(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9364 |
Resumo: | In this theoretical essay, we investigated approaches and tensions between Butler’s thoughts and the field of (Auto)Biographical Educational Research. We focused initially on historical, theoretical and methodological aspects of (Auto)Biographical Research, especially on the national scenario, highlighted in presentations of thematic dossiers, association letters and review papers. Then, we discussed the challenge involved in the approximation between the theoretical assumptions of (Auto)Biographical Research and philosophical assumptions of the Post-structural movement. Finally, we argued in defense of plausibility and theoretical consistency of approach between post-structuralism and (Auto)Biographical Research considering the possibility of invention of performative and post-metaphysical narratives of oneself. Keywords: (Auto)Biographical Research. Narratives of oneself. Post-structuralism. |
id |
UEPG-26_bf6d3a76d9da718114c707c0d3169f78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/9364 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith ButlerLa Investigación (Auto)Biográfica en clave post-estructural: conversaciones con Judith ButlerPesquisa (Auto)Biográfica em chave pós-estrutural: conversas com Judith ButlerIn this theoretical essay, we investigated approaches and tensions between Butler’s thoughts and the field of (Auto)Biographical Educational Research. We focused initially on historical, theoretical and methodological aspects of (Auto)Biographical Research, especially on the national scenario, highlighted in presentations of thematic dossiers, association letters and review papers. Then, we discussed the challenge involved in the approximation between the theoretical assumptions of (Auto)Biographical Research and philosophical assumptions of the Post-structural movement. Finally, we argued in defense of plausibility and theoretical consistency of approach between post-structuralism and (Auto)Biographical Research considering the possibility of invention of performative and post-metaphysical narratives of oneself. Keywords: (Auto)Biographical Research. Narratives of oneself. Post-structuralism.En este ensayo teórico, se investigan enfoques y tensiones entre el pensamiento de Butler y el campo de las Investigaciones (Auto)Biográficas en la Educación. Se centra inicialmente en aspectos históricos y teórico-metodológicos de las investigaciones (Auto)Biográficas, sobre todo en el escenario nacional, destacados en las presentaciones de dossiers temáticos, cartas de asociaciones y artículos de revisión. A continuación, se discute acerca del desafío involucrado en el acercamiento entre los supuestos teóricos de las Investigaciones (Auto)Biográficas y pensamientos filosóficos del movimiento Post-estructural. Por último, se argumenta en defensa de la plausibilidad y de la consistencia teórica del acercamiento entre el post-estructuralismo y las Investigaciones (Auto)Biográficas teniendo en cuenta la posibilidad de invención de las narrativas performativas y post-metafísicas de sí. Palabras clave: Investigaciones (Auto)Biográficas. Narrativas de sí. Post-estructuralismo.Neste ensaio teórico, investigam-se aproximações e tensionamentos entre o pensamento de Butler e o campo das Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação. Focaliza-se, inicialmente, nos aspectos históricos e teórico-metodológicos das Pesquisas (Auto)Biográficas, sobretudo no cenário nacional, destacados em apresentações de dossiês temáticos, cartas de associações e artigos de revisão. Em seguida, discute-se acerca do desafio envolvido na aproximação entre os pressupostos teóricos das Pesquisas (Auto)Biográficas e os pressupostos filosóficos do movimento Pós-estrutural. Finalmente, argumenta-se em defesa da plausibilidade e da consistência teórica da aproximação entre pós-estruturalismo e Pesquisa (Auto)Biográfica tendo em vista a possibilidade de invenção de narrativas performáticas e pós-metafísicas de si. Palavras-chave: Pesquisa (Auto)Biográfica. Narrativas de si. Pós-estruturalismo.Universidade Estadual de Ponta Grossa2017-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/936410.5212/PraxEduc.v.12i1.0011Práxis Educativa; Vol. 12 No. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 203-222Práxis Educativa; Vol. 12 Núm. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 203-222Práxis Educativa; V. 12 N. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 203-222Práxis Educativa; v. 12 n. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 203-2221809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.12i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9364/5559https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9364/209209213018Copyright (c) 2017 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessJúnior, Clívio PimentelCarvalho, Maria Inez da Silva de SouzaSá, Maria Roseli Gomes Brito de2020-04-14T14:18:30Zoai:uepg.br:article/9364Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-14T14:18:30Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler La Investigación (Auto)Biográfica en clave post-estructural: conversaciones con Judith Butler Pesquisa (Auto)Biográfica em chave pós-estrutural: conversas com Judith Butler |
title |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler |
spellingShingle |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler Júnior, Clívio Pimentel |
title_short |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler |
title_full |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler |
title_fullStr |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler |
title_full_unstemmed |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler |
title_sort |
(Auto)Biographical Research in post-structural key: conversations with Judith Butler |
author |
Júnior, Clívio Pimentel |
author_facet |
Júnior, Clívio Pimentel Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza Sá, Maria Roseli Gomes Brito de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza Sá, Maria Roseli Gomes Brito de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Júnior, Clívio Pimentel Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza Sá, Maria Roseli Gomes Brito de |
description |
In this theoretical essay, we investigated approaches and tensions between Butler’s thoughts and the field of (Auto)Biographical Educational Research. We focused initially on historical, theoretical and methodological aspects of (Auto)Biographical Research, especially on the national scenario, highlighted in presentations of thematic dossiers, association letters and review papers. Then, we discussed the challenge involved in the approximation between the theoretical assumptions of (Auto)Biographical Research and philosophical assumptions of the Post-structural movement. Finally, we argued in defense of plausibility and theoretical consistency of approach between post-structuralism and (Auto)Biographical Research considering the possibility of invention of performative and post-metaphysical narratives of oneself. Keywords: (Auto)Biographical Research. Narratives of oneself. Post-structuralism. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9364 10.5212/PraxEduc.v.12i1.0011 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9364 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.12i1.0011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9364/5559 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9364/209209213018 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 12 No. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 203-222 Práxis Educativa; Vol. 12 Núm. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 203-222 Práxis Educativa; V. 12 N. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 203-222 Práxis Educativa; v. 12 n. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 203-222 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.12i1 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317612536004608 |