dimension, activities that contribute to the radical transformation of the world and to the construction of a form of sociability that goes beyond and is superior to capitalism.   Keywords: Human emancipation. Education. Educational activities.Puede contribuir la educación para la emancipación humana, en la situación actual de la sociedad capitalista? El objectivo del presente artículo es defender la idea de que no es posible organizar la educación, en su forma e sus contenidos, en general, para que contribuya a la construcción de una sociedad plenamente emancipada. Sin embargo, en la medida en que la sociedad capitalista tiene en su esencia una contradición entre capital y trabajo, entendemos que es posible organizar en el interior de la propia dimensión educativa activadades que contribuyam a la transformación radical del mundo y a la construción de una forma de sociabilidad además e encima del capitalismo.   Palabras clave: Emancipación humana. Educación. Actividades educativas. Pode a educação, na atual situação da sociedade capitalista, contribuir para a emancipação humana? O objetivo deste artigo é defender a ideia de que não é possível organizar a educação em sua forma e seus conteúdos, de modo geral, para que ela contribua para a construção de uma sociedade plenamente emancipada. Contudo, na medida em que a sociedade capitalista tem, em sua essência, uma contradição entre capital e trabalho, entendemos que é possível organizar, no interior da própria dimensão educativa, atividades que contribuam para a transformação radical do mundo e para a construção de uma forma de sociabilidade para além e superior ao capitalismo.   Palavras-chave: Emancipação humana. Educação. Atividades educativas. Universidade Estadual de Ponta Grossa2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/529810.5212/PraxEduc.v.9i1.0001Práxis Educativa; Vol. 9 No. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23Práxis Educativa; Vol. 9 Núm. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23Práxis Educativa; V. 9 N. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23Práxis Educativa; v. 9 n. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-231809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.9i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298/3905Copyright (c) 2014 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessTonet, Ivo2020-04-06T12:51:30Zoai:uepg.br:article/5298Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T12:51:30Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Emancipatory educational activities
Actividades educativas emancipadoras
Atividades educativas emancipadoras
title Emancipatory educational activities
spellingShingle Emancipatory educational activities
Tonet, Ivo
title_short Emancipatory educational activities
title_full Emancipatory educational activities
title_fullStr Emancipatory educational activities
title_full_unstemmed Emancipatory educational activities
title_sort Emancipatory educational activities
author Tonet, Ivo
author_facet Tonet, Ivo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tonet, Ivo
description Can education, in the current status of the capitalist society, contribute to human emancipation? The aim of this paper is to defend the idea that generally it is not possible to organize education in its form and its content in order to contribute to the construction of a fully emancipated society. However, to the extent that capitalist society presents, in essence, a contradiction between capital and labor, we believe that it is possible to hold, within its own educational dimension, activities that contribute to the radical transformation of the world and to the construction of a form of sociability that goes beyond and is superior to capitalism.   Keywords: Human emancipation. Education. Educational activities.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298
10.5212/PraxEduc.v.9i1.0001
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.9i1.0001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5298/3905
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 9 No. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23
Práxis Educativa; Vol. 9 Núm. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23
Práxis Educativa; V. 9 N. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23
Práxis Educativa; v. 9 n. 1 (2014): Seção Temática: Ética na Pesquisa; 9-23
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.9i1
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317612005425152